Šesť krajín Európskej únie nemá ani jedno nabíjacie miesto na 100 kilometrov cesty. Ako ďalej upozorňuje Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA), 17 štátov má menej ako päť nabíjacích staníc na 100 kilometrov a len päť má viac ako desať nabíjačiek na každých 100 kilometrov.

Najlepšie sú na tom Holandsko, Luxembursko, Nemecko, Portugalsko, Švédsko a Rakúsko, na opačnej strane rebríčka stoja zase Litva, Cyprus, Grécko, Estónsko, Poľsko a Lotyšsko.

Existuje obrovská priepasť medzi krajinami s najväčším počtom nabíjačiek na 100 kilometrov cesty a krajinami s najmenším počtom nabíjačiek. Napríklad v Holandsku je jedna nabíjačka na každých 1,5 kilometra cesty, zatiaľ čo Poľsko, ktoré je osemkrát väčšie, má len jednu nabíjačku na každých 150 kilometrov,“ konštatuje združenie.

Firma InoBat v minuloročnej analýze informovala, že na Slovensku sa nachádza elektrická nabíjačka každých 50 km, respektíve na 100 km cesty pripadajú dve nabíjačky. Ak porovnáme ich minuloročnú analýzu s aktuálnymi výsledkami ACEA, zistíme, že počet krajín s menej než jednou elektrickou nabíjačkou na 100 kilometrov medziročne klesol z 10 na 6.

Ako dodáva, problémom je aj rýchlosť nabíjania, pretože rýchlonabíjačky s kapacitou viac ako 22 kW tvoria iba zlomok z celkového počtu staníc.

To však nemusí byť nevyhnutne zle. Pomalé nabíjanie je v mestách, a predovšetkým v blízkosti sídlisk rovnako dôležité ako rýchlonabíjačky s výkonom 300 kW na diaľnici.

Tento „dvojitý“ problém pritom podľa ACEA môže výrazne ovplyvniť rozvoj trhu s elektromobilmi. „Ak chceme presvedčiť občanov v celej Európe, aby v nadchádzajúcom desaťročí prešli na e-mobilitu, nabíjanie elektromobilov by malo byť také jednoduché ako je dnes tankovanie,“ povedala generálna riaditeľka ACEA Sigrid de Vries. Ľudia by podľa nej nemali cestovať kilometre, aby našli nabíjačku a zároveň by na nabitie svojho vozidla nemali čakať.

Rýchle nabíjačky od NASA by mohli pomôcť

Rýchlosť nabíjania elektromobilov je aktuálne jedným z najviac limitujúcich faktorov. Odporcovia elektromobility sa častokrát ohrádzajú, že pokiaľ elektrické auto nenabijú rovnako rýchlo, ako natankujú plnú nádrž do spaľováku, nebude pre nich takéto auto zaujímavé. Zhruba 5-minútové nabíjacie časy sú ale veľmi blízko a na ich dosiahnutie môže pomôcť aj technológia NASA, informuje InsideEVs.

Dosiahnuť vysoké nabíjacie výkony pri elektromobiloch v podstate nie je až taký problém. Stačí zvýšiť prúd, ktorý prechádza káblami, čo zvyčajne vyžaduje hrubší kábel.

Hrubé káble by však boli drahé a manipulácia s nimi by bola náročná, takže je aktuálne najlepším riešením posielať vyšší prúd primerane hrubými káblami.

Toto riešenie ale vyvoláva niekoľko komplikácií, jednou z nich je silné prehrievanie nabíjacieho kábla. Práve s týmto problémom by ale mohla pomôcť technológia chladenia, ktorú využíva aj NASA. Viac sa o nej dočítaš v samostatnom článku.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú