Národná diaľničná spoločnosť začala s predajom nových diaľničných známok pre rok 2020 ešte v decembri 2019. Vodiči pritom majú povinnosť pred vstupom na spoplatnený úsek zakúpiť aktuálnu známku. Za prvých 6 mesiacoch tohto roka predaje rástli aj napriek pandémii najmä v júni. Ktoré elektronické diaľničné známky uprednostňujú vodiči zo Slovenska a zahraničia? NDS zverejnila štatistiky.

Šoféri si môžu pre jazdu na diaľnici už niekoľko mesiacov zakúpiť aj novú 365-dňovú diaľničnú známku, ktorá platí celý „technický“ rok, teda 365 dní od zakúpenia.

Jej cena je rovnaká ako v prípade doterajšej ročnej známky, teda 50 €. Pre porovnanie má 1-ročná diaľničná známka platnosť vždy do 31. januára nasledujúceho roka, hoci by si ju motoristi kúpili napríklad uprostred roka.

V doterajších predajoch vedie ročná známka. Vodiči ale čoraz viac uprednostňujú 365-dňovú známku

Predaj 365-dňovej známky bol spustený až začiatkom februára. Dovtedy tak mali vodiči k dispozícii ročnú známku za 50 €, 30-dňovú známku za 14 € a 10-dňovú známku za 10 €. Podľa nových štatistík slovenskí vodiči stále obľubujú najmä ročnú elektronickú diaľničnú známku, z ktorej sa za prvých 6 mesiacov tohto roka predalo 675 493 ks.

Najpredávanejšou je 10-dňová známka s počtom predaných kusov 677 363. NDS potom predala od februára 409 800 ks 365-dňovej známky a 139 352 ks 30-dňovej. V júni si však vodiči najčastejšie kupovali práve novú 365-dňovú známku, z ktorej sa predalo 53 568 ks, zatiaľ čo z 1-ročnej známky bolo predaných len 1 233 ks.

Treba však pripomenúť, že štatistiky sú spracované pre jún 2020 a od začiatku tohto roka, no predaj 365-dňovej známky bol spustený až 1. februára. Hoci tak táto známka platí celých 365 dní od zakúpenia, od januára stále vedie 1-ročná známka.

Vodiči si však častejšie kupovali 365-dňovú známku aj v máji tohto roka, kedy sa postarala o 70 % podiel v tržbách a predalo sa jej 42 422 ks, zatiaľ čo z ročnej známky sa za toto obdobie predalo iba 1 096 ks.

Situáciu na slovenských diaľniciach však už v úvode roka ovplyvnila aj situácia s koronavírusom, áut bolo pomenej. Za prvé 4 mesiace roka pritom klesli zisky NDS z predaja elektronických diaľničných známok o 10,51 % na 45 964 789 €.

Po zmiernení opatrení sa však predaje zlepšili a už v júni bola situácia výrazne lepšia. Medziročne sa pritom predalo o 2,57 % viac známok a príjmy z predaja stúpli za tento mesiac o 38,45 %. Najčastejšie si pritom motoristi kupujú známky stále na predajných miestach, no zakúpiť ich môžu aj elektronicky cez aplikáciu alebo portál eznamka.sk.

Ďalšie články: 

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú