Lietajúce auto AirCar absolvovalo v závere minulého týždňa prvé dva výškové lety, pri ktorých si jeho tvorcovia vyskúšali základné prvky pilotáže. Stroj splnil očakávania a nasledovať bude 50 hodín testovacích letov, povedal TASR konštruktér a vedúci celého projektu Štefan Klein.

Hoci prvé videá lietajúceho auta vo výške niekoľkých metrov nad vzletovou dráhou mohli obdivovať už pred rokom návštevníci importnej výstavy China International Import Expo v Šanghaji, trvalo rok skúšok, kým bolo možné na letisku v Piešťanoch uskutočniť prvý sedemminútový let vo výške približne 300 metrov.

„Tam už je treba robiť celú plejádu štandardných leteckých manévrov, ktoré by malo lietadlo zvládnuť,“ priblížil Klein. Krátke, niekoľko stometrové vzlety na dráhe letiska, ktoré testu predchádzali, boli dôležité pre odskúšanie možností a nastavenie celého konceptu.

Let podľa Kleina potvrdil, že sa AirCar vo vzduch správa ako normálne lietadlo, a to napriek tomu, že dizajn tohto stroja bez roztiahnutých krídiel skôr pripomína športové auto. Pomáha mu v tom aj tvar karosérie, ktorý vytvára pri vzletovej hmotnosti stroja okolo jednej tony vztlak približne 300 kilogramov. O to menšiu plochu potom môžu mať krídla. Toto riešenie je chránené európskym patentom.

„Čo je dôležité je súlad s nameranými hodnotami, ktoré priniesol bezpilotný testovací model v mierke 1:1. V súčasnosti prebieha program letových skúšok v trvaní zhruba 50 hodín podľa požiadaviek leteckého úradu v súlade s legislatívou pre kategóriu experimental. Skúšky zahŕňajú otestovanie rôznych letových polôh a najmä získanie hodnôt, dôležitých parametrov a ďalších vlastností, ako je stabilita či riaditeľnosť,“ vyjadril sa Štefan Klein pre Startitup.

V nasledujúcich mesiacoch budú testovať stabilitu lietadla v rôznych režimoch podľa programu letových skúšok a súbežne s týmito testovaním chce Klein začať s výrobou druhého, už vylepšeného prototypu so silnejším a certifikovaným motorom. Ten by chcel konštruktér podľa finančných a technických možností pripraviť v závere budúceho roka na medzinárodnú certifikáciu Európskou agentúrou pre bezpečnosť letectva (EASA). AirCar okrem certifikácie pre lety bude musieť získať aj povolenie na cestnú premávku.

Prototyp číslo 1 je aktuálne poháňaný motorom BMW predstavuje finálnu geometriu. Aj keď je ešte predčasné ju hodnotiť, prvé lety ukazujú, že výsledky sú veľmi povzbudivé. Let mal bezpečný a stabilný priebeh.

Na toto lietajúce auto bude jeho majiteľ musieť vlastniť okrem vodičského aj pilotný preukaz. Samotné náklady na prevádzku by však podľa Kleina nemali byť extrémne, a to pri spotrebe okolo 40 litrov benzínu na hodinu letu a cestovnej rýchlosti do 300 km/h by nemala spotreba prekročiť 14 litrov na sto kilometrov. Koľko pohonných hmôt si lietajúce auto vypýta na jazdu po ceste, zatiaľ nie je jasné, doplnil Klein.

Nie je tajomstvom, že konštrukcia bude celokompozitná a základom bude predpis CS-23, ten umožní európsku certifikáciu a možnosť komercializácie AirCar. Ťažiskom prototypu je vyhotovenie dvojsedadlovej verzie. V pozemnom móde sa približuje športovým automobilom. V móde lietadlo sú zase výkony porovnateľné s výkonmi bežných lietadiel v kategórií GA (general aviation).

„Významnou časťou testovania prototypu je aj praktická skúška transformácie, ktorá tvorí základ konceptu. Tá je riešená unikátnym spôsobom a je chránená EU patentom. Zatiaľ bol dosiahnutý čas 2 min 30 sekúnd a to je možné v budúcnosti ešte skrátiť,“ objasňuje.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú