Podpora elektromobility na Slovensku je mizerná. Aj keď nabíjacia infraštruktúra by sa v najbližších rokoch mala dočkať masívnych investícií z Plánu obnovy, nákup elektromobilov u nás už dlho nie je nijakým spôsobom dotovaný.

Rakúsko by nám v tomto smere malo ísť príkladom, v roku 2023 vyčlení na podporu elektromobility celkovo 105 miliónov eur v dvoch kolách, píše BMK Infothek.

Dotácie sú rozhodne efektívnym spôsobom, ako podporiť nákup elektromobilov v krajine. Ukázalo sa to aj u nás už v rokoch 2016 a 2019, kedy sa dotácie na nákup elektromobilov vyčerpali v priebehu niekoľkých minút.

Krajiny západnej Európy nepretržite dotujú nákup elektromobilov už niekoľko rokov a Rakúsko prispeje záujemcom výraznou čiastkou aj tento rok. Súkromné osoby môžu získať na nákup elektromobilu až 5 000 € a nákup domáceho nabíjacieho wallboxu je podporený sumou 600 €.

Na obrázku sa nachádza Hyundai Ioniq 5 a eurobankovky.
FonTech/Michal Varga/Unsplash/lilzidesigns

Výkonnejšie nabíjačky per bytové domy môžu získať dotáciu 1 800 € a riešenia pre nabíjanie elektromobilov vo firmách štát podporí sumou maximálne 30 000 €.

Rakúsko prispeje aj na nákup plug-in hybridu či elektrickej motorky

Naši susedia dokonca podporia aj nákup plug-in hybridných vozidiel, ktoré mnohí zástancovia ekologickej mobility odsudzujú. Majitelia plug-in hybridov totiž vo väčšine prípadov nevyužívajú svoje vozidlá tak, ako by mali a jazdia s vybitou batériou. Emisie týchto vozidiel sú potom mnohonásobne vyššie ako uvádzajú normy.

Rakúsko však podporí iba tie plug-in hybridy, ktoré sú použiteľné aj v reálnej prevádzke. Podmienkou na získanie dotácie vo výške 2 500 € je, aby mal plug-in hybrid elektrický dojazd minimálne 60 km. V minulosti to bolo iba 50 km. Takto sa podporí nákup iba tých plug-in hybridov, ktoré dokážu na elektrinu jazdiť viac a majiteľom sa aj oplatí nabíjať ich.

Dávid Igaz / FonTech

Naši susedia dokonca zašli tak ďaleko, že podporia aj nákup elektrických motoriek a to do výšky 1 900 €. V prvej polovici roka krajina uvoľni 95 miliónov eur a v druhej polovici to bude ďalších 10 miliónov eur.

Na Slovensku sú dotácie na elektromobily v nedohľadne

Vyspelé západné krajiny kúpu ekologických vozidiel vo veľkom dotovali, a kým sa Slovensko vôbec rozhýbalo, niektoré krajiny pomaly už s podporou aj končia, keďže trh je veľmi dobre rozbehnutý. Naopak, my by sme nemali, v časoch rastúcej inflácie a nákladov pre zdecimovaný štátny rozpočet čakať radšej vôbec nič.

Ministerstvo dotácie „nezavrhuje“, podrobnosti však nemá„Uvedené opatrenie je možné financovať priamo zo štátneho rozpočtu a aktívne hľadať spôsob, ako na daný účel použiť iné finančné zdroje,“ uviedol rezort. Kľúčovým parametrom je podľa ministerstva zabezpečenie dlhodobého zdroja financovania minimálne po dobu troch rokov, s ročnou alokáciou 10 až 12 miliónov eur. Jednorazové finančné zdroje, ako to bolo v prípade dotácií na nákup elektromobilov z rokov 2016 a 2019, totiž podľa MH priniesli pomoc len malému počtu užívateľov a hlavne trhovú neistotu.

Škoda (Úprava redakcie)

Uvažuje sa však aj nad úľavami pri cenách energií pre tých, ktorí nabíjajú doma. V hre je napríklad vytvorenie špeciálnej distribučnej tarify pre domácnosti a firmy a tiež vytvorenie jednozložkovej distribučnej vysokonapäťovej tarify na pripojenie nabíjacích miest s väčším výkonom alebo s väčším počtom nabíjacích bodov.

Zjednodušiť by sa mala výstavba nabíjacích staníc na parkoviskách bytových domov. Rezort chce tiež legislatívne vyriešiť nabíjanie služobného vozidla v domácnostiach, či znížiť daňový základ za používanie služobného vozidla na súkromné účely – pretože dnes je väčšina slovenských elektromobilov kupovaná „na firmu“, aj vďaka rýchlejšiemu odpisovaniu z majetku firmy.

Výhody pre elektromobily sú u nás mizerné

Na Slovensku tak praktiky nemajú majitelia elektromobilov takmer žiadne výhody. Kupovať ich musíme za plnú cenu. Registračný poplatok za elektromobil je podľa novely zákona iba 33 € a v hlavnom meste môžu majitelia elektromobilov parkovať za zvýhodnené ceny.

Tu ale benefity prakticky končia. Ak sa teda nedočkáme väčších benefitov pre majiteľov elektromobilov, alebo ich nákup nebude nejakým spôsobom zvýhodnený, na širšiu adaptáciu batériových vozidiel u nás môžeme zrejme zabudnúť.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú