V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Britský výrobca luxusných áut Jaguar Land Rover (JLR) znížil svoju prognózu ziskovej marže EBIT (zisk pred úrokmi a zdanením) na súčasný finančný rok. Namiesto pôvodne očakávaných 10 % počíta už len s rozpätím 5 % až 7 %. Automobilka rozhodnutie odôvodnila zvýšenou neistotou v globálnom automobilovom priemysle, ktorú spôsobili nové colné opatrenia Spojených štátov.

Spojené štáty tvoria viac ako 25 % tržieb JLR, čo z tejto krajiny robí jeden z kľúčových trhov pre britskú značku. Prezident Donald Trump však nedávno uvalil 25 % clo na všetky zahraničné autá, ktoré sa predávajú na americkom trhu. V reakcii na to JLR pozastavil dodávky do USA, čo okamžite ovplyvnilo aj jeho finančné vyhliadky.

Spojené kráľovstvo a USA medzičasom podpísali bilaterálnu dohodu, ktorá britským výrobcom umožňuje vyviezť do USA až 100.000 vozidiel ročne s colnou sadzbou 10 %, teda výrazne výhodnejšie ako aktuálne všeobecné sadzby. To však platí len pre vozidlá vyrobené na britskom území.

Slovensko bez výhodnej dohody

JLR však nevyrába všetky svoje modely len v Spojenom kráľovstve. Model Defender, ktorý je jedným z nosných produktov značky, sa montuje v závode v slovenskej Nitre. Slovensko, ako člen Európskej únie, nemá s USA žiadnu špeciálnu obchodnú dohodu. Vývoz vozidiel zo Slovenska tak podlieha plným clám, čo v praxi znižuje ich cenovú konkurencieschopnosť.

To znamená, že hoci britská vláda vyrokovala výhodnejšie podmienky pre domáce závody, JLR nemôže aplikovať tieto úľavy na modely vyrobené v EÚ. Výroba v Nitre tak čelí priamemu riziku zníženého dopytu z USA, čo by mohlo mať vplyv aj na slovenskú zamestnanosť v tomto odvetví.

Spoloènos Jaguar Land Rover Slovakia (na snímke) obnovila od pondelka 18. mája 2020 výrobu vo všetkých svojich prevádzkach v nitrianskom závode. Potvrdila to manažérka pre firemné vzahy Miroslava Remenárová. Výroba v závode bola prerušená od 20. marca. V závode zostali pracova len vybrané tímy zabezpeèujúce výrobu vozidla Land Rover Defender a tie, ktoré boli urèené na zabezpeèenie nevyhnutných prevádzkových èinností. FOTO TASR - Henrich Mišoviè *** Local Caption *** choroba COVID 19 vírus koronavírus SARS CoV 2 pandémia nitriansky závod automobilka budova vchod vstup trávnik logo

Tata Motors čelí problémom

JLR patrí pod indickú skupinu Tata Motors, ktorá podľa analytikov patrí medzi najviac ohrozené firmy v dôsledku amerických ciel. Na rozdiel od väčšiny konkurentov totiž nemá v USA vlastné výrobné závody, a teda nemôže obísť clá lokálnou produkciou. To sa odráža aj na slabších hospodárskych výsledkoch a rastúcom tlaku na optimalizáciu výrobných procesov.

Za uplynulý finančný rok, ktorý sa skončil 31. marca, dosiahol JLR maržu EBIT na úrovni 8,5 %, čo bolo výrazne nad novým odhadom. Očakávaný pokles ziskovosti poukazuje na vážnosť situácie, v ktorej sa automobilka ocitla. Kombinácia obchodných bariér, vysokých ciel a absencie globálnych dohôd robí z exportu do USA čoraz komplikovanejšiu záležitosť.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP