Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Blíži sa skutočne prvý let ľudí na Mars? Reálne misie môžu byť vzdialené ešte celé roky, avšak SpaceX úspešne napreduje a inovuje svoju najdôležitejšiu raketu. Starship prechádza neustálymi zmenami a napriek tomu, že SN9 neletela už tento týždeň ako pôvodne mala, spoločnosť dosiahla ďalšie dôležité míľniky.

Neuveriteľný výhľad, ako zo sci-fi filmu

Kým SN9 čakala na svoj let do výšky 10 km na štartovacej ploche B, ktorého sme sa nedočkali kvôli neschváleniu testu Federálnym leteckým úradom (FAA), SN10 sa dostala von z konštrukčnej budovy a zamierila na štartovaciu plochu A. Po prvý raz sme tak mohli zahliadnuť dva druhé stupne rakety Starship naraz a pohľad je to skutočne majestátny.

Dve rakety sú však zrejme len začiatok. Keďže je cieľom SpaceX vyrábať až jednu raketu každé tri dni, podobné scenérie sa môžu stať rutinou. Veľmi blízko k dokončeniu je však aj SN11, ktorej chýbajú už len spodné krídla a spojenie palivovej časti trupu s „nákladnou“ časťou. Teoreticky, ak by došlo k ďalším nešťastným odkladom, videli by sme vonku až tri rakety Starship naraz.

Úspešný test nového prototypu a takmer hotový prvý stupeň

Než SpaceX stihol otestovať najnovší letu schopný prototyp, svoju úlohu splnila nádrž s označením SN7.2. Podľa slov Elona Muska prešla táto nádrž vyrobená z ocele hrubej len 3 mm (Starship doteraz využíva 4 mm hrubú oceľ) požadovanou počiatočnou tlakovou skúškou. Môžeme teda očakávať, že budúce prototypy využijú práve tento druh konštrukcie, čo môže razantne znížiť hmotnosť celej rakety a zlepšiť tak jej schopnosti a parametre.

Druhý stupeň tejto mega-rakety však nie je jediný, ktorý robí dôležité pokroky. Na dobrej ceste k svojmu inauguračnému testu je aj prvý stupeň, BN1, známy ako booster Super Heavy, informuje používateľ flockless na Reddite.

Jeho pospájané sekcie už teraz dosahujú takmer výšku Starship, pričom ešte čaká na ďalšie sekcie a nakoniec aj na štyri motory Raptor. O mrežových plutvách, ktoré využíva pre manévrovanie aj raketa Falcon 9, zatiaľ informácie nekolujú. Ak však má BN1 vykonať vážnejší let, bude ich určite potrebovať.

Current status of SpaceX’s Starship & Superheavy prototypes. 30 January 2021. Credit brendan2908 – https://bit.ly/3pbB5tz from r/SpaceXLounge

Pristátie sa blíži, video zachytáva skutočnú veľkosť Starship

SpaceX plánuje letieť s SN9 už v pondelok, test však musí najprv schváliť FAA, letecký úrad, s ktorým mala spoločnosť v posledných dňoch vážne problémy a napriek dvom evakuáciám a kompletnej čerpacej procedúre neodštartovali. Let bude možné sledovať aj na oficiálnom vysielaní.

Okrem toho, že SpaceX kúpil dve vyradené ropné plošiny pre ich konverziu na vzletové a pristávacie plochy, bojuje aj o ložiská zemného plynu. Palivo totiž pre svoje rakety potrebuje metán a pre zníženie nákladov je kľúčové sa čo najviac osamostatniť. Špičkové raketové motory Raptor totiž spotrebujú ohromné množstvo paliva, ktorého cena nie je vôbec zanedbateľná.

Aby sme dokázali pochopiť význam a mierku letu tak masívnej rakety, zverejnil Tim Dodd z Everyday Astronaut na Twitter video, ktoré dokonale zachytáva skutočnú veľkosť celej konštrukcie. Ak sa Muskov plán na skonštruovanie tisícky rakiet Starship podarí, zaplnia oblohu tak, ako nikto predtým.

Pre transport milióna ľudí na Mars do roku 2050 je však čosi také nevyhnutné a môžeme len držať palce, aby sa najbližší let vydaril a posunul tak program kolonizácie opäť o krok vpred.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú