Elektromobilita na Slovensku rastie, no nie takým tempom, ako by si mnohí želali. Najnovšie dáta zverejnila SEVA (Slovak Electric Vehicle Association) a aj keď ukazujú zlepšenie, stále zaostávame za zvyškom vyspelých krajín. Čo je ešte horšie, ich náskok rastie exponenciálne, vysvetlil v tlačovej správe Patrik Križanský, riaditeľ SEVA.

Elektromobil je na Slovensku dnes možné nabiť na takmer 1 750 verejných nabíjacích bodoch vo vyše 700 lokalitách, pričom medziročne hovoríme o zhruba tretinovom náraste nabíjacích bodov.

Za európskym priemerom zaostávame

Zaznamenali sme pozitívny trend v rozvoji nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily, ktorému pomáhajú aj výzvy z Plánu obnovy a odolnosti pre samosprávy a právnické osoby, ale nemôžeme si dovoliť zaspať na vavrínoch ani poľaviť v tempe výstavby. Kým v niektorých západných krajinách je nárast počtu nabíjačiek až exponenciálny, my pridávame nové lokality len veľmi pozvoľna,“ konštatuje Patrik Križanský, riaditeľ SEVA.

Ku koncu tretieho štvrťroka 2023 bolo na Slovensku nainštalovaných 1748 nabíjacích bodov (konektorov) na 724 lokalitách, čo predstavuje medziročný nárast o 33 % v počte konektorov a 30 % v počte lokalít.

Najväčší problém Slovenska je jasný

SEVA ale identifikovala jednoznačný problém. Je ním dostupnosť nabíjačiek na diaľniciach. „Najväčší problém s dostupnosťou vysokovýkonnej nabíjacej infraštruktúry máme v blízkosti medzinárodných cestných koridorov,“ uvádza asociácia. Pre Slovákov je tak dnes bežnou praktikou, že kvôli nabíjaniu musia opustiť diaľnicu a zájsť do blízkeho mesta. Napríklad aj podstatne menšia krajina ako Slovinsko nás v tomto aspekte absolútne valcuje.

SEVA

Problém vnímame najmä v dostupnosti ultrarýchlej nabíjacej infraštruktúry popri diaľniciach. Ak chceme znížiť objem emisií z cestnej dopravy, musíme vybudovať kapacity pre nabíjanie na hlavných ťahoch,“ upozorňuje Patrik Križanský. „Je preto nevyhnutné, aby sme sa sústredili na rýchlejšiu výstavbu nabíjacích staníc najmä v kritických oblastiach ako sú diaľničné koridory.

Dve tretiny všetkých existujúcich nabíjacích bodov na Slovensku, teda 1155 nabíjačiek, patrí do kategórie AC s výkonom do 22 kW. Ďalších 434 bodov poskytuje rýchlejšie nabíjanie s výkonom 50 kW na jednosmerný prúd (DC). Ultrarýchlych DC bodov s výkonom 150+ kW eviduje SEVA 127 a s výkonom 350 kW a vyšším len 32.

SEVA

Stále platí, že kým napríklad v krajských mestách je možností pre nabíjanie pomerne dosť, v odľahlejších oblastiach Slovenska verejné nabíjacie body takmer neexistujú. V pokrytí infraštruktúrou o niečo vyčnieva Bratislavský kraj (21% všetkých lokalít), čo je prirodzené, keďže je tu registrovaný aj najvyšší počet elektromobilov.

Nasleduje Prešovský a Košický samosprávny kraj (14, resp. 13 %), Nitriansky a Žilinský kraj (oba po 11%) a napokon Trenčiansky, Banskobystrický a Trnavský samosprávny kraj (všetky po 10%).

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP