Ak čo i len trochu pozeráš preteky Formuly 1 posledné desaťročia, pojem tímu Red Bull Racing ti je určite známy. Tento fenomén si dokázal vybudovať v kolíske motoršportu špičkové postavenie a hlavne rešpekt velikánov ako Ferrari či Mercedes.

Nie nadarmo získal Sebastian Vettel 4 tituly majstra sveta za sebou a stajňa samotná štyri konštruktérske tituly za sebou. Tím rakúskeho majiteľa sídliaci v Anglicku však nie je úspešný len na poli reálneho pretekania, ale veľké aktivity vyvíja aj na poli e-športu hneď v niekoľkých motoristických sériách.

A vieš čo? Jeho súčasťou je aktuálne už aj Slovák! Bence Bánki je profesionálny e-športový závodník a len nedávno prestúpil do tohto svetového tímu, ktorý laickej verejnosti vyráža vlastnosťami dych. O jeho začiatkoch, zázemí, prestupe ako takom, finačným odmenám a celkovo o virtuálnom závodení nám porozprával v rozhovore.

V rozhovore sa ďalej dozvieš:
  • Koľko stojí hardvérová výbava profesionálneho e-športového jazdca
  • Ako došlo k prestupu do Red Bullu
  • Koľko zarábajú pretekári
  • V akých hrách závodia
  • Čo presne obsahuje pretek samotný a aké má pravidlá
  • Či sa vyžaduje od virtuálnych jazdcov fyzický tréning

Bence, v prvom rade ti gratulujem k úžasnému úspechu, keď si sa stal oficiálnym jazdcom e-športového tímu Red Bull Racing. Čo tomu predchádzalo? Kam až siahajú tvoje kariérne začiatky a láska k motoršportu ako takému?

Začal som sledovať F1 ako šesťročný chlapec a takmer okamžite som sa stal fanúšikom motoristických športov. Musím však priznať, že najviac ma lákalo súperenie a nie rýchlosť alebo komplexita monopostov. Čoskoro som sa chcel aj sám vyskúšať v súťažení.

Keď si moji rodičia všimli moju oddanosť, kúpili mi volant. Stalo sa to pred desiatimi rokmi. Najprv som sa stal členom viacerých líg (spoločností), kým som v roku 2016 vstúpil na medzinárodnú scénu. Postupom času som sa stal uznávaným jazdcom, dosiahol som skvelé výsledky aj proti profesionálnym pretekárom.

Kedy prišla ponuka od Red Bullu na vstup do ich tímu?

S manažérom Red Bullu som sa oboznámil vlani, počas pretekov v Nemecku. Už vtedy prejavil o mňa záujem, no mal som platný kontrakt s francúzskym tímom SDL Esports by Logitech G. Zostali sme v kontakte a napokon ma oslovil koncom februára. Dohodli sme sa celkom rýchlo, v priebehu piatich dní. Bola to ponuka, ktorá sa neodmieta.

Zobraziť celú galériu (4)
RedBull e-sport team

Ktorý úspech doteraz považuješ za svoj najvýznamnejší?

Za môj najväčší úspech považujem jednoznačne to, že v roku 2018 som vyhral premierovú sezónu šampionátu Esports WTCR (Svetový pohár cestovných automobilov) – v podstate som sa stal majstrom sveta.

Prvenstvo v prvých pretekoch na maďarskom Hungaroringu bolo asi to najsladšie víťazstvo – vtedy sa mi skutočne podarilo prekročit svoj vlastný tieň. Začal som veriť, že to dokážem. Počas celej sezóny som jazdil vynikajúco a vyhral som dva preteky.

Skús nám bližšie predstaviť, ako vyzerá zázemie tímu, účasť na podujatiach a celkovo byť súčasťou takto veľkého „marketingového kolosu“, akým Red Bull Racing rozhodne je.

Je to neuveriteľný zážitok! Spolupráca s ostatnými jazdcami je skvelá, vždy sa môžem obrátiť na niekoho. Manažment tvoria skutoční experti, medzi nimi aj bývalí hráči, ktorí naozaj rozumejú e-športu. Áno, sú oblasti, v ktorých mám ruky viazané: nemôžem uzatvoriť osobné zmluvy s hocijakou spoločnosťou, musím dodržiavať veľmi prísny protokol počas turnajov v zahraničí (čo môžem nosiť alebo piť).

Tie záväzky sú podľa mňa prirodzené. Pracovná morálka, súdržnosť a odhodlanie členov a zamestnancov tímu je na úplne inej úrovni. Ostatné tímy by si mohli brať príklad.

Je to marketingové pozadie e-športu rovnako rozsiahle a aktívne ako vídame v TV svet Formuly 1?

Určite! Prítomnosť na sociálnych sieťach je pre Red Bull absolútne kľúčová. Tento aspekt som trochu zanedbal v minulosti, ale už pred vstupom do tímu som si založil profil na Twitteri a Instagrame. Pokúsim sa byť čo najaktívnejším, chcem začať aj so streamovaním. Každý mesiac máme brífing, na ktorom zhodnotia našu aktivitu.

Zobraziť celú galériu (4)
LAN Event v Nemecku (Tuning World Bodensee 2019)

Mal si už šancu stretnúť Maxa Verstapenna alebo Alexa Albona či niekoho iného z F1 tímu? 

Vzhľadom na aktuálnu situáciu, plánovaný tímový míting v Anglicku bol odložený. Ubezpečili nás, že k stretnutiu dôjde na jeseň.

Budeš vo svojom novom pôsobisku jazdiť aktuálne veľmi populárne virtuálne preteky F1, alebo to bude iný druh závodných áut?

Súčasnú súpisku tímu Red Bull Racing Esports tvorí 12 hráčov; štyria z nich súperia v sérii F1 Esports. Ja osobne som špecializovaný na cestovné a športové automobily a prispôsobenie k inému typu áut by trvalo dlhé mesiace, možno aj vyše rok. Myslím si, že na takú veľkú zmenu je príliš neskoro.

Veľa ľudí si myslí, že e-šport ani nie je vo svojej podstate športom a ide len o skupinu „chalanov“, ktorí trávia veľa času za počítačom a dostávajú za to veľké peniaze. Aký je tvoj názor na týchto odporcov?

Ja osobne som zvyknutý na používanie pojmu „súťažné hranie hier”, práve kvôli „hejterom”. Myslím si, že ich odpor vyplýva z nevodomosti. Profesionálni hráči vynaložia rovnaké úsilie – hoci mentálne – ako športovci. Potrebujú rýchle reakcie, stragické myslenie, trávia hodiny tréningom. Elektronické športy, vrátene sim racing, sa posunili dopredu za posledných rokov.

Okruhy, na ktorých jazdíme, sú laserovo naskenované, spracovanie jednotlivých vozidiel je takisto nesmierne detailné.

Zobraziť celú galériu (4)
Virtuálne WTCR autá na trati (WTCR 2018, Bence jazdil som s číslom #63)

Skoro každý automobilový pretekár trénuje na nejakom simulátore, dokonca čoraz častejšie počujeme o tom, že z uznávaného hráča sa stal skvelý športovec. To všetko svedčí o tom, že virtuálne jazdenie je plnohodnotná aktivita.

Vyžadujú od teba v tíme aj fyzický tréning?

Kompetitívne hranie počítačových hier si vyžaduje fyzicky zdravého človeka. Samozrejme, oveľa väčší dôraz sa kladie na psychický výkon. E-športovci sa musia vyrovnávať s mentálnym tlakom takisto ako aj bežní športovci.  Preteky sú plné adrenalínu, a zachovať si koncentráciu dlhé hodiny v napätom psychickom stave je veľmi náročné. Musíme pravidelne podávať dobré výkony na súťažiach, a keďže o víťazovi zvyčajne rozhodujú iba stotiny sekundy, náš mentálny stav môže byť rozhodujúci.

Je finančne náročné presadiť sa zo Slovenska v profesionálnom svete e-športu? Vyžaduje si to na začiatku zásadné investície?

Bežné volanty stoja okolo 150-300 €. Drvivá väčšina hráčov nepotrebuje kvalitnejšiu zostavu. Samozrejme, keď som začal uprednostňovať výsledky pred zážitkom, musel som do toho oveľa viac investovať. Hodnota súpravy, ktorú momentálne používam, je viac než 2000 eur. Najprv som si musel poskladať vysokovýkonný počítač s herným monitorom.

Potreboval som pevné pedále vyrobené z najkvalitnejších materiálov so špeciálnymi tlakovými senzormi. Pretekárska sedačka s ideálnym nastavením bola takisto nevyhnutná. Tímy, sponzorská podpora a moja rodina mi v tom veľa pomohli. Ale viem, že financie pre mnohých môžu byť bariérou.

Koľko v priemere zarábajú profesionálni pretekári v e-športe?

Špičkoví pretekári v e-športovej sérií F1 ľahko zarábajú až päťmiestne sumy za rok. Oni sa z toho živia, no musím skonštatovať, že takých ľudí je ešte málo. Vlani som zarobil na jednotlivých turnajoch celkom slušne v mojej kategórií, ale nie sú to závratné sumy.

Tvoje finančné ohodnotenie je závislé od výsledkov alebo ste dohodnutí na nejakých zmluvných podmienkach a sponzorských peniazoch?

Forma a výška finančnej podpory sa líši v každej spoločnosti. Samozrejme, nemôžem hovoriť o všetkých detailoch, ale Red Bull urobí všetko preto, aby sme sa mohli sústrediť výlučne na jazdenie, bez žiadneho tlaku. Pritom zabezpečia náhradu cestovných výdavkov a poskytnú pomoc pri kúpe príslušentva.

Poďme ale teraz k samotným pretekom. V akých hrách či simulátoroch závodíte?

Najpopulárnejšie hry na trhu sú F1 2019, ProjectCars 2 a Gran Turismo. Hoci tieto programy sú viac-menej založené na zábave hráčov a nie na napodobňovaní reálnej fyziky, preteky na týchto softvéroch majú veľmi vysokú úroveň.

Medzi „hardcore” simulátory sa zaradia iRacing, Assetto Corsa, rFactor2 a RaceRoom. Ja predovšetkým jazdím na RaceRoome. Je to jeden z najlepších závodných softvérov, trénuje na tom aj mnoho pretekárov.

Máš možnosť si napríklad pomocou voľných tréningov prispôsobovať nastavenie a technické aspekty auta?

Dá sa meniť vyše 20 parametrov, napr. výška auta, tvrdosť pružiny, geometria kolies, tlak v pneumatikách, zadné krídlo atď. Nájsť správne nastavanie auta býva časovo veľmi náročné, strávime s tým dlhé hodiny pred každým závodom. Podrobne analyzujeme telemetriu, porovnávame si údaje s tímovým kolegom.

Ako vyzerá bežný závod? (pravidlá, čas závodu, úroveň poškodenia…)

Prvá skúška je takzvaná predkvalifikácia, ktorá trvá približne 10 dní. Na predkvalifikáciach sa bežne zúčastnia až desaťtisícky ľudí z celého sveta. Prihlásiť sa môže hocikto, keďže základný softvér je free-to-play. Do priameho súboja postúpia iba dvanásti alebo maximálne trinásti, čiže menej ako 0,5% zúčastňujúcich.

Kvalifikácia trvá 15 minút, ktorá určí štartové poradie do prvých pretekov. Formát závodu závisí od jeho typu. Vo virtuálnom šampionáte WTCR jazdíme aj druhé preteky, ktoré používajú obrátené poradie prvého závodu. Obidva závody zvyknú mať dĺžku 25 minút.

V iných sériách (ADAC GT Masters, DTM atď.) preteky sú dlhšie, trvajú 40-60 minút. Opotrebovanie pneumatík, spotreba palív, tresty za skracovanie trate a mechanické poškodenie sú zapnuté.

Čo je tvojim najväčším snom do budúcnosti?

Necítim potrebu snívať, veď si už dlhé roky plním moje sny. To neznamená, že už netúžim po úspechu! Predovšetkým chcem dokázať, že manažment Red Bullu sa rozhodol správne, keď si ma vybrali.

Ale budem súťažiť, len dovtedy, pokým mi to prináša radosť. Silno pochybujem, že o päť-šesť rokov budem závodiť, pretože túžim po profesionálnej kariére v iných oblastiach života. Chcem niečo vrátiť ľuďom, ktorí ma podporili v mojej kariére.

Rozhovory