SpaceX to dokázal, Crew Dragon je výrazne lacnejší pre NASA. Koľko stojí voči iným vesmírnym raketám?
Je to práve SpaceX, kto bude mať tú česť vyslať do vesmíru prvú raketu s modulom Crew Dragon a dvojicou astronautov na palube. Prečo bol tento program pre NASA najvýhodnejšou voľbou vôbec? Dôvodom je samozrejme financovanie.
V tomto článku sa pozrieme na detailný rozbor toho, koľko vesmírnu agentúru stál vývoj predošlých vesmírnych programov a spolupráca s touto súkromnou firmou a jej konkurentmi. Tejto téme sa venoval aj portál ArsTechnica a analýzu cien priniesol portál Planetary Society.
Už čoskoro nastane moment, kedy do vesmíru vyletí raketa s modulom pre prvú ľudskú posádku, ktorej vývoj zastrešovala aj súkromná spoločnosť. Plány na spoluprácu vesmírnej agentúry NASA a privátnej firmy siahajú ešte do minulého desaťročia a trvalo celé roky, pokým sa vízia dostala do finále, no nakoniec sa to predsa len podarilo.
Už v stredu 27. mája totiž z Mysu Canaveral odštartuje o 22:33 nášho času raketa Falcon 9 s modulom Crew Dragon, v ktorom budú sedieť astronauti Robert Behnken a Douglas Hurley.
Podobne ako v roku 1969 znamenalo prvé pristátie človeka na Mesiaci obrovský skok v objavovaní blízkeho vesmíru, aj tento let v podaní SpaceX a NASA predstavuje ďalší veľký krok, avšak tentokrát v spôsobe, akým sa človek do vesmíru dostane.
Doterajšie lety totiž boli zložité nielen z hľadiska vývoja, ale najmä financovania, pričom vyžadovali obrovské investície.
S riešením na tento problém však prišiel SpaceX. Nápad NASA spolupracovať so súkromnými spoločnosťami pritom siaha ešte do roku 2010, kedy vznikol program Commercial Crew.
Počiatok komerčných letov sa začal písať ešte pred 15 rokmi
Cieľom bolo dostať človeka do vesmíru, avšak miesto vývoja drahých rakiet a modulov sa malo nájsť riešenie, ktoré by bolo cenovo výhodnejšie ako predošlé programy. Prvé náznaky zmeny však prišli ešte pred 15 rokmi, kedy Mike Griffin, bývalý administrátor agentúry NASA, stavil 500 miliónov dolárov na vznik súkromného odvetvia vo vesmírnom programe.
V tej dobe ešte mala agentúra vlastné rakety a astronauti lietali do vesmíru z americkej pôdy, no neskôr sa všetko zmenilo.
V roku 2011 NASA tento program ukončila a so žiadosťou o pomoc sa musela obrátiť na Rusko, ktorého Sojuzy lietali aj s americkými astronautmi na Medzinárodnú vesmírnu stanicu dlhé roky. Cena však bola privysoká a neustále sa zvyšovala.
NASA preto začala spoluprácu so súkromnými spoločnosťami ako Boeing a SpaceX za účelom vývoja a vybudovania nového modelu v tomto odvetví.
Ako čas plynul, SpaceX vyvíjal raketu Falcon 9 a napriek počiatočným neúspechom sa mu podarilo o úspechu presvedčiť aj bývalého prezidenta USA, Baracka Obamu.
Ešte predtým sa však naskytalo riešenie od firmy bývalého astronauta, Scotta Horowitza. Spoločnosť ATK dokonca dostala od NASA 1,8 miliardy dolárov na financovanie vývoja pre vybudovanie rakety Ares I. To sa ale ukázalo byť priveľkým sústom.
Horowitz bol navyše aj veľký odporca komerčných letov do vesmíru. Predstava, že by v tej dobe realizovala vývoj a let na ISS súkromná spoločnosť, nebola pre mnohých prijateľná.
Predošlé vesmírne programy boli výrazne nákladnejšie. Potom prišiel SpaceX
Dodnes je síce mnoho kritikov, ktorí tento postup NASA odcudzujú, no čísla hrajú proti ich tvrdeniam. Cena za spoluprácu s privátnou firmou Elona Muska je jednoducho omnoho výhodnejšia, ako vlastný vývoj, či financovanie iných projektov od konkurencie.
Pre porovnanie bol plán Scotta Horowitza oproti vývoju nákladného modulu Dragon až 50-násobne drahší a nakoniec bol zrušený.
Vývoj modulu Crew Dragon bol taktiež výrazne lacnejší. Cieľ bol pritom splnený takmer na 100 %, chýba totiž už len úspešný štart a úspešné zakončenie celej misie, pri ktorej menovaní astronauti vyletia na Medzinárodnú vesmírnu stanicu a neskôr sa vrátia späť na Zem.
Bližšie sme sa tomuto letu a samotnej posádke, ktorá sa zapíše do dejín vesmírnych letov, venovali v samostatnom článku. Popri SpaceX však boli v hre aj spoločnosti ako Sierra Nevada Corporation a Blue Origin.
Ani jedna z nich však nedotiahla vývoj tak ďaleko, ako firma Elona Muska, ktorá už má za sebou množstvo úspešných aj neúspešných testov a na rampe na Myse Canaveral stojí práve jej raketa Falcon 9 s modulom pre posádku Crew Dragon. Súkromný sektor pri vesmírnych programoch sa teda ukázať byť nesmierne výhodný pre obe strany, a tak vzniklo niečo, čo má obrovský potenciál zmeniť budúcnosť.
Firma Elona Muska prepisuje históriu vesmírnych letov. Posúva ich do rúk súkromných firiem
V prípade vynášania nákladu sa SpaceX osvedčil už pri mnohých letoch a teraz má našliapnuté zopakovať ďalší úspech pri module Crew Dragon. Ten bol navyše o polovicu lacnejší ako projekt od Boeingu, ktorý mimochodom neskončil príliš veľkým úspechom.
Viac informácií o problémoch pri teste modulu Starliner sa dozvieš v samostatnom článku. Zatiaľ čo teda Boeing nevyšle ľudskú posádku do vesmíru skôr ako na jar budúceho roka, SpaceX tak spraví už túto stredu. NASA sa môže tešiť z ušetrených financií, ktorých rozhodne nebolo málo.
Agentúra vyčlenila na vývoj modulu pre ľudskú posádku 6,9 miliardy dolárov, z čoho bol financovaný vývoj oboch projektov od SpaceX a Boeingu. Bol to ale SpaceX, ktorý to zvládol za omnoho menšiu sumu a úspešnejšie.
Cena, za ktorú zvládla táto firma realizovať vývoj, je pritom porovnateľná s projektom raketoplánu Mercury medzi rokmi 1959 a 1961, kedy bolo na jeho vývoj minutých 2,7 miliardy dolárov (vrátane inflácie v priebehu desaťročí).
Dokonca bol vývoj modulu Crew Dragon výrazne lacnejší aj ako projekt Gemini z rokov 1965 a 1966. Pravdaže, porovnávať jednotlivé vesmírne programy medzi sebou nie je príliš vhodné, nakoľko sa od seba zásadne líšia. Čísla ale neklamú a rozdiel vo financovaní je enormný, čo len nahráva do kariet NASA a budúcnosti vesmírnych letov.
Narozdiel od predošlých projektov je však komerčné lietanie do vesmíru omnoho odvážnejšie. Cieľom je zabezpečiť pravidelnú prepravu na ISS.
Budúcnosť tak už viac netkvie v drahých vesmírnych programoch, ale v komerčných letoch pod záštitou NASA a súkromných firiem. Výsledok tohto snaženia uvidíme už o pár dní.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Jadro Zeme ukrýva palivo na tisícky rokov. Ak ľudstvo prekoná výzvu, čaká ho neobmedzený pokrok
NASA netuší, čo sa to deje. Slnko spustilo oveľa ničivejší proces, než by mal byť
Vedci vytvorili nový „disk“, aký svet nevidel. Má extrémne úložisko ako 36-tisíc počítačov
Mesiac sa od Zeme vzďaľuje čoraz viac. Toto sa s ním stane v budúcnosti
Vedci prišli s alarmujúcim zistením: Zabudnutá rakovina naberá na sile, je mimoriadne agresívna
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Pokuty až 5 000 eur: Slováci často netušia, že bežným kúrením porušujú zákon
Ministerka Šimkovičová skončila v nemocnici. Zdravotný stav zostáva nejasný
Koniec plošných dotácií: Štát začne pomáhať podľa príjmu a veľkosti domácnosti
Fico „na čele pelotónu“: Zarába 8-násobok priemernej mzdy, prekonal ho len jeden politik (REBRÍČEK)
Infarkt si vyberá obete medzi mladými. Vedci odhalili prekvapivé spúšťače, ktoré lekári často prehliadajú
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Hovoria o najlepšom filme posledných rokov. Oscarové prekvapenie je konečne online
- Česi pochopili krízu v Európe. Začali s modernizáciou, ktorá im zaručí energetickú nezávislosť
- Má dosiahnuť rýchlosť 4 000 km/h. Čína postavila levitujúci vlak, ktorý pochová lietadlá (+video)
- Slovákom leží v zuboch dodnes. Toto je príbeh filmu, kvôli ktorému Habera zažaloval Tarantinovho žiaka
- Ukrajina ide rozpútať peklo pre Rusov: Nasadí nezastaviteľné zbrane s dlhým doletom
-
- Na Slovensku odštartovala nová TV stanica. Dá sa pozerať úplne zadarmo a je v HD kvalite
- Má dosiahnuť rýchlosť 4 000 km/h. Čína postavila levitujúci vlak, ktorý pochová lietadlá (+video)
- Nič podobné nenašli vyše 150 rokov. Záhadný kameň v Egypte odhalil „posolstvo“ staré 2263 rokov
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Na objavenie čakal 140 miliónov rokov. 15 km pod Európou našli vedci stratený svet
-
- Na objavenie čakal 140 miliónov rokov. 15 km pod Európou našli vedci stratený svet
- Na Slovensku odštartovala nová TV stanica. Dá sa pozerať úplne zadarmo a je v HD kvalite
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Nič podobné nenašli vyše 150 rokov. Záhadný kameň v Egypte odhalil „posolstvo“ staré 2263 rokov
- Má dosiahnuť rýchlosť 4 000 km/h. Čína postavila levitujúci vlak, ktorý pochová lietadlá (+video)
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP