„SOS-ky“ na Slovensku: Nevyhnutná pomoc vodičom na diaľnici, o ktorú sa zaujíma len málokto
Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.
Možno si si už aj ty pri cestovaní slovenskými diaľnicami všimol telefóny nachádzajúce sa po okrajoch vozovky, ktoré slúžia vodičom v prípade núdze. Bez výhrady sú situované v tuneloch, no nájsť ich môžeš aj na núdzových odstavných plochách či odpočívadle.
Zaujímalo ťa niekedy, kto prevádzkuje tieto telefóny, ako fungujú, prípadne koľko sa ich nachádza na celom Slovensku?
Koľko ich je a aký majú vôbec význam?
Aj keď sa im hovorovo nepovie inak ako SOS-ky, ich správny názov je Stojan tiesňového volania (STV) či Telefón núdzového volania (TNV). Naopak, v tuneloch a to každých 150 m môžeš nájsť špeciálne kabíny (výklenky), ktoré sa nazývajú SOS kabíny. V nich sa okrem TNV, ktorým sa dovoláte priamo operátorovi tunela, nachádza aj ďalšie vybavenie, ktoré predpisuje legislatíva. Samozrejmosťou je aj osvetlenie jednotlivých kabín.
„Slovenské diaľnice majú celkovo 313 kusov TNV“, informuje FonTech.sk hovorkyňa NDS Michaela Michalová. Nachádzajú sa len na diaľniciach a na rýchlostných cestách by si ich hľadal márne. Zo zákona pritom „neexistuje žiadny predpis“, ktorý by určoval ich minimálny počet na jednotlivých úsekoch.
„Ide len o odporúčané zariadenia“, ktoré sú rozmiestnené podľa uváženia, dodáva Michalová. Ročné náklady na ich prevádzku sú pritom až 50 100 €, pričom táto suma zahŕňa servis a ich údržbu podľa manuálu. Naopak v tuneloch sú SOS kabíny povinné a ich počet v jednotlivých tuneloch nájdeš v tabuľke nižšie.
Aj keď neexistuje žiadna štatistika hovorov z TNV, podľa Michalovej sú využívané v extrémne malom množstve – rádovo jednotky hovorov počas roka. Vyvstáva preto otázka: Majú tieto telefóny zmysel?
Určite áno. Ich fungovanie totiž nie je viazané na žiadneho operátora a môžu tak fungovať aj v prípade, ak by nastal výpadok mobilných sietí. Je to síce málo pravdepodobné, ale stať sa to môže hlavne pri hromadných nehodách alebo kalamitných situáciách. „TNV sú pripojené priamo na Informačný a riadiaci systém diaľnic (IRSD). Spojenie je vyvedené buď na príslušné operátorské pracovisko daného strediska, ktoré príslušný úsek diaľnice spravuje, alebo do Centrálneho operátorského pracoviska v Bratislave“, dodáva pre FonTech.sk hovorkyňa NDS Michaela Michalová.
„Po zdvihnutí „klapky“ na TNV alebo zatlačení tlačidla (závisí od SOS-ky) je automaticky nadviazané spojenie s pultom obsluhujúcim príslušné TNV, a čaká sa na bezprostredné prijatie hovoru operátorom„.
Svoj význam teda rozhodne majú, a hoci sú využívané len vo veľmi malom množstve, nikdy nevieš, kedy budeš aj ty potrebovať pomoc. Dôležité sú predovšetkým v tuneloch, v ktorých sa neodporúča používať mobilný telefón a volať tiesňové čísla ani v prípade poruchy, či nehody. Volaním z „SOS-ky“ v tuneloch ste priamo v spojení s operátorom, ktorý Vás vidí aj prostredníctvom kamier a vie Vám poradiť, poprípade poslať odbornú pomoc.
Pomoc motoristom v núdzi
Vedel si napríklad, že zakúpením diaľničnej známky máš možnosť využiť na bezplatnú pomoc v prípade núdze? Či už ti došlo palivo, máš poruchu či defekt, stačí zavolať na bezplatnú linku 0800 100 007 alebo využiť mobilnú aplikáciu „pomoc na diaľnici“, ktorá ťa vie automaticky lokalizovať a najbližšia Diaľničná patrola ti príde na pomoc v čo najkratšom čase.
Tvoj problém vyrieši buď na mieste (ak to situácia dovoľuje), prípadne zabezpečí odťah do najbližšieho servisu. Služba funguje nepretržite 24/7 a to na slovenských diaľniciach a rýchlostných cestách.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
prvé dojmy Hrali sme slovenské GTA. Toto musíš vedieť, predtým než si ho kúpiš
Roky čakania sa oplatili. Práve vyšlo slovenské GTA, z ktorého ti padne sánka
Slováci hromžia, zase sa zdražuje. Vláda ruší kľúčovú dotáciu na energie
Nový paušál a ďalšie novinky. O2 predstavil veľké zmeny, tu je prehľad
Slováci namontovali fotovoltiku a teraz ju nemajú z čoho zaplatiť. Štát nevypláca sľúbené dotácie
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Mala odísť do dôchodku, USA však do nej nalejú miliardy. Kvôli tomuto chcú zachovať legendárnu stíhačku F-22
- Drastické zmeny: Slováci nedostanú na výber. EÚ má nový spôsob, ako riešiť klimatickú krízu
- Obľúbená služba Slovákov poriadne zdražie. Končia výhody, toľkoto si priplatíme
- WhatsApp dostáva ohromnú funkciu. Budeš na nej závislý
- Volkswagen môže dať spaľovákom zbohom. Dostal sa k technológii, ktorá zmení jeho elektroautá
-
- Drastické zmeny: Slováci nedostanú na výber. EÚ má nový spôsob, ako riešiť klimatickú krízu
- Zrazu sa vyparila, nikto nevie kam. Nad zatmením Slnka sa udialo niečo zvláštne
- WhatsApp dostáva ohromnú funkciu. Budeš na nej závislý
- Obľúbená služba Slovákov poriadne zdražie. Končia výhody, toľkoto si priplatíme
- Hrali sme slovenské GTA. Toto musíš vedieť, predtým než si ho kúpiš
-
- Drastické zmeny: Slováci nedostanú na výber. EÚ má nový spôsob, ako riešiť klimatickú krízu
- Videli sme seriál roka. Apokalyptické sci-fi je splnený sen, je ešte lepšie ako The Last of Us
- Zrazu sa vyparila, nikto nevie kam. Nad zatmením Slnka sa udialo niečo zvláštne
- Majitelia zúria, Cybertruck sa topí v problémoch. Tesla sa uchýlila k drastickému kroku
- Najlepší seriál v histórii Netflixu pohorel. Slováci najviac kritizujú kontroverzné rozhodnutie
DPB vypraví počas víkendu aj historické vozidlá
USA schválili povolenie kľúčového programu pre sledovanie
Aktuálne: Bitcoin má za sebou kritickú zmenu. Toto sa stane s jeho cenou
Technologické akcie pokračujú v poklese, Nasdaq v piatok klesol o 2 %
Čínska automobilka Chery chce v Španielsku zamestnať cez 1 000 ľudí
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené