Lietajúce auto AirCar absolvovalo v závere minulého týždňa prvé dva výškové lety, pri ktorých si jeho tvorcovia vyskúšali základné prvky pilotáže. Stroj splnil očakávania a nasledovať bude 50 hodín testovacích letov, povedal TASR konštruktér a vedúci celého projektu Štefan Klein.
Hoci prvé videá lietajúceho auta vo výške niekoľkých metrov nad vzletovou dráhou mohli obdivovať už pred rokom návštevníci importnej výstavy China International Import Expo v Šanghaji, trvalo rok skúšok, kým bolo možné na letisku v Piešťanoch uskutočniť prvý sedemminútový let vo výške približne 300 metrov.
„Tam už je treba robiť celú plejádu štandardných leteckých manévrov, ktoré by malo lietadlo zvládnuť,“ priblížil Klein. Krátke, niekoľko stometrové vzlety na dráhe letiska, ktoré testu predchádzali, boli dôležité pre odskúšanie možností a nastavenie celého konceptu.
Let podľa Kleina potvrdil, že sa AirCar vo vzduch správa ako normálne lietadlo, a to napriek tomu, že dizajn tohto stroja bez roztiahnutých krídiel skôr pripomína športové auto. Pomáha mu v tom aj tvar karosérie, ktorý vytvára pri vzletovej hmotnosti stroja okolo jednej tony vztlak približne 300 kilogramov. O to menšiu plochu potom môžu mať krídla. Toto riešenie je chránené európskym patentom.
„Čo je dôležité je súlad s nameranými hodnotami, ktoré priniesol bezpilotný testovací model v mierke 1:1. V súčasnosti prebieha program letových skúšok v trvaní zhruba 50 hodín podľa požiadaviek leteckého úradu v súlade s legislatívou pre kategóriu experimental. Skúšky zahŕňajú otestovanie rôznych letových polôh a najmä získanie hodnôt, dôležitých parametrov a ďalších vlastností, ako je stabilita či riaditeľnosť,“ vyjadril sa Štefan Klein pre Startitup.
V nasledujúcich mesiacoch budú testovať stabilitu lietadla v rôznych režimoch podľa programu letových skúšok a súbežne s týmito testovaním chce Klein začať s výrobou druhého, už vylepšeného prototypu so silnejším a certifikovaným motorom. Ten by chcel konštruktér podľa finančných a technických možností pripraviť v závere budúceho roka na medzinárodnú certifikáciu Európskou agentúrou pre bezpečnosť letectva (EASA). AirCar okrem certifikácie pre lety bude musieť získať aj povolenie na cestnú premávku.
Prototyp číslo 1 je aktuálne poháňaný motorom BMW predstavuje finálnu geometriu. Aj keď je ešte predčasné ju hodnotiť, prvé lety ukazujú, že výsledky sú veľmi povzbudivé. Let mal bezpečný a stabilný priebeh.
Na toto lietajúce auto bude jeho majiteľ musieť vlastniť okrem vodičského aj pilotný preukaz. Samotné náklady na prevádzku by však podľa Kleina nemali byť extrémne, a to pri spotrebe okolo 40 litrov benzínu na hodinu letu a cestovnej rýchlosti do 300 km/h by nemala spotreba prekročiť 14 litrov na sto kilometrov. Koľko pohonných hmôt si lietajúce auto vypýta na jazdu po ceste, zatiaľ nie je jasné, doplnil Klein.
Nie je tajomstvom, že konštrukcia bude celokompozitná a základom bude predpis CS-23, ten umožní európsku certifikáciu a možnosť komercializácie AirCar. Ťažiskom prototypu je vyhotovenie dvojsedadlovej verzie. V pozemnom móde sa približuje športovým automobilom. V móde lietadlo sú zase výkony porovnateľné s výkonmi bežných lietadiel v kategórií GA (general aviation).
„Významnou časťou testovania prototypu je aj praktická skúška transformácie, ktorá tvorí základ konceptu. Tá je riešená unikátnym spôsobom a je chránená EU patentom. Zatiaľ bol dosiahnutý čas 2 min 30 sekúnd a to je možné v budúcnosti ešte skrátiť,“ objasňuje.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
Nová rana pre vodičov. Ak nemáš splnenú túto podmienku, auto ti na STK neprejde
Krutá pravda o Ficovi, Dankovi či Šimečkovi? Spýtali sme sa AI, čo si myslí o slovenských politikoch
Ak si dostal tento email, okamžite spozorni. Experti varujú Slovákov, aby neprišli o všetko
Slováci sa boja umelej inteligencie zbytočne. Toto je 7 najväčších mýtov, ktoré už dávno neplatia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Náborový príspevok až 5 000 eur a slušný plat: Finančná správa hľadá posily do tímu
Šesť miliónkrát menej ako zrnko soli. Virológ objasnil, prečo sa Kotlár mýli: „mRNA vakcíny nemenia DNA“ (ROZHOVOR)
Konsolidácia zasiahne peňaženky všetkých: Minister Kamenický predstavil balík
Putin sa môže zamerať na „Achillovu pätu“ NATO: Experti varujú pred odrezaním 3 štátov od spojencov
Slováci dostávajú od štátu o 96-tisíc eur viac, než zaplatia na daniach. Tento model je neudržateľný
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- PET fľaše sa menia na prekvapivú zbraň. Vedci hovoria o riešení klimatickej krízy
- Slováci ich autá milujú. Veľká automobilka ukázala svoje auto budúcnosti, ide úplne proti prúdu
- Vedcom padla sánka. 4 757 metrov pod ľadom Antarktídy objavili stratený svet
- Miliónové rakety netreba. Spojenec Západu otestoval ultimátne riešenie proti dronom za pár centov
- Netflix chystá svoju najväčšiu filmovú premiéru roka. Kritici už teraz nešetria chválou
-
- Vedcom padla sánka. 4 757 metrov pod ľadom Antarktídy objavili stratený svet
- Veľmoc našla ložisko mimoriadne vzácnej suroviny. Má astronomickú hodnotu
- Nová rana pre vodičov. Ak nemáš splnenú túto podmienku, auto ti na STK neprejde
- Krutá daň 1000 jadrových bômb. USA naozaj stavali raketu s hmotnosťou 8 miliónov ton
- PET fľaše sa menia na prekvapivú zbraň. Vedci hovoria o riešení klimatickej krízy
-
- Vedcom padla sánka. 4 757 metrov pod ľadom Antarktídy objavili stratený svet
- Na Slovensko prichádza najlepšie hodnotený seriál celého roka. Ponúkne ho jediná služba
- Veľmoc našla ložisko mimoriadne vzácnej suroviny. Má astronomickú hodnotu
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Zbraň budúcnosti zlyhala na plnej čiare. Arabi testovali čínsky laser a ostali totálne zarazení
Slovenský export zbraní rastie nebývalým tempom. Rok 2025 môže priniesť 3 miliardy eur
Mapy Google sa v Kórei menia. Citlivé oblasti už nebudú viditeľné
Nový prieskum odhalil trend. Platby kartou a mobilom sa stali štandardom na Slovensku
Prekvapenie: Európske automobilky úspešne plnia prísne emisie EÚ, zaostáva len slávna značka
Nemecký politik chce zrušiť zákaz spaľovacích motorov. Prehliadame vraj dostupnú alternatívu pre spaľováky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP