Projekt lietajúceho automobilu zo Slovenska si získal veľkú dávku pozornosti už pred niekoľkými rokmi, v poslednom čase sme ale toho o AeroMobile príliš veľa nepočuli. Teraz sa však opäť dostáva do pozornosti so svojim najnovším videom. AeroMobil ukázal zábery z prvej fázy testovacích letov, ktoré prebehli vlani na jeseň. Lietajúce auto by sa mohlo na trh dostať už v roku 2023.

V najnovšom videu firma odhalila let AeroMobilu 4.0 STOL (Short Take Off and Landing) po dokončení prvej fázy vývoja, ktorá započala ešte v roku 2018.

Po dvoch rokoch bolo toto lietajúce auto pripravené na svoj testovací let, ktorý je súčasťou certifikačného programu EASA CS-23 Európskej agentúry pre bezpečnosť letectva pre bežné, úžitkové, akrobatické a prímestské lietadlá.

Slovenský AeroMobil vzlietol

Certifikačný proces začal ešte v roku 2019 a vlani sa počas testovacieho letu podarilo AeroMobilu splniť viaceré body tejto certifikácie pre letovú spôsobilosť. Medzi nimi boli splnené podmienky pre najvyššiu letovú a pádovú rýchlosť stroja, vrátane vzletu do 400 metrov a rýchlosti stúpania 6 m/s, informuje Flyer.

Posledná verzia lietajúceho AeroMobilu s novým dizajnom exteriéru už prešla počas svojho vývoja vyše 10 000 hodinami simulovaných a reálnych letových testov a inžinieri na jej vývoji strávili podľa dostupných informácií vyše 300 000 hodín.

Najnovšie video zachytáva vzlet a pristátie stroja na trenčianskom letisku. Jeho maximálna letová rýchlosť dosahuje 260 km/h a pri úspore paliva dokáže letieť rýchlosťou 220 km/h. Pre pristátie je potom potrebná 300-metrová dráha. V prípade klasickej jazdy po cestách má byť AeroMobil schopný prejsť na plnú nádrž podľa WLTP až 1000 km. Počas letu dokáže prejsť vo vzduchu vzdialenosť najviac 740 km.

Firma sa pri vývoji tohto lietajúceho auta zameriava najmä na jeho bezpečnosť, pohodlnosť a jednoduché ovládanie, vďaka čomu má byť vhodné aj pre menej skúsených pilotov. Počas letu je totiž možné zapnúť aj automatického pilota.

Súčasťou výbavy je tiež balistický systém padákov pre posádku aj samotný stroj. Vnútornú kostru tvoria karbónové prvky pre čo najnižšiu hmotnosť. Premena z cestného automobilu na lietajúci stroj má prebehnúť podľa spoločnosti už behom 3 minút a následne je AeroMobil pripravený na lietanie.

Pohon pritom zaisťuje spaľovací motor s turbom o výkone 300 konských síl (224 kW), ktorý navyše spĺňa aj novšiu emisnú normu Euro 6d. S motorom spolupracuje adaptívna prevodovka, ktorá je schopná fungovať ako počas jazdy na cestách, tak aj počas lietania.

V prípade cestnej konfigurácie dosahuje konštrukcia Aeromobilu 6,1 metra na dĺžku a 2,2 m na šírku. Po roztiahnutí krídel však ich rozpätie činí 8,8 metra a do pohonu sa zapája aj vrtuľa, ktorá dosahuje 2800 ot./min. Podľa testovacích pilotov, ktorí sa zúčastnili letových skúšok, je lietanie s AeroMobilom jednoduché a zábavné, rovnako ako pristávanie.

Podľa doteraz avizovaných informácií chce firma ponúknuť svoje lietajúce auto na trhu už o 2 roky. V roku 2023 pritom uplynie presne 10 rokov od založenia spoločnosti a nápadu na vývoj lietajúceho automobilu. Keď sa raz tento nevídaný automobil, respektíve lietadlo, dostane na trh, stane sa z neho rozhodne ten najzaujímavejší a najmenej tradičný dopravný prostriedok, aký sme doteraz videli.

Vlani otestovali aj konkurenciu od bývalého spoluzakladateľa firmy

AeroMobil však nie je jediným lietajúcim autom zo Slovenska, ktoré chce ohúriť. Ešte v 2018 sa na veľtrhu v Šanghaji objavil podobný projekt od spoluzakladateľa tejto slovenskej firmy. Štefan Klein opustil spoločnosť 3 roky po jej založení a pustil sa do vlastného lietajúceho auta AirCar, ktoré zvládlo svoj prvý let taktiež vlani na jeseň. Predtým tento stroj absolvoval len niekoľko krátkych letov nad letiskovou dráhou.

AirCar sa od AeroMobilu líši vo viacerých smeroch. Miesto horizontálneho skladania krídel sa tie zasúvajú do konštrukcie, no premenu z cestného automobilu na lietadlo zvláda rovnako za približne 3 minúty. Vlani Klein otestoval v Piešťanoch 2-miestnu verziu svojho lietajúceho auta, ktorú poháňa 1,6-litrový motor BMW s výkonom 140 koní.

„Významnou časťou testovania prototypu je aj praktická skúška transformácie, ktorá tvorí základ konceptu. Tá je riešená unikátnym spôsobom a je chránená EU patentom. Zatiaľ bol dosiahnutý čas 2 min 30 sekúnd a to je možné v budúcnosti ešte skrátiť,“ informoval Klien portál Startitup.

Motor počas letu umožňuje dosiahnuť maximálnu rýchlosť 200 km/h. Pre vzlet stroja pritom stačí 300 m dlhá dráha. So spotrebou 18 l/h má AirCar dosahovať maximálny dolet na jednu nádrž 1000 km. Po splnení certifikačných podmienok EASA Klein avizoval, že do 6 mesiacov prinesie aj ďalšiu verziu vozidla, tentokrát s výkonom až 300 konských síl.

Ďalšie články:

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú