Elektromobilita na Slovensku rastie, no nie takým tempom, ako by si mnohí želali. Najnovšie dáta zverejnila SEVA (Slovak Electric Vehicle Association) a aj keď ukazujú zlepšenie, stále zaostávame za zvyškom vyspelých krajín. Čo je ešte horšie, ich náskok rastie exponenciálne, vysvetlil v tlačovej správe Patrik Križanský, riaditeľ SEVA.
Elektromobil je na Slovensku dnes možné nabiť na takmer 1 750 verejných nabíjacích bodoch vo vyše 700 lokalitách, pričom medziročne hovoríme o zhruba tretinovom náraste nabíjacích bodov.
Za európskym priemerom zaostávame
„Zaznamenali sme pozitívny trend v rozvoji nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily, ktorému pomáhajú aj výzvy z Plánu obnovy a odolnosti pre samosprávy a právnické osoby, ale nemôžeme si dovoliť zaspať na vavrínoch ani poľaviť v tempe výstavby. Kým v niektorých západných krajinách je nárast počtu nabíjačiek až exponenciálny, my pridávame nové lokality len veľmi pozvoľna,“ konštatuje Patrik Križanský, riaditeľ SEVA.
Ku koncu tretieho štvrťroka 2023 bolo na Slovensku nainštalovaných 1748 nabíjacích bodov (konektorov) na 724 lokalitách, čo predstavuje medziročný nárast o 33 % v počte konektorov a 30 % v počte lokalít.
Najväčší problém Slovenska je jasný
SEVA ale identifikovala jednoznačný problém. Je ním dostupnosť nabíjačiek na diaľniciach. „Najväčší problém s dostupnosťou vysokovýkonnej nabíjacej infraštruktúry máme v blízkosti medzinárodných cestných koridorov,“ uvádza asociácia. Pre Slovákov je tak dnes bežnou praktikou, že kvôli nabíjaniu musia opustiť diaľnicu a zájsť do blízkeho mesta. Napríklad aj podstatne menšia krajina ako Slovinsko nás v tomto aspekte absolútne valcuje.
„Problém vnímame najmä v dostupnosti ultrarýchlej nabíjacej infraštruktúry popri diaľniciach. Ak chceme znížiť objem emisií z cestnej dopravy, musíme vybudovať kapacity pre nabíjanie na hlavných ťahoch,“ upozorňuje Patrik Križanský. „Je preto nevyhnutné, aby sme sa sústredili na rýchlejšiu výstavbu nabíjacích staníc najmä v kritických oblastiach ako sú diaľničné koridory.“
Dve tretiny všetkých existujúcich nabíjacích bodov na Slovensku, teda 1155 nabíjačiek, patrí do kategórie AC s výkonom do 22 kW. Ďalších 434 bodov poskytuje rýchlejšie nabíjanie s výkonom 50 kW na jednosmerný prúd (DC). Ultrarýchlych DC bodov s výkonom 150+ kW eviduje SEVA 127 a s výkonom 350 kW a vyšším len 32.
Stále platí, že kým napríklad v krajských mestách je možností pre nabíjanie pomerne dosť, v odľahlejších oblastiach Slovenska verejné nabíjacie body takmer neexistujú. V pokrytí infraštruktúrou o niečo vyčnieva Bratislavský kraj (21% všetkých lokalít), čo je prirodzené, keďže je tu registrovaný aj najvyšší počet elektromobilov.
Nasleduje Prešovský a Košický samosprávny kraj (14, resp. 13 %), Nitriansky a Žilinský kraj (oba po 11%) a napokon Trenčiansky, Banskobystrický a Trnavský samosprávny kraj (všetky po 10%).
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nie je to len auto. Obľúbená automobilka ukázala nový elektromobil s geniálnou funkciou
Elon Musk priznal, že Tesla narazila na strop. Na pomoc prišiel Samsung s miliardovým obchodom
Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Na Slovensku sú len dve. Prešovská nemocnica zaviedla revolučnú liečbu zeleného zákalu
MIMORIADNE: Z mosta nad obchvatom spadlo mladé dievča. Zasahuje zachranársky vrtuľník
LIVE z Úradu vlády: Fico obviňuje Britániu z ovplyvňovania volieb na Slovensku
Črevný mikrobióm udržiava telo mladé a vitálne. Vedci zistili, ako ho nastaviť proti starnutiu
Muž zaútočil káblom na farára. Zabarikádoval sa doma, zasahujú vyjednávači
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Elon Musk priznal, že Tesla narazila na strop. Na pomoc prišiel Samsung s miliardovým obchodom
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Elon Musk priznal, že Tesla narazila na strop. Na pomoc prišiel Samsung s miliardovým obchodom
-
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
Audi sa rúti dolu kopcom. Zisk sa prepadol o vyše 37 % a problémy nekončia
Slovensko čelí digitálnej invázii. Týždenne nás napadnú tisíce kyberútokov
Slovensko zažije krvavý Mesiac. Blíži sa veľké úplné zatmenie
Po 50 rokoch čakania to prišlo. Petržalka má konečne svoju električku
Európska raketa, ktorá bude strážiť Zem, vyletela do kozmu. Jej misia je kľúčová pre budúcnosť planéty
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP