Slovensko prekvapilo. Zverejnili zoznam krajín EÚ s najlepšou a najhoršou nabíjacou sieťou
Šesť krajín Európskej únie nemá ani jedno nabíjacie miesto na 100 kilometrov cesty. Ako ďalej upozorňuje Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA), 17 štátov má menej ako päť nabíjacích staníc na 100 kilometrov a len päť má viac ako desať nabíjačiek na každých 100 kilometrov.
Najlepšie sú na tom Holandsko, Luxembursko, Nemecko, Portugalsko, Švédsko a Rakúsko, na opačnej strane rebríčka stoja zase Litva, Cyprus, Grécko, Estónsko, Poľsko a Lotyšsko.
„Existuje obrovská priepasť medzi krajinami s najväčším počtom nabíjačiek na 100 kilometrov cesty a krajinami s najmenším počtom nabíjačiek. Napríklad v Holandsku je jedna nabíjačka na každých 1,5 kilometra cesty, zatiaľ čo Poľsko, ktoré je osemkrát väčšie, má len jednu nabíjačku na každých 150 kilometrov,“ konštatuje združenie.
Firma InoBat v minuloročnej analýze informovala, že na Slovensku sa nachádza elektrická nabíjačka každých 50 km, respektíve na 100 km cesty pripadajú dve nabíjačky. Ak porovnáme ich minuloročnú analýzu s aktuálnymi výsledkami ACEA, zistíme, že počet krajín s menej než jednou elektrickou nabíjačkou na 100 kilometrov medziročne klesol z 10 na 6.
Ako dodáva, problémom je aj rýchlosť nabíjania, pretože rýchlonabíjačky s kapacitou viac ako 22 kW tvoria iba zlomok z celkového počtu staníc.
To však nemusí byť nevyhnutne zle. Pomalé nabíjanie je v mestách, a predovšetkým v blízkosti sídlisk rovnako dôležité ako rýchlonabíjačky s výkonom 300 kW na diaľnici.
Tento „dvojitý“ problém pritom podľa ACEA môže výrazne ovplyvniť rozvoj trhu s elektromobilmi. „Ak chceme presvedčiť občanov v celej Európe, aby v nadchádzajúcom desaťročí prešli na e-mobilitu, nabíjanie elektromobilov by malo byť také jednoduché ako je dnes tankovanie,“ povedala generálna riaditeľka ACEA Sigrid de Vries. Ľudia by podľa nej nemali cestovať kilometre, aby našli nabíjačku a zároveň by na nabitie svojho vozidla nemali čakať.
Rýchle nabíjačky od NASA by mohli pomôcť
Rýchlosť nabíjania elektromobilov je aktuálne jedným z najviac limitujúcich faktorov. Odporcovia elektromobility sa častokrát ohrádzajú, že pokiaľ elektrické auto nenabijú rovnako rýchlo, ako natankujú plnú nádrž do spaľováku, nebude pre nich takéto auto zaujímavé. Zhruba 5-minútové nabíjacie časy sú ale veľmi blízko a na ich dosiahnutie môže pomôcť aj technológia NASA, informuje InsideEVs.
Dosiahnuť vysoké nabíjacie výkony pri elektromobiloch v podstate nie je až taký problém. Stačí zvýšiť prúd, ktorý prechádza káblami, čo zvyčajne vyžaduje hrubší kábel.
Hrubé káble by však boli drahé a manipulácia s nimi by bola náročná, takže je aktuálne najlepším riešením posielať vyšší prúd primerane hrubými káblami.
Toto riešenie ale vyvoláva niekoľko komplikácií, jednou z nich je silné prehrievanie nabíjacieho kábla. Práve s týmto problémom by ale mohla pomôcť technológia chladenia, ktorú využíva aj NASA. Viac sa o nej dočítaš v samostatnom článku.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
Európska únia opäť pretláča elektromobily. Chce predĺžiť finančnú výnimku, ktorá má odpísať spaľováky
BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Chorvátsko hlási cenový šok. Najviac zdraželo obľúbené prímorské mestečko Slovákov
Otvorili pravú taliansku pekáreň: „Denne sme 15 hodín v práci, máme nulový work-life balance“
Stovky ľudí môžu prísť o pomoc: Kľúčové centrum zastavuje liečbu pre pacientov VšZP
Hit medzi proteínovými doplnkami ničí črevnú mikroflóru. Odborník ho spája s rakovinou hrubého čreva
Už 300 rokov vzdorujú modernému svetu: Amiši žijú bez smartfónu či elektriny, mladých nepresvedčí ani „Rumspringa“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Uniknuté dokumenty odhalili problémy Nissanu. Reštrukturalizácia už začala
46 stupňov v tieni a výstrahy naprieč kontinentom. Európa zažíva extrémne leto
EÚ odobrila dotácie na elektrinu pre firmy. Podmienkou sú investície do úspor
Svet sa rozpadá na kusy. Guterres vyzýva na urgentné financovanie rozvoja
Vývoz dielov F-35 pre Izrael prešiel súdnou skúškou. Britský súd potvrdil kontroverzné licencie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP