V tomto texte boli použité materiály TASR.

Na Slovensku v posledných mesiacoch prudko vzrástol počet kybernetických podvodov, ktoré využívajú falošné webstránky a technológiu deepfake. Ako upozorňuje bezpečnostná spoločnosť Eset, od polovice mája do polovice augusta tohto roka sa počet týchto podvodov výrazne zvýšil, pričom Slovensko skončilo na druhom mieste s 15 % prípadov, hneď za Kanadou.

„Zo štatistiky je evidentné, že aj keď je Slovensko pomerne malá krajina, predstavuje pre kyberzločincov atraktívny terč, na ktorý sa zamerali. Vidieť to aj na počte rôznych verzií podvodov, ktoré špeciálne prispôsobili slovenským reáliám. O dôvodoch, prečo sa tak rozhodli, môžeme len špekulovať. Jedným z vysvetlení by bolo, že k útočníkom sa mohli dostať medializované informácie o zraniteľnosti slovenskej populácie voči falošným správam,“ uviedol Ondrej Kubovič zo spoločnosti Eset.

Kyberzločinci často využívajú deepfake technológie a falošné webstránky, aby nalákali Slovákov na investičné príležitosti, ktoré sľubujú rýchle zbohatnutie. Vo svojich podvodoch zneužívajú známe osobnosti a ich podobizne sa objavujú v reklamách, ktoré majú zvýšiť dôveryhodnosť ponúk.

Podvodníci sú pri tom čoraz vynaliezavejší a dokážu na jednej webstránke kombinovať viaceré jazykové verzie podvodných kampaní.

„Je pravdepodobné, že útočníci pripravili celú podvodnú sieť, do ktorej sa snažia nachytať čo najviac ľudí. Pri zneužívaní známych osobností či firiem majú prakticky neobmedzené možnosti. Keď sa im bude zdať, že podvod je už príliš obohratý, pripravia nový s menom inej firmy, celebrity, manažéra či politika. Treba sa pripraviť aj na to, že podvodné deepfake videá budú čoraz kvalitnejšie a vierohodnejšie,“ upozornil Kubovič.

Eset tiež upozorňuje na riziko šírenia podvodov prostredníctvom falošných reklám na sociálnych sieťach. Útočníci často používajú účty s cudzokrajnými názvami, no už sa vyskytli aj prípady, keď podvodné reklamy zdieľala oficiálna stránka medzinárodnej spoločnosti. P

odvodníci sa totiž pokúšajú preniknúť do účtov oficiálnych inštitúcií, aby podvodný obsah šírili pod ich menom a zvýšili tak svoju dôveryhodnosť.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú