Uplynulé dni na Slovensku sa okrem iného niesli aj v duchu návštevy Európskej komisie, ktorá tu videla viaceré diskusie ohľadom klimatických cieľov. Predseda komisie Frans Timmermans počas verejnej diskusie vyhlásil, že zákaz používania áut, ktoré nespĺňajú normu minimálne Euro 6, by bolo ohromným víťazstvom, na tému ako prvý upozorňuje portál Autoviny.

Počas diskusie s názvom Klíma a my uviedol európsky predseda komisie zásadné vyhlásenie, ktoré môže, ale aj nemusí znamenať snahu Európy či Slovenska úplne zakázať staršie autá so spaľovacími motormi.

Autá, ktoré pritom nespĺňajú normu Euro 6 nie sú dnes v niektorých prípadoch ani 10 rokov staré a po našich cestách jazdia tisíce až desaťtisíce takýchto vozidiel. Napríklad Škoda Octavia s rokom výroby 2013 s naftovým 1,6 litrovým motorom spĺňa iba normu Euro 5, a tak by podľa predstáv predsedu Európskej komisie takéto auto už nemalo jazdiť po našich cestách.

Regulácia až po zákaze predaja spaľovákov

Timmermans týmto vyhlásením reagoval na fakt, že spaľováky jednoducho budú po našich cestách jazdiť aj po tom, čo sa definitívne zakáže ich predaj v Európe. Potom by ale mala nasledovať regulácia tých, ktoré už na cestách sú.

Zákaz predaja spaľovákov je stanovený na rok 2035, autá nespĺňajúce normu aspoň Euro 6 budú mať v tomto roku minimálne 20 rokov, nakoľko norma Euro 6 nastúpila do platnosti v roku 2014. Na Slovensku ale viac ako 20-ročné autá na cestách nie sú žiadnou raritou.

Stojíme pred najväčšou transformáciou, akú ľudstvo zažilo

Timmermans sa počas diskusie vyjadril, že ľudstvo čaká najväčšia transformácia, akú kedy zažilo, no táto transformácia je nevyhnutná, ak chceme zachrániť našu klímu pre budúce generácie.

Sme uprostred najväčšej transformácie, akú kedy ľudstvo zažilo. Priemyselná revolúcia zmenila všetko, zmenila vzťah medzi ľuďmi, zmenila pracovnoprávne i politické vzťahy. Opäť zažívame takéto obdobie veľkých zmien. Súčasne však čelíme naliehavejšej situácii v oblasti klímy a biodiverzity, ktorá nás núti rýchlo konať a zásadne zmeniť náš spôsob života. Je však veľmi povzbudzujúce vidieť predstaviteľov environmentálnych organizácií, ako aj rôznych jednotlivcov, s ktorými sa snažíme pohnúť veci dopredu. Spoločne môžeme dosiahnuť viac a ja povzbudzujem všetkých, aby sa k nám pridali a začali konať!“

Freepik (úprava redakcie)

Podľa predsedu Európskej komisie má Slovensko veľkú šancu stať sa lídrom a vzorom pre ostatné krajiny v tejto ekologickej transformácii.

Všetci chápu naliehavosť riešenia klimatickej zmeny, Slovensko je v jedinečnej pozícii, môže byť lídrom a ukázať zvyšku Európy, že dokáže vytvoriť nový udržateľný priemysel. Je však dôležité, aby sme prešli aj k udržateľným druhom energie, aby sme zmenili našu dopravu na dopravu s nulovými emisiami a hospodárstvo pretvorili na obehové.“

Čo s normou Euro 7?

Pripravovaná emisná norma Euro 7 je už teraz veľkým strašiakom pre automobilky, ktoré sa obávajú, že nastolené podmienky tohto štandardu predznamenávajú definitívny koniec spaľovákov.

Po roku 2025, kedy vojde norma do platnosti, by de facto došlo k zákazu spaľovacích motorov. Na základne stanovených technických parametrov normy by totižto výrobcovia nedokázali Euro 7 splniť. EÚ kritiku ale vypočula a môže limity čiastočne uvoľniť. Poradná skupina pre požiadavky na emisie automobilov (AGVES) však v dôsledku prísne nastavenej normy Euro 7 predstavila vlastné odporúčania, na ktoré pozitívne reagovalo aj združenie VDA.

Norma Euro 7 totiž chcela stanoviť, aby každé auto spĺňalo prísny emisný limit za všetkých podmienok jazdy, pričom vždy by malo vozidlo dosahovať podľa pripravovanej normy maximálne emisie do 30 g CO2 na 1 km. Do úvahy spadal aj ešte prísnejší limit 10 mg CO2/km. Pre porovnanie stanovuje aktuálne platná norma Euro 6 emisný limit 80 g CO2 na kilometer. V konečnom dôsledku sa však objavili správy, že norma Euro 7 teda nakoniec bude miernejšia.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú