Svet elektromobilov stále v mnohých evokuje skôr nejaké to mestské približovadlo než hltača diaľničných kilometrov. Smart je ikona medzi malými mestskými autami a ani vo svete elektromobilov nie je žiadnym nováčikom. Dokonca samotný Smart je už výhradne automobilkou, ktorá vyrába len elektrické autá, na spaľováky sa úplne zabudlo. 

Za tie roky sa však zmenil jeden podstatný fakt – konkurencia v podobe ďaleko populárnejších automobiliek rovnako predstavila drobné elektromobily do mesta. Smart na mnohé z nich dokonca výraznejšie stráca. Niečo si však schoval do rukáva, niečo, čo ľudí láka zvoliť si elektromobil známej značky. 

Dnes ti predstavím „najväčší“ elektromobil z rodiny modelov Smart – presnejšie Smart EQ ForFour.

  • Zvládne aj diaľničné tempo?
  • Aký je Smart v porovnaní s hlavnými konkurentmi ako Škoda Citigo iV či VW e-UP?
  • Koľko kilometrov prejde na jedno nabitie?
  • Je takmer 25 000 € základná cenovka opodstatnená? 

Na začiatok si dajme porovnanie s hlavnými konkurentmi v základných a najpodstatnejších špecifikáciách. 

Smart EQ ForFour ukrýva pod kapotou elektromotor s výkonom 60 kW s točivým momentom 160 Nm. Batéria má dostupnú kapacitu 16,7 kWh a podľa najnovšej metodiky WLTP je odhadovaný dojazd na úrovni 130 kilometrov. No aká je realita?

Zobraziť celú galériu (26)
Dávid Igaz / FonTech

Bežná spotreba pri mestskej a prímestskej jazde je 12 kWh na 100 km, diaľničné tempo pri 130 km/h a v normálnom jazdnom režime si však vypýta už 15-17 kWh na 100 km.

Dávid Igaz / FonTech

Ak by si jazdil výhradne len po diaľnici, reálny dojazd je skôr niekde na úrovni 90-95 km, a aj to len v prípade, že sa budeš obmedzovať v komforte jazdy.

Dávid Igaz / FonTech

Ak má človek zapnutý ECO režim a jazdí len v meste, či pár kilometrov od mesta, výrobcom udávaný 130 km dojazd je bez problémov dosiahnuteľný (treba však myslieť na obmedzenia ECO režimu v podobe zníženej maximálnej rýchlosti na 120 km/h, zvýšenie úrovne rekuperácie, či nižší dostupný výkon).

Zobraziť celú galériu (26)
Dávid Igaz / FonTech

Dojazd však rapídne klesá napríklad so zapnutou klímou alebo vyhrievanými sedadlami, kedy spomínaná klimatizácia po zapnutí ukrojila z dojazdu 6 až 10 km. Pri státí znamená zapnutá klíma odpočet jedného kilometru z dojazdu každých 10 minút.

Dávid Igaz / FonTech

V normálnom jazdnom režime je odhadovaný dojazd vždy o 15-20 km nižší, no zároveň platí, že len v tomto režime má majiteľ k dispozícii aktívnu rekuperáciu pomocou dištančného radaru, ktorý automaticky upravuje rýchlosť Smartu podľa vozidla pred ním. 

Dávid Igaz / FonTech

V ECO režime je rekuperácia nastavená na maximum a dokonca 99 % času úplne stačí používať len plynový pedál. 

Dávid Igaz / FonTech

Zamrzí však rýchlosť nabíjania v základe, ktorá rozhodne nie je oslnivá a má výkon len 4,6 kW. Až za príplatok takmer 1000 € získaš palubnú nabíjačku s výrazne lepším výkonom 22 kW, ktorú som mal aj ja v mnou testovanom modeli.

Dávid Igaz / FonTech

Z domácej 230 V zásuvky sa cez príslušný adaptér nabije elektromobil za približne 9 hodín.

Dávid Igaz / FonTech

Ďaleko lepšie je to na rýchlonabíjačkách, kde sa dá samozrejme využiť maximálny 22 kW / 31A nabíjací výkon. Klasická ZSE rýchlonabíjačka dobila za 15 minút 5 kWh.

Dávid Igaz / FonTech

Pri skúšobnom nabíjaní z rozumnej a nie úplne „vymlátenej“ batérie s kapacitou 27 % na rovných 100 % som dokázal auto dobiť za hodinu a 15 minút.

Dávid Igaz / FonTech

V tomto prípade platí scenár, že počas dňa človek jazdí v meste alebo blízko mesta a keď potrebuje narýchlo dobiť batérie, ide na rýchlonabíjačku. Akonáhle príde domov, zapojí si elektromobil na wallbox, prípadne 230 V domácu sieť a počas noci sa mu Smart bez problémov dobije na 100 %.

Dávid Igaz / FonTech

Takto sa dá bez problémov dennodenne fungovať a ušetriť pekných pár eur na cestovných nákladoch. Avšak počiatočná investícia bude aj v prípade tohto elektrického Smartu pomerne vysoká. 

Dávid Igaz / FonTech

Základná cenovka Smart EQ ForFour je totiž nastavená až na 23 322 € a s príplatkovou výbavou sa dá razom prehupnúť aj cez 25, ba dokonca 27 000 € hranicu.

Dávid Igaz / FonTech

Mrzí ma spracovanie interiéru, ktoré hodnotíme ako najslabšiu stránku auta. Výber lacnejších plastov bola evidentne nutnosť, aby sa automobilka mohla dostať s výrobnými nákladmi čo najnižšie. 

Dávid Igaz / FonTech

Palubná doska je z vrchnej časti potiahnutá látkou, čo pôsobí dobre, no plastová výplň, či pomerne čudne riešené výduchy ventilácie na ako-tak solídnom dojme zo spracovania rozhodne nepridávajú. 

Dávid Igaz / FonTech

Stredobodom interiéru je 3,5-palcový dotykový displej. Na umiestnenie displeja a ovládanie nemôžem povedať ani jedno krivé slovo, problém mám skôr so softvérovým riešením ako takým. Pôsobí na mňa až príliš neohrabane a grafikou mi pripomína 90. roky. S podobným R-Link infotainment systémom sa človek stretne napríklad v Dacii alebo Renaulte. 

Podporuje však všetky potrebné funkcie (navigácia, monitoring spotreby energie, či ECO monitor, ktorý počíta, ako veľmi šetrne jazdíš). K dispozícii je aj Android Auto a Mirrorlink, bohužiaľ, na Apple CarPlay sa akosi zabudlo a majiteľom iPhonov tak ostávajú len oči pre plač. 

Zobraziť celú galériu (26)
Dávid Igaz / FonTech

Rozloženie domovskej obrazovky sa dá meniť na niekoľko štýlov a prispôsobiť si ho podľa vlastných preferencií. 

Dávid Igaz / FonTech

Dávid Igaz / FonTech

Pred vodičom sa zároveň nachádza kombinácia menšieho displeja a klasického analógového zobrazenia rýchlosti. Samotný displej umožňuje nastavovanie rôznych podrobnejších nastavení, či detaily o spotrebe a dojazde.

Zobraziť celú galériu (26)
Dávid Igaz / FonTech

Smart EQ ForFour bude rozhodne na cestách vytŕčať a priťahuje pozornosť ľudí. Je to drobec a jeho celkové rozmery činia 3 495 x 1 665 x 1 554 milimetrov. Cítiť to veľmi pri objeme batožinového priestoru, ktorý má len 185 litrov a vo veľkosti vnútorného priestoru.

Dávid Igaz / FonTech

Ja mám osobne 190 cm a za volant som sa vošiel len tak-tak, maximálnym komfortom by som to teda rozhodne nenazval. Problém nastáva aj na zadných sedadlách, kde si človek, čo má viac ako 180 centimetrov, pohodlne nesadne…

…vlastne sa tam ani nezmestí. Nie je to auto na prevážanie 4 pasažierov, pre dvojicu je to tak akurát. 

Dávid Igaz / FonTech

Vo svojej triede je Smart EQ ForFour priamym konkurentom modelov ako VW e-UP, či Škoda Citigo iV, no modely z koncernu jednoznačne vyhrávajú vnútorným priestorom pre pasažierov.

ŠKODA

Čierno-biela farebná kombinácia s 15-palcovými diskami ale pôsobí lákavým dojmom a ako unikátna imidžovka je Smart výborný. 

Dávid Igaz / FonTech

Čerešničkou na torte dizajnu je elektricky sťahovateľná plátená strecha a rázom si tak zo Smartu vieš spraviť pomyselný kabriolet.

Pomerne jednoliaty dizajn nenarúša len mriežka v prednej časti, ktorá integruje dištančný radar. Ten však výrobca z hľadiska umiestnenia a zapracovania vymyslel najhoršie ako len mohol a je ako päsť na oko pri pohľade z prednej časti. 

Dávid Igaz / FonTech

Minimalistický dizajn Smartu patrí medzi najlepšie z malých mestských áut. Je nápaditejší ako konkurencia z koncernu a štýl mu teda rozhodne nechýba. 

Dávid Igaz / FonTech

Zhodnoťme si Smart EQ ForFour:

S mestskými elektromobilmi je to aktuálne na veľmi dobrej ceste, ako spopularizovať alternatívne pohony v očiach Slovákov. Ak si udržia cenu pod 25 000 € a v budúcnosti bude napríklad ďalšie kolo dotácií, ako druhé auto do domácnosti je to skvelá možnosť aj pre Slovákov. Smart EQ ForFour to však nemá na našom trhu vôbec ľahké.

Škoda Citigo iV, či Volkswagen e-UP sú ďaleko populárnejšie a zároveň aj cenovo výhodnejšie kúsky. Ako som zároveň spomínal vyššie, ponúkajú aj neporovnateľne väčší vnútorný priestor, ktorý ľudia s výškou viac ako 185 cm nepochybne ocenia a Smart odsunú do úzadia.

Nenechaj sa však zmiasť. Táto malá imidžovka má potenciál zamiešať kartami na trhu, no musí si nájsť tú správnu cieľovú skupinu, ktorá je ochotná trochu poľaviť z komfortu na úkor imidžu a faktu, že bude vlastniť jedno z mála elektrických áut na Slovensku.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú