Správanie Nemcov na diaľnici prekvapilo. Hoci môžu jazdiť neobmedzene rýchlo, rešpektujú toto
Nemci sú vskutku pragmatický národ. Dôkazom tohto tvrdenia je aj najnovšie zistenie tamojšieho Inštitútu hospodárstva v Kolíne (IW Köln), ktorý sa opäť pozrel na premávku na diaľniciach v Severnom Porýní-Vestfálsku a priniesol zaujímavé výsledky. Od polovice mája do konca augusta 2024 analyzoval dáta z automatických zariadení, ktoré sledujú vozidlá na úsekoch bez trvalého rýchlostného limitu.
Cieľom bolo zistiť, ako sa vodiči správajú, keď nie sú obmedzení pevnou maximálnou rýchlosťou, ale iba odporúčaným limitom 130 km/h, známym ľubozvučným slovom „Richtgeschwindigkeit“.
Priemerná rýchlosť klesá
Kompetentné zariadenia analyzovali približne 1,9 miliardy áut, pričom priemerná rýchlosť jazdy na neobmedzených úsekoch dosiahla 113,5 km/h. To je mierny pokles oproti predchádzajúcim meraniam – v roku 2021 bola priemerná rýchlosť vyššia takmer o 3 km/h, v roku 2022 bola ešte 115,2 km/h. Tento trend naznačuje, že aj bez povinného obmedzenia sa rýchlosť postupne znižuje.
Ak si si teda myslel, že Nemci jazdia na týchto úsekoch ako blázni, zrejme si ostal mimoriadne prekvapený. Koniec koncov, výsledky zrejme odzrkadľujú danú mentalitu národa. Ak by sme také úseky mali na Slovensku, pri priemernej rýchlosti 113 km/h by sme určite neostali.
Väčšina vodičov pod hranicou 130 km/h
Dáta ukazujú, že takmer 83 % vozidiel bolo zaznamenaných v minútach, keď priemerná rýchlosť všetkých áut bola nižšia ako odporúčaných 130 km/h. Ďalších 10,5 % jazdilo priemernou rýchlosťou medzi 130 a 140 km/h. Len menšia časť vodičov prekročila túto hranicu výraznejšie, pričom extrémne rýchlosti nad 160 km/h boli skôr výnimkou. Áno, čítaš dobre.
Zaujímavé je, že tieto vzorce ostávajú stabilné počas ktorejkoľvek časti dňa, hoci cez víkendy sa celková rýchlosť mierne zvyšuje. To môže súvisieť s menšou hustotou premávky alebo so správaním rekreačných vodičov, ktorí sú možno menej viazaní na pracovné povinnosti a cestujú dlhšie trasy.
Dopravné podmienky a politické dôsledky
Štúdia naznačuje, že vodiči si svoju rýchlosť volia pomerne zodpovedne aj bez prísneho obmedzenia. Napriek častým diskusiám o zavedení povinného rýchlostného limitu na všetkých diaľniciach dáta ukazujú, že jeho vplyv by mohol byť relatívne malý – už teraz totiž väčšina vodičov jazdí rýchlosťou, ktorá je v rámci odporúčaných hodnôt.
Pokiaľ ide o dopravné podmienky, z iných výskumov vyplýva, že premenlivé rýchlostné limity zavedené podľa aktuálnej situácie majú len minimálny vplyv na plynulosť premávky a bezpečnosť bezprostredne po ich implementácii. To naznačuje, že vodiči vedia prispôsobiť svoju jazdu aj bez striktných obmedzení.
Záver je teda jasný – nemecký systém diaľnic bez celoplošného povinného obmedzenia, ale s odporúčaným rýchlostným limitom, funguje relatívne dobre. Vodiči vo veľkej miere rešpektujú rozumnú rýchlosť a nevykazujú výrazne riskantné správanie.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Veľký operátor bije na poplach: Ak dostaneš takúto SMS, ani ju neotváraj. Môžeš prísť o všetko
Dosiahne až 6 500 km/h. USA čoskoro odhalia najrýchlejšie lietadlo v histórii
ROZHOVOR Etický hacker: Zarobím aj 10 000 € mesačne. Zrušil som všetky bankové účty a prešiel na kryptomeny
NESMIEŠ PREHLIADNUŤ Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
Klasické počítače definitívne končia. Vedci prelomili kľúčovú hranicu, elektrinu v nich nahradí svetlo
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Ministerstvo práce chystá reformu v dôchodkoch: Zmena má odstrániť doterajšiu nespravodlivosť
Drobná chyba ťa môže stáť celý motor. Zabúdajú na ňu aj skúsení vodiči
Peter rozbehol pri Košiciach biznis na štyroch kolesách: Kľúčom k úspechu nie je cena, ale kvalita
Z bývalej poľnohospodárskej pôdy sa stane „smart city“. Pri Bratislave vyrastie nová mestská zóna
India zaútočí do 36 hodín, tvrdí Pakistan. Krajiny mobilizujú, hrozí vojna
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Český strašiak vodičov už rozdáva pokuty. Odhalí „neviditeľný” problém áut
- Baterkáreň v Šuranoch narazila na problém. Štát nečakane stopol kľúčový proces výstavby
- Slováci sa zamilujú. Hyundai vylepšil svoj najlacnejší elektromobil (+nový cenník)
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Dieselové generátory sú minulosťou. Čína predstavila unikátnu batériu, ktorá napojí 400 domácností
-
- Český strašiak vodičov už rozdáva pokuty. Odhalí „neviditeľný” problém áut
- Baterkáreň v Šuranoch narazila na problém. Štát nečakane stopol kľúčový proces výstavby
- Slováci sa zamilujú. Hyundai vylepšil svoj najlacnejší elektromobil (+nový cenník)
- Nové radary 24/7 s umelou inteligenciou nahnevali vodičov. Odhalia veľký zlozvyk Slovákov za volantom
- Dieselové generátory sú minulosťou. Čína predstavila unikátnu batériu, ktorá napojí 400 domácností
-
- Český strašiak vodičov už rozdáva pokuty. Odhalí „neviditeľný” problém áut
- Nové radary 24/7 s umelou inteligenciou nahnevali vodičov. Odhalia veľký zlozvyk Slovákov za volantom
- Ďalší majiteľ naletel Muskovým klamstvám. Toto sa stalo s Cybertruckom, ktorý mal „plávať“
- Dieselové generátory sú minulosťou. Čína predstavila unikátnu batériu, ktorá napojí 400 domácností
- Testovali ho na 40 miliónoch kilometrov. Tento hybridný pickup prejde 1 000 km bez tankovania a nabitia
Americká automobilka GM znižuje ambície. V hre sú miliardové straty aj colné hrozby
Nemecká automobilka mení stratégiu. Nový model bude vyrábať v USA
MIMORIADNE: Kľúčový štát zrušil zákaz spaľovákov. Vraj na neho tlačili automobilky
Slováci objavujú elektromobily. Za 3 mesiace ich pribudlo 2000
Google spúšťa AI editor pre každého. Zmeň si pozadie, vlasy aj objekty
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Ministerstvo práce chystá reformu v dôchodkoch: Zmena má odstrániť doterajšiu nespravodlivosť
Drobná chyba ťa môže stáť celý motor. Zabúdajú na ňu aj skúsení vodiči
Peter rozbehol pri Košiciach biznis na štyroch kolesách: Kľúčom k úspechu nie je cena, ale kvalita
Z bývalej poľnohospodárskej pôdy sa stane „smart city“. Pri Bratislave vyrastie nová mestská zóna
India zaútočí do 36 hodín, tvrdí Pakistan. Krajiny mobilizujú, hrozí vojna
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené