Vedel si, že filmové a seriálové hity ako Zaklínač, Černobyľ alebo Godzila: Kráľ Monštier nesú aj slovenský rukopis? V úlohe matte paintera na nich svoj umelecký podpis zanechal Slovák Adrián Dudák, ktorý sa k práci navyše dostal bez školy a odborného vzdelania.

Začiatky síce neboli jednoduché, dnes by už ale Adrián svoju prácu nemenil. Aktuálne tvorí zo Slovenska, budúcnosť však vidí v Kanade, ktorú označuje za svoj druhý domov. Porozprávali sme sa s ním o náplni jeho práce, výzvach, ktorým musel pri tvorbe Černobyľu a Zaklínača čeliť a zároveň nám priblížil, ako veľmi jeho prácu ovplyvnila pandemická situácia vo svete.

NEPREHLIADNI
Ktorú streamovaciu službu si vybrať a ako ušetriť na predplatnom?

V rozhovore sa ďalej dozvieš:
  • Na akých veľkých projektoch pre HBO a Netflix Adrián pracoval
  • Ktoré scény zo seriálov Černobyľ a Zaklínač nesú Adriánov rukopis
  • Ako sa dá presadiť aj bez vysokej školy
  • Kde všade sa dajú skúsenosti z matte paintingu využiť
  • Prečo je práca na Slovensku v tomto obore žalostne slabá
  • Aký vplyv má COVID-19 na filmový priemysel a Adriánovu kariéru

Adrián, v súčasnosti žiješ v Kanade, kde pôsobíš ako digitálny matte painter so špecializáciou na tvorbu prostredia. Mohol by si nám objasniť, čo pozícia matte paintera vlastne obnáša?

Vlastne sa už od začiatku roka nachádzam na Slovensku, avšak len dočasne. Matte painting sa primárne venuje tvorbe prostredí, občas ešte dotvárame zranenia alebo robíme retuše. Je to v podstate realistická fotomontáž v pohybe.

Adrián Dudák/súkromný archív

Tie prostredia sa tvoria buď rozšírením natočeného prostredia (tzv. set extension) alebo môžu byť kompletne digitálne (tzv. full CGI). Tu matte painter najčastejšie buď tvorí prostredie od nuly z fotiek alebo týmito fotkami vylepšuje 3D render (tzv. paint-over), pokiaľ nepôsobí dostatočne realisticky.

Vieme o tebe, že sa ti ani na dvakrát nepodarilo dostať na bratislavskú VŠMU. Napriek si sa v brandži dokázal presadiť. Ako sa človek vyslovene bez odborného vzdelania dostane k práci na najvýznamnejších projektoch súčasnosti?

Najskôr tak, že sa proste nevzdá. To asi  ale platí  pri hocijakom  povolaní. Je to o skúšaní a neustálej chuti sa zdokonaľovať. Väčšina ľudí v tomto priemysle nemá na to vychodenú žiadnu školu, i keď mám pocit, že postupne takých ľudí pribúda.

Nie je to zlá vec, niekomu to môže vyhovovať, ale ja som s odstupom času rád, že som sa na VŠMU nedostal. Mal som tak čas ujasniť si, čo presne chcem robiť a venovať sa iba tomu. Je oveľa jednoduchšie preraziť s nejakou špecializáciu (ako je napríklad práve matte painting), než vedieť zo všetkého iba trošku.

Adrián Dudák/súkromný archív

Pôsobíš v Kanade ako freelancer“ alebo si zamestnaný v nejakej spoločnosti? Na akých projektoch momentálne pracuješ?

Momentálne pôsobím z domu ako freelancer. V Kanade a celkovo v zahraničí sa zvykne pracovať skôr ako zamestnanec firmy – tá aj obstaráva pracovné povolenia a ďalšie veci. Momentálne pracujem na jednom zahraničnom filme z prostredia Druhej svetovej vojny, zatiaľ ale nesmiem nič bližšie prezrádzať.

Na akých najvýznamnejších projektoch si sa doposiaľ podieľal a v čom tvoja úloha spočívala?

Významnosť bude asi dosť subjektívna. Som veľmi rád za každý projekt, ktorého som bol súčasťou. Každý ma posunul v nejakom inom smere. Ale veľmi dobre bol divákmi  prijatý seriál Černobyľ, ktorý bol skvelý aj z pohľadu tvorby. Veľmi veľa som sa na ňom naučil a celkovo som si  ho užil.

Ďalší významný projekt pre mňa bola aj Godzilla: Kráľ Monštier, ktorý ma výrazne posunul hlavne po technickej stránke. Tam som sa podieľal na sekvencii v Antarktíde a na záverečnom súboji v Bostone.

Adrián Dudák/súkromný archív

Pýšiť sa môžeš aj spoluprácou s HBO a Netflixom. Ako táto spolupráca prebiehala? Je medzi dvojicou spoločností v oblasti nárokov nejaký rozdiel alebo sa to takto vôbec nedá škatuľkovať“?

Neviem či sa to dá takto úplne kategorizovať, pre každého z nich som robil len raz, ale napríklad pri HBO bolo cítiť, že prácu s VFX mali v malíčku, dosť sa naučili pri Game of Thrones. Nie je to vec, ktorú vie každý klient.

Prečítaj si aj
Bez školy a pomocou online kurzov až k práci na najväčšej hre súčasnosti. Slovenka Mária je v USA súčasťou umeleckej elity

Tie nároky sa asi menia od projektu k projektu, vždy to napokon záleží hlavne od rozpočtu pre konkrétne zadanie. Od rozpočtu potom závisí, koľko času na vypracovanie máme, aký veľký je tím a tak množstvo ďalších vecí.

Černobyľ aktuálne patrí medzi najúspešnejšie seriálové projekty v histórii. Na akých scénach na seriáli si pracoval a v čom spočívala príprava?

To hej, sám som si ho veľmi užil aj ako divák. Moja úloha na tomto projekte spočívala hlavne v zdokonaľovaní 3D renderov samotnej elektrárne, kde som robil veľa paint-overov. Potom som pracoval aj na pár záberoch Pripjate, kde sme museli filmové sídlisko ,,skrátiť“ a posadiť do lesa.

Môj záber je aj ten, kde Sitnikov kráča po streche elektrárne smerom k dymu a za ním je jazero, krajinka a obloha. Príprava u mňa spočívala v tom, že som si napozeral čo najviac dobových fotografií Černobylu a jeho okolia, takisto aj nejaké dokumentárne filmy. Táto téma ma ale zaujímala vždy, takže nejaké informácie o celej veci som mal už predtým.

YouTube/Screenshot

Ako je práca matte paintera finančne ohodnotená v zahraničí?

To vo veľkej miere závisí od skúseností, štúdia, ale aj od projektu. Niekedy aj od konkrétnej situácie, kedy je napríklad štúdio ochotné ponúknuť viac než obvykle, a to hlavne vtedy, keď ich tlačí čas, nestíhajú a potrebujú ľudí. Takže nejaká konkrétna suma sa ťažko uvádza. V zásade to nie je zle platená práca, ale milionárov z nás asi neurobí (smiech).

Našiel by si vo svojom obore využitie aj na Slovensku za priaznivých finančných podmienok

To je zaujímavá otázka. VFX trh na Slovensku je veľmi malý, no možno s postupom času a na dlhé lakte by sa človek touto prácou dokázal uživil aj tu. Síce pracujem zatiaľ zo Slovenska, no s výnimkou online školy Compozitive sú všetci klienti zahraniční, takže to asi celú situáciu ilustruje dosť výstižne.

Matte painting je trochu špecifický odbor, napríklad taký 3D umelec má širší záber na uplatnenie, a to aj mimo VFX.

Ktorý z projektov, na ktorých si pracoval, považuješ za najťažší? V čom výzva spočívala?

Každý bol z nejakého pohľadu výzva, či už po umeleckej alebo technickej stránke. Spravidla sa mi ako najťažší projekt vidí vždy ten aktuálny, pretože zakaždým treba riešiť nové problémy. Ako som už napríklad spomínal, Godzilla bola výzva hlavne technicky, pretože bolo treba tvoriť zložité a rozsiahle 3D projekcie jednotlivých vrstiev a ja som dovtedy projekcie takého rozsahu nikdy nerobil, takže som sa mal čo učiť.

Adrian Dudák/súkromný archív

To som potom následne využil pri práci na Černobyle, no tam bola výzva skôr z umeleckého hľadiska, pretože veľký dôraz sa kládol na fotorealistickosť a čo najlepšiu integráciu jednotlivých elementov do natočeného záberu.

Dá sa kvantifikovať, ako dlho trvá kompletné vytvorenie scény? Ako dlho si pracoval napríklad na Zaklínačovi?

To veľmi závisí od zadania. Niektoré veci, ako napríklad retuše, môžu byť práca na dve hodinky, ale tie rozsiahle prostredia môžu zabrať týždne až mesiace, a to z rôznych dôvodov. Napríklad treba to isté prostredie vytvoriť tak, aby fungovalo naprieč celou sekvenciou alebo si klient zakaždým niečo rozmyslí, poprípade je zadanie dosť vágne a trvá nejakú dobu, kým sa im trafíme do vkusu. Alebo aj všetko naraz (smiech).

V prípade Zaklínača som na jeden záber potreboval priemerne tak 2-3 dni, okrem establishing shotu pre štvrtú epizódu, s ktorým sme sa vytrápili asi dva alebo tri týždne. Na Zaklínačovi som ale pracoval len dva mesiace, takže tých záberov som až tak veľa nestihol.

Adrián Dudák/súkromný archív

Sústredíš sa výhradne na digitálne kreslenie alebo pri práci do ruky vezmeš aj tužku a papier? Aké nástroje pri digitálnom kreslení využívaš?

Papier a pero v práci používam iba keď si potrebujem naskicovať zadanie. Väčšinou to je len nejaká ,,mapa“ prostredia, aby som ma lepší prehľad. Pri digitálnom kreslení vlastne až tak nekreslím, skôr manipulujem s fotkami.

Kreslím skôr rôzne masky jednotlivých vrstiev a farebných korekcií. Môj hlavný nástroj je Photoshop, potom 3D softvér a ešte softvér Nuke, ktorý používajú aj compositori. Ako matte painter v ňom robím projekcie jednotlivých vrstiev  na 3D geometriu a potom to posúvam im na dokončenie záberu.

Dokážeš si ešte filmy a seriály užiť ako bežný divák alebo už sa dostavila aj profesionálna deformácia?

Užiť si ich dokážem, aj keď hlava stále premýšľa nad tým, ako sú v tom filme robené efekty. Vlastne vo voľnom čase zas až toľko VFX-heavy filmov nepozerám. Skôr sa snažím pozerať niečo, čo je zaujímavé hlavne po dejovej stránke. Keď je ale niečo z hľadiska VFX prelomové, tak sa snažím pozrieť si aj to.

Adrián Dudák/súkromný archív

Aké prostredie tvoríš najradšej a pri ktorých zadaniach naopak vyložene prevraciaš očami?

Tak z prostredí nemám úplne vyhradený vkus, mám rád hlavne rôznorodosť. Či je to ulica, krajinka alebo čokoľvek iné, pokiaľ nemusím robiť to isté niekoľko týždňov alebo mesiacov v kuse. To potom začne hocijako dobré zadanie liezť hore krkom.

Najviac ale prevraciam očami pri zadaniach, pri ktorých už vopred viem, že sú do veľkej miery zbytočné a z mojej práce nebude vo finále takmer nič vidieť. Napríklad, keď je to nejaké vzdialené pozadie, ktoré viem, že bude vo finále rozostrené alebo prekryté niečím iným. Napriek tomu k úlohe musím pristupovať tak, akoby bolo pozadie dobre vidieť.

Dajú sa skúsenosti s matte paintingom využiť aj v inom obore, povedzme napríklad pri tvorbe videohier?

Myslím, že matte painting sa v určitej forme využíva trochu aj u videohier, konkrétne pri 360kových panorámach nehrateľných pozadí (niečo, čo ohraničí herné prostredie, napríklad vzdialené kopce s oblohou).

Adrián Dudák/súkromný archív

Matte painting má ale veľa spoločné s koncept artom, takže možno by som uplatnenie pri videohrách našiel skôr v tomto smere. Inak sa matte painting dá využiť aj na rôzne statické ilustrácie. Dnes by už ale matte painter mal ovládať aspoň do určitej miery aj 3D softvér a s tým sa už potom otvára viacero nových dverí.

Filmový priemysel kvôli koronakríze zažíva azda najhoršie obdobie v histórii. Dotkla sa súčasná situácia spojená s COVID-19 aj tvojej práce?

Dotkla a to celkom citeľne. Tým, že došlo k pozastaveniu nakrúcania, VFX štúdiám postupne začínala dochádzať práca. Prvých pár mesiacov išli ešte na zotrvačnosť z už natočeného materiálu, no už vtedy sa začalo vo veľkom prepúšťať.

Ja som mal nastúpiť začiatkom roka do nového štúdia v Toronte, no práve pre COVID to padlo a aj s priateľkou sme ,,uviazli“ na Slovensku. Tak zatiaľ pracujem ako freelancer stadiaľto a čakáme, kým sa situácia začne vracať postupne do normálu, aby sme sa mohli čím skôr vrátiť.

Aké máš plány do budúcnosti? Budú tvoje ďalšie kroky aj naďalej spojené s aktuálnou profesiou alebo by sa chcel posunúť ďalej a vyskúšať niečo nové?

Zo všetkého najprv asi prečkať toto obdobie a potom sa čo najskôr vrátiť naspäť. Kanada už je pre nás predsa len taký druhý domov. Svoju prácu mám veľmi rád a nesmierne ma baví, takže pri nej plánujem zostať. Aspoň zatiaľ som neprišiel na nič, čo by ma lákalo viac.

Zaujal ťa rozhovor a chceš si pozrieť niektoré z Adriánových výtvorov? Vzorky jeho práce nájdeš aj na stránke Artstation.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú