Správanie Nemcov na diaľnici prekvapilo. Hoci môžu jazdiť neobmedzene rýchlo, rešpektujú toto
Nemci sú vskutku pragmatický národ. Dôkazom tohto tvrdenia je aj najnovšie zistenie tamojšieho Inštitútu hospodárstva v Kolíne (IW Köln), ktorý sa opäť pozrel na premávku na diaľniciach v Severnom Porýní-Vestfálsku a priniesol zaujímavé výsledky. Od polovice mája do konca augusta 2024 analyzoval dáta z automatických zariadení, ktoré sledujú vozidlá na úsekoch bez trvalého rýchlostného limitu.
Cieľom bolo zistiť, ako sa vodiči správajú, keď nie sú obmedzení pevnou maximálnou rýchlosťou, ale iba odporúčaným limitom 130 km/h, známym ľubozvučným slovom „Richtgeschwindigkeit“.
Priemerná rýchlosť klesá
Kompetentné zariadenia analyzovali približne 1,9 miliardy áut, pričom priemerná rýchlosť jazdy na neobmedzených úsekoch dosiahla 113,5 km/h. To je mierny pokles oproti predchádzajúcim meraniam – v roku 2021 bola priemerná rýchlosť vyššia takmer o 3 km/h, v roku 2022 bola ešte 115,2 km/h. Tento trend naznačuje, že aj bez povinného obmedzenia sa rýchlosť postupne znižuje.
Ak si si teda myslel, že Nemci jazdia na týchto úsekoch ako blázni, zrejme si ostal mimoriadne prekvapený. Koniec koncov, výsledky zrejme odzrkadľujú danú mentalitu národa. Ak by sme také úseky mali na Slovensku, pri priemernej rýchlosti 113 km/h by sme určite neostali.
Väčšina vodičov pod hranicou 130 km/h
Dáta ukazujú, že takmer 83 % vozidiel bolo zaznamenaných v minútach, keď priemerná rýchlosť všetkých áut bola nižšia ako odporúčaných 130 km/h. Ďalších 10,5 % jazdilo priemernou rýchlosťou medzi 130 a 140 km/h. Len menšia časť vodičov prekročila túto hranicu výraznejšie, pričom extrémne rýchlosti nad 160 km/h boli skôr výnimkou. Áno, čítaš dobre.
Zaujímavé je, že tieto vzorce ostávajú stabilné počas ktorejkoľvek časti dňa, hoci cez víkendy sa celková rýchlosť mierne zvyšuje. To môže súvisieť s menšou hustotou premávky alebo so správaním rekreačných vodičov, ktorí sú možno menej viazaní na pracovné povinnosti a cestujú dlhšie trasy.
Dopravné podmienky a politické dôsledky
Štúdia naznačuje, že vodiči si svoju rýchlosť volia pomerne zodpovedne aj bez prísneho obmedzenia. Napriek častým diskusiám o zavedení povinného rýchlostného limitu na všetkých diaľniciach dáta ukazujú, že jeho vplyv by mohol byť relatívne malý – už teraz totiž väčšina vodičov jazdí rýchlosťou, ktorá je v rámci odporúčaných hodnôt.
Pokiaľ ide o dopravné podmienky, z iných výskumov vyplýva, že premenlivé rýchlostné limity zavedené podľa aktuálnej situácie majú len minimálny vplyv na plynulosť premávky a bezpečnosť bezprostredne po ich implementácii. To naznačuje, že vodiči vedia prispôsobiť svoju jazdu aj bez striktných obmedzení.
Záver je teda jasný – nemecký systém diaľnic bez celoplošného povinného obmedzenia, ale s odporúčaným rýchlostným limitom, funguje relatívne dobre. Vodiči vo veľkej miere rešpektujú rozumnú rýchlosť a nevykazujú výrazne riskantné správanie.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
Miznú rieky a prístavy kolabujú. Kľúčové more Ázie mizne pred očami, utrpia Rusi aj Irán
Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
NASA tvrdí jedno, fyzik druhé. K Slnku sa vraj blíži objekt veľký ako Bratislava s jadrovým pohonom
Najväčší formulový film všetkých čias si už pozrieš aj online. Môžeš však zostať sklamaný
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Agresívnu rakovinu brzdí obyčajná tabletka na vysoký tlak. Milióny ľudí ju majú v lekárničke
EXKLUZÍVNE Konštruktér Michael odhalil zákulisie Applu: „Máme veľmi prísne pravidlá. Pracujem aspoň 12 hodín denne“
Jeden proteín v mozgu ťa pripravuje o pamäť. Vedci ho našli a vedia proti nemu bojovať
Orbán informoval Trumpa o útokoch: „Som veľmi nahnevaný. Povedzte to Slovensku“
PS posilnilo náskok pred Smerom, do parlamentu vstupuje nový hráč (NOVÝ PRIESKUM)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Benzín a nafta sú minulosťou. Čerpacia stanica prestala predávať fosílne palivá, nabiješ tu už len elektromobil
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Vedci našli spôsob, ako vyrobiť dokonalé batérie. Elektromobilom dajú veľký dojazd, mobilom top výdrž
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
-
- Benzín a nafta sú minulosťou. Čerpacia stanica prestala predávať fosílne palivá, nabiješ tu už len elektromobil
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Nabíjanie môže byť špinavšie, než si myslíš. Vedci odhalili nečakaný problém elektromobility
- Stojí 4 200 eur a má všetko potrebné. Číňania postavili elektromobil, ktorý pôjde na dračku
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
- Kúpiš si auto, no nie celý výkon. Volkswagen spustil trend, ktorý nahneval tisíce vodičov
Japonci prišli s prelomovým objavom: Budúcnosť ľudí s Downovým syndrómom sa dá zvrátiť
Ministerstvo investícií spúšťa novú výzvu pre digitalizáciu. Uchádzači si môžu siahnuť až na 2,2 milióna eur
Po masívnom útoku Ruska vzlietli stíhačky NATO. Pohotovosť zasiahla aj Poľsko pri slovenských hraniciach
Jedinečný objav školáka šokoval vedcov. Pri rieke našiel poklad z doby ľadovej
Slováci si našli nový koníček. Dovážajú rekordný počet áut, majú na to dobrý dôvod
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP