V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Výskumy ukazujú, že prevažná väčšina mladých ľudí získava informácie z online prostredia, pričom hlavným zdrojom správ sú pre nich sociálne siete. Tento trend však prináša aj riziko šírenia dezinformácií, ktoré sa práve v digitálnom priestore šíria najrýchlejšie.

Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie (VÚDPaP) v rámci štúdie HoDeKoProM upozornil na to, že len malá časť mladých ľudí si aktívne overuje pravdivosť informácií, s ktorými sa stretáva.

Freepik

Spoliehanie sa na prvý dojem a intuícia pri hodnotení správ

Podľa výsledkov výskumu väčšina mladých ľudí pri posudzovaní informácií nevyužíva overené fakty či viaceré zdroje, ale riadi sa predovšetkým svojím prvým dojmom alebo intuíciou. Len ak sa téma týka ich osobných záujmov alebo je pre nich dôležitá, venujú jej viac času a snažia sa ju preveriť. Tento prístup je nebezpečný najmä v situáciách, keď sa na sociálnych sieťach šíria hoaxy alebo manipulatívne správy, ktoré môžu formovať verejnú mienku.

Jedným z dôležitých zistení výskumu je aj fakt, že mladí ľudia často nerozlišujú medzi pojmami ako hoax, dezinformácia, konšpirácia a propaganda. Pre mnohých sú tieto výrazy synonymami, pričom si neuvedomujú ich špecifické rozdiely. Nedostatočné chápanie týchto pojmov vedie k tomu, že môžu byť náchylnejší na ich prijímanie a šírenie bez kritického zváženia.

Ľahostajnosť k dezinformáciám a slabé vzdelávanie

Výskumný ústav poukázal aj na to, že mladí ľudia sa k dezinformáciám často stavajú ľahostajne. Negatívne emócie, ako sú hnev alebo frustrácia, u nich vznikajú najmä v situáciách, keď sa dezinformácie dotýkajú zraniteľných skupín alebo ohrozujú ich blízkych. Znepokojivé je, že viac ako polovica mladých nikdy neabsolvovala žiadne vzdelávanie zamerané na kritické myslenie a rozpoznávanie nepravdivých informácií.

Ďalším problémom, na ktorý výskum upozornil, je nedostatok podpory pre pedagógov a pracovníkov s mládežou v oblasti mediálnej výchovy. Učitelia často nemajú k dispozícii dostatok vzdelávacích materiálov, ktoré by im pomohli viesť efektívne hodiny na túto tému. To vedie k situácii, keď si mladí ľudia nemajú kde osvojiť zručnosti potrebné na kritické hodnotenie informácií.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP