V tomto texte boli použité materiály TASR.

Americká vláda plánuje významné obmedzenia pre čínske automobilky. Americké ministerstvo obchodu navrhlo zákaz čínskeho softvéru a hardvéru v prepojených vozidlách (connected vehicles) na amerických cestách, čo môže úplne zablokovať vstup čínskych áut na trh USA. Tento krok prichádza v čase rastúcich obáv o národnú bezpečnosť a zhromažďovanie citlivých údajov o infraštruktúre a vodičoch.

Podľa návrhu by sa zákaz týkal nielen čínskych, ale aj ruských komponentov a mal by zásadný dopad na globálne automobilky. Softvérové obmedzenia by mali platiť od modelového roku 2027, zatiaľ čo hardvér by bol zakázaný neskôr – od roku 2029 alebo 2030. Americká vláda zároveň poskytla 30 dní na verejné pripomienky, pričom plánuje, že konečná verzia bude prijatá do 20. januára 2025.

Hlavnou motiváciou návrhu sú riziká, že čínske prepojené vozidlá môžu byť použité na sledovanie amerických občanov, zhromažďovanie dát alebo dokonca na diaľkové ovládanie áut a sabotáž infraštruktúry.

Ministerka obchodu Gina Raimondová upozornila, že v najhoršom scenári by mohol zahraničný protivník manipulovať s vozidlami a vyvolať chaos na cestách USA. Tento zákaz zároveň zasahuje aj do možnosti testovania čínskych autonómnych vozidiel na amerických cestách.

Momentálne je dovoz čínskych áut do USA relatívne nízky, no administratíva prezidenta Bidena sa rozhodla konať preventívne, aby zabránila šíreniu čínskych komponentov v americkom automobilovom priemysle. Jake Sullivan, poradca pre národnú bezpečnosť, potvrdil, že Čína sa už pokúsila vložiť malvér do kritickej infraštruktúry USA, a preto je nutné podnikať takéto kroky.

Zákaz prichádza v čase, keď sú takmer všetky nové vozidlá „prepojené“, čo znamená, že majú prístup na internet a zdieľajú dáta s externými zariadeniami. Zástupcovia automobilového priemyslu však varovali, že odstránenie čínskych komponentov si vyžiada čas a investície.

Organizácia Alliance For Automotive Innovation, ktorá zastupuje významné automobilky ako General Motors, Toyota či Volkswagen, zdôrazňuje, že náhrada technológie bude náročným procesom.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú