Vodík a batérie sa dokážu dopĺňať a vzájomne negovať svoje nevýhody, budúcnosť je preto podľa odborníkov v ich vzájomnej synergii. Na každé z týchto riešení sa pritom dá pozrieť z cenového aj technologického hľadiska, časovej dostupnosti, reálnych projektov, ale aj environmentálneho hľadiska. Batérie sú cenovo dostupnejšie a v praxi ich využívame už dnes, vodík je zase silným hráčom na dlhé trate.

Najväčšou výhodou batérií je ich cenová dostupnosť a odskúšanie v praxi. V oblasti elektromobility a úložísk energie je batériových riešení viac ako vodíkových. Výhody batérií vidím v tom, že ich môžu výrobcovia elektrickej energie využiť na splnenie nových limitov Európskej únie pri aktivácii podporných služieb. Práve batériové úložiská vedia zabezpečiť nielen reguláciu frekvencie a napätia, ale aj ukladanie energie z obnoviteľných zdrojov,“ uviedol predseda Slovenskej batériovej aliancie Marián Smik.

Budúcnosť vodíka vidia experti hlavne v priemysle, potrebné je však prejsť zo sivého na zelený alebo modrý vodík. „V energetike vodík nie je zdrojom energie, ale energonosičom. Vďaka nemu je možné elektrickú energiu uložiť vo vodíku, efektívne ju skladovať aj na dlhé obdobie či prepravovať na dlhé vzdialenosti. Vodík sa bude využívať všade tam, kde bude priama elektrifikácia nákladovo neefektívna alebo nemožná,“ doplnil predseda Národnej vodíkovej asociácie Slovenska Ján Weiterschűtz.

Slovenská batériová aliancia je záujmové združenie právnických osôb, ktoré pôsobí ako priemyselný klaster. Je platformou pre spoluprácu medzi verejným a súkromným sektorom, inovátormi, akademickou obcou a finančnými inštitúciami s cieľom podieľať sa na hodnotovom batériovom reťazci v Európe. Národná vodíková asociácia Slovenska vznikla v roku 2015 ako spoločná iniciatíva fyzických a právnických osôb s cieľom podporiť výskum, zavádzanie a využívanie nových technológií, ktoré aktívne využívajú vodík a palivové články.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú