Nemci sú vskutku pragmatický národ. Dôkazom tohto tvrdenia je aj najnovšie zistenie tamojšieho Inštitútu hospodárstva v Kolíne (IW Köln), ktorý sa opäť pozrel na premávku na diaľniciach v Severnom Porýní-Vestfálsku a priniesol zaujímavé výsledky. Od polovice mája do konca augusta 2024 analyzoval dáta z automatických zariadení, ktoré sledujú vozidlá na úsekoch bez trvalého rýchlostného limitu.

Cieľom bolo zistiť, ako sa vodiči správajú, keď nie sú obmedzení pevnou maximálnou rýchlosťou, ale iba odporúčaným limitom 130 km/h, známym ľubozvučným slovom „Richtgeschwindigkeit“.

Priemerná rýchlosť klesá

Kompetentné zariadenia analyzovali približne 1,9 miliardy áut, pričom priemerná rýchlosť jazdy na neobmedzených úsekoch dosiahla 113,5 km/h. To je mierny pokles oproti predchádzajúcim meraniam – v roku 2021 bola priemerná rýchlosť vyššia takmer o 3 km/h, v roku 2022 bola ešte 115,2 km/h. Tento trend naznačuje, že aj bez povinného obmedzenia sa rýchlosť postupne znižuje.

Ak si si teda myslel, že Nemci jazdia na týchto úsekoch ako blázni, zrejme si ostal mimoriadne prekvapený. Koniec koncov, výsledky zrejme odzrkadľujú danú mentalitu národa. Ak by sme také úseky mali na Slovensku, pri priemernej rýchlosti 113 km/h by sme určite neostali.

dialnica
Unsplash

Väčšina vodičov pod hranicou 130 km/h

Dáta ukazujú, že takmer 83 % vozidiel bolo zaznamenaných v minútach, keď priemerná rýchlosť všetkých áut bola nižšia ako odporúčaných 130 km/h. Ďalších 10,5 % jazdilo priemernou rýchlosťou medzi 130 a 140 km/h. Len menšia časť vodičov prekročila túto hranicu výraznejšie, pričom extrémne rýchlosti nad 160 km/h boli skôr výnimkou. Áno, čítaš dobre.

Zaujímavé je, že tieto vzorce ostávajú stabilné počas ktorejkoľvek časti dňa, hoci cez víkendy sa celková rýchlosť mierne zvyšuje. To môže súvisieť s menšou hustotou premávky alebo so správaním rekreačných vodičov, ktorí sú možno menej viazaní na pracovné povinnosti a cestujú dlhšie trasy.

dialnica
Unsplash

Dopravné podmienky a politické dôsledky

Štúdia naznačuje, že vodiči si svoju rýchlosť volia pomerne zodpovedne aj bez prísneho obmedzenia. Napriek častým diskusiám o zavedení povinného rýchlostného limitu na všetkých diaľniciach dáta ukazujú, že jeho vplyv by mohol byť relatívne malý – už teraz totiž väčšina vodičov jazdí rýchlosťou, ktorá je v rámci odporúčaných hodnôt.

Pokiaľ ide o dopravné podmienky, z iných výskumov vyplýva, že premenlivé rýchlostné limity zavedené podľa aktuálnej situácie majú len minimálny vplyv na plynulosť premávky a bezpečnosť bezprostredne po ich implementácii. To naznačuje, že vodiči vedia prispôsobiť svoju jazdu aj bez striktných obmedzení.

Záver je teda jasný – nemecký systém diaľnic bez celoplošného povinného obmedzenia, ale s odporúčaným rýchlostným limitom, funguje relatívne dobre. Vodiči vo veľkej miere rešpektujú rozumnú rýchlosť a nevykazujú výrazne riskantné správanie.

Čítajte viac z kategórie: Tech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP