Nezhody o cenách elektromobilov vrcholia. EÚ v tom má jasno, Čína sa bráni
V článku boli použité aj materiály TASR.
Konflikt medzi EÚ a Čínou naberá obrátky. Po minulotýždňovom oznámení zámeru Európskej únie spustiť vyšetrovanie čínskych obchodných praktík a „podozrivých“ vládnych dotácií sa ozýva kritika zo všetkých strán, informuje portál CnEVPost.
Portál sa odvoláva aj na oficiálne stanovisko Čínskej obchodnej komisie pre EÚ (CCCEU), ktorá vo svojom oficiálnom stanovisku rázne odmieta obvinenia EÚ a spustenie vyšetrovania vníma ako diskrimináciu čínskych automobiliek.
EÚ nahnevala Čínu
Pred poslancami Európskeho parlamentu v Štrasburgu Ursula von der Leyenová minulý týždeň uviedla, že globálne trhy sú zaplavené lacnými čínskymi elektromobilmi, ktorých cena je umelo udržiavaná na nízkej úrovni masívnymi vládnymi dotáciami.
Európska únia (EÚ) musí chrániť svoje záujmy a otvorenie tohto vyšetrovania je veľmi správne rozhodnutie, uviedol francúzsky minister financií Bruno Le Maire na tlačovej konferencii v Berlíne. Nemecký minister hospodárstva Robert Habeck v jeho prítomnosti dodal, že Komisia zaujala správny postoj voči nekalej konkurencii.
Čínska strana vyzýva EÚ, aby viedla dialóg a vytvorila spravodlivé, nediskriminačné a predvídateľné trhové prostredie pre spoločný rozvoj priemyslu elektrických vozidiel, uviedlo čínske ministerstvo vo vyhlásení.
„Dôrazne vyzývame EÚ, aby k pokroku čínskeho priemyslu elektrických vozidiel pristupovala objektívne a neuchyľovala sa k jednostranným hospodárskym a obchodným opatreniam, ktoré by mohli brániť alebo zvyšovať náklady na vývoj a prevádzku čínskych elektrických vozidiel na európskom trhu,“ uviedla komora vo vyhlásení z 13. septembra.
Závislosť na čínskych batériách narastá
Pokiaľ Európska únia neprijme rázne opatrenia, do roku 2030 by sa mohla v oblasti lítium-iónových batérií a palivových článkov stať rovnako závislou od Číny, ako bola energeticky závislá od Ruska pred vojnou na Ukrajine. Píše sa to v strategickom dokumente vypracovanom španielskym predsedníctvom v Rade EÚ, ktorý má k dispozícii agentúra Reuters. K téme sme spracovali samostatný článok.
„Bez implementácie účinných opatrení by sa európsky energetický ekosystém mohol do roku 2030 stať závislým od Číny,“ píše sa v dokumente španielskeho predsedníctva. Táto závislosť bude inej povahy, ale podobne závažná ako bola závislosť od Ruska pred jeho inváziou na Ukrajinu. EÚ má podľa autorov dokumentu dobrú pozíciu vo výrobe elektrolyzérov, ale je silne závislá od Číny, pokiaľ ide o palivové články a lítium-iónové batérie potrebné pre elektromobily.
Kritika zo všetkých strán
CCCEU trvá na tom, že za nízkymi cenami a popularitou čínskych elektromobilov nie sú štátne dotácie, ale kvalita produktu, na ktorého vývoji automobilky strávili roky. Vďaka tomu mali dokázať nielen konkurovať značkám Západu, ale ich na domácom a medzinárodnom trhu predbehnúť, píše sa v spomínanom stanovisku.
„Je veľmi dôležité zdôrazniť, že táto výhoda nie je výsledkom toho, čo strana komisie nazvala ‚obrovskými štátnymi dotáciami‘,“ uvádza CCCEU na margo vyjadrení Európskej komisie (EK).

Ako píše CnEVPost, po tom, čo krok EÚ vyvolal širokú diskusiu, viacerí analytici a experti uviedli, že tvrdenia EÚ o nízkych cenách čínskych elektrických vozidiel nie sú opodstatnené a že názory v rámci bloku nie sú jednotné.
Analytici ďalej predpokladajú, že aj keď potenciálne kroky EÚ môžu navonok pôsobiť drasticky, ich dopad bude zrejme len minimálny. Dôkazom môže byť aj nedávno predstavený BYD Seal, ktorý má konkurovať agresívne nacenenému Modelu 3 od Tesly. Aj keď ho cenovkou nedokázal model z Číny zásadne podkopať, za zhruba rovnakú sumu ponúkne omnoho väčší dojazd, zrýchlenie a priestor v interiéri. Viac si o tejto horúcej novinke si môžeš prečítať v samostatnom článku.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo

Štát chystá bič na vodičov: Najprísnejšia zmena zákona je na spadnutie, pokuty narastú o stovky eur

Brusel pretláča elektromobily za každú cenu. Firmám naleje obrovské peniaze, aby roztočil biznis

Nové 24/7 radary s umelou inteligenciou nahnevali vodičov. Odhalia veľký zlozvyk Slovákov za volantom

Dáta predpovedajú budúcnosť: Odpor voči elektromobilom je generačný, pre toto spaľováky vymiznú
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Už o pár hodín začína zimná povinnosť: Za ignoráciu zaplatíš 100 eur, lacné pneumatiky ťa na vozovke zradia
PREMIUMErikov výtvor nemá v strednej Európe konkurenciu: „Nikdy nebol lepší čas zrealizovať svoj vlastný startup“

O Slovenke Miriam píšu izraelské médiá: Babička mi povedala, že počas holokaustu všetci mlčali. Sľúbila som, že ja mlčať nebudem

„Kriedová cenzúra“ na Katolíckej univerzite v Ružomberku: Študentov donútili zmazať odkaz, SBS im brala preukazy

Národná banka Slovenska varuje pred touto spoločnosťou. Daj si na ňu pozor
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Štát chystá bič na vodičov: Najprísnejšia zmena zákona je na spadnutie, pokuty narastú o stovky eur
- Brusel pretláča elektromobily za každú cenu. Firmám naleje obrovské peniaze, aby roztočil biznis
- Európske štáty začali panikáriť. Čína dokáže svoje elektromobily v Európe ovládať na diaľku
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Štát chystá bič na vodičov: Najprísnejšia zmena zákona je na spadnutie, pokuty narastú o stovky eur
- Dáta predpovedajú budúcnosť: Odpor voči elektromobilom je generačný, pre toto spaľováky vymiznú
- Európske štáty začali panikáriť. Čína dokáže svoje elektromobily v Európe ovládať na diaľku
- Nové 24/7 radary s umelou inteligenciou nahnevali vodičov. Odhalia veľký zlozvyk Slovákov za volantom
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Čína má plán, ktorý zatvorí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, experti sú nadšení
- Vydržia až 40 rokov a ponúknu dojazd 1000 km. Slávna automobilka oznámila nasadenie revolučných batérií
- Európski experti testovali batérie 28 500 hybridov: Rozdiely medzi značkami sú obrovské, toto je kráľ
Mohlo to dopadnúť fatálne. Čínski astronauti sa vracajú na Zem, zažili však niečo, na čo nikdy nezabudnú
Niečo sa chystá a „nikto nevie čo“. USA začali vojenské cvičenia s prekvapivou krajinou
STVR vysvetlila dôvody. Pozastavená relácia sa vráti už čoskoro
Brusel zrazil Google na kolená obrovskou pokutou. Trump sa kvôli tomu znova vyhráža EÚ
von der Leyen: Prechod na čistú energiu musíme urýchliť, máme základ nového priemyselného ekosystému Európy
Výborná správa pre slovenských motoristov: Už čoskoro budeme lacnejšie tankovať
Lacné balíky z Číny skončia skôr, než sa očakávalo. EÚ pritvrdzuje a chystá sa urýchlene konať
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Už o pár hodín začína zimná povinnosť: Za ignoráciu zaplatíš 100 eur, lacné pneumatiky ťa na vozovke zradia
PREMIUMErikov výtvor nemá v strednej Európe konkurenciu: „Nikdy nebol lepší čas zrealizovať svoj vlastný startup“

O Slovenke Miriam píšu izraelské médiá: Babička mi povedala, že počas holokaustu všetci mlčali. Sľúbila som, že ja mlčať nebudem

„Kriedová cenzúra“ na Katolíckej univerzite v Ružomberku: Študentov donútili zmazať odkaz, SBS im brala preukazy

