V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Nemeckí spotrebitelia čelia čoraz väčšej výzve, keď príde na kúpu nového automobilu. Hoci ich čisté mzdy za posledných päť rokov vzrástli, tempo rastu cien nových áut ich predbehlo. Výsledkom je zhoršujúca sa cenová dostupnosť vozidiel, ktorá môže ovplyvniť nielen rozhodovanie spotrebiteľov, ale aj celkový vývoj automobilového trhu u nášho západného suseda.

Z prieskumu poradenskej spoločnosti Oliver Wyman vyplýva, že medzi rokmi 2019 a 2024 vzrástli ročné čisté mzdy v Nemecku o 24 %, konkrétne z priemernej hodnoty 26 100 eur na približne 32 400 eur. Oproti tomu však priemerná cena nového auta stúpla z 30 200 eur na 41 800 eur, čo je nárast až o 40 %. Tento nepomer znamená, že v roku 2019 predstavovala kúpa nového auta v priemere 1,16-násobok ročného platu, zatiaľ čo v roku 2024 už 1,29-násobok.

To jasne naznačuje, že vlastníctvo nového automobilu je pre bežného obyvateľa menej dostupné než pred piatimi rokmi. Rastúca finančná náročnosť pri kúpe vozidla sa zároveň premieta aj do poklesu celkového predaja nových áut, ktorý podľa údajov klesol o 22 %.

Prečo autá dražejú?

Jednou z hlavných príčin tohto cenového nárastu je prebiehajúca elektrifikácia dopravy. Prechod na plne batériové alebo hybridné modely má podľa prieskumu na svedomí takmer polovicu zvýšenia cien nových vozidiel. Elektromobily, aj keď dlhodobo prinášajú nižšie prevádzkové náklady, sú na začiatku spravidla drahšie než klasické spaľovacie modely.

Svoju úlohu zohráva aj všeobecná inflácia, ktorá sa dotkla výrobných nákladov, cien surovín a logistiky. Výrobcovia áut zároveň čelili problémom s dodávateľskými reťazcami, najmä počas pandémie, čo viedlo k menšej ponuke a následnému zvýšeniu cien.

YouTube screenshot

Dôsledkom tejto cenovej nerovnováhy je aj zmena správania zákazníkov. Mnohí z nich odkladajú kúpu nového vozidla alebo siahajú po jazdených autách. To spôsobuje stagnáciu, ba až pokles na trhu s novými vozidlami, ktorý sa dotýka aj výrobcov. Navyše, priemerné financovanie nového vozidla prostredníctvom lízingu alebo úveru sa stáva pre čoraz väčšiu skupinu obyvateľstva menej dostupné, čo ešte viac komplikuje situáciu.

Trend môže ovplyvniť aj slovenský trh

Vývoj v Nemecku je dôležitý aj pre Slovensko. Ako krajina s najväčšou výrobou áut na obyvateľa na svete je na vývoze automobilov existenčne závislá. Ak sa dopyt po nových autách v Nemecku spomalí, môže to ovplyvniť produkciu slovenských automobiliek a celkovú výkonnosť priemyslu.

Zníženie dostupnosti áut v krajine, ktorá bola historicky jedným z najväčších trhov pre slovenských výrobcov, preto nie je len lokálny problém, ale aj potenciálne varovanie pre celú stredoeurópsku ekonomiku.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP