V tomto texte boli použité materiály TASR.

Pred sviatkami sa online priestor mení rýchlejšie než bežné ulice miest. Ponuky pribúdajú každou hodinou, zľavy blikajú zo všetkých strán a tlak na rýchle rozhodnutia rastie. Práve v tomto období sa lákavé kliknutie často mení na drahú chybu, hoci si to kupujúci v danom momente nechce pripustiť.

Len zlomok rozozná podvodný e-shop

Vianočné nákupy patria na Slovensku k najsilnejším obdobiam pre e-shopy a podľa nového prieskumu Revolutu, ktorý realizovala agentúra Dynata, sa s nimi spája aj výrazné riziko. Takmer štvrtina Slovákov už pri online nákupe prišla o peniaze a ďalších 49 percent má obavy, že sa im to môže stať. Napriek týmto skúsenostiam si len 11 percent respondentov verí, že dokáže spoľahlivo rozpoznať podvodný e-shop alebo falošnú ponuku. Viac než polovica priznáva len obmedzenú alebo žiadnu istotu, čo počas sviatkov vytvára ideálne podmienky pre podvodníkov.

Prieskum ukazuje aj to, kde sa rozhodovanie láme najčastejšie. Najsilnejším impulzom zostávajú sociálne siete, kde 29 percent ľudí trávi najviac času hľadaním darčekov. Tesne za nimi nasledujú nákupné weby so 27 percentami a e mailové kampane, ktoré oslovujú 15 percent respondentov. Reklamy vo vyhľadávaní spomína 11 percent ľudí ako miesto, kde zvažujú neplánovaný nákup. Práve kombinácia emócií, časového tlaku a personalizovaných reklám výrazne znižuje opatrnosť.

Hoci si Slováci riziká uvedomujú, reálne nákupné návyky zaostávajú. Väčšina sa spolieha najmä na nákup u známych obchodov a časť sa vedome vyhýba klikaniu na odkazy v e mailoch či na sociálnych sieťach. Kontrolu adresy webu pred nákupom však robí len štvrtina zákazníkov.

Väčšina ostáva bez bezpečnostných opatrení

Ešte slabšie vychádza používanie technických ochranných nástrojov. Virtuálnu alebo jednorazovú platobnú kartu využíva len 24 percent ľudí a každý päťdesiaty Slovák nenastavuje pri online nákupoch žiadne bezpečnostné opatrenia.

Zaujímavé sú aj preferencie samotných nákupných kanálov. Najviac ľudí plánuje nakupovať priamo na webových stránkach obchodov, časť stále dáva prednosť kamenným predajniam a menšia skupina využije mobilné aplikácie značiek. Nákupy cez Facebook alebo Instagram zostávajú okrajovou záležitosťou. Takmer štvrtina respondentov zároveň uvádza, že počas sviatkov nakupovať nebude, najčastejšie pre rozpočet alebo preferenciu osobného odovzdania darčekov.

Revolut v súvislosti s výsledkami prieskumu upozorňuje na význam aktívnej ochrany. Odporúča využívať virtuálne a jednorazové karty, sledovať transakcie v reálnom čase a reagovať na upozornenia pri podozrivých platbách. Zároveň zdôrazňuje potrebu overovania adries e-shopov a opatrnosť pri odkazoch zo sociálnych sietí či e mailov. V období, keď online nakupovanie vrcholí, totiž často nerozhoduje technológia, ale pozornosť samotného používateľa.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP