Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Možno si si už aj ty pri cestovaní slovenskými diaľnicami všimol telefóny nachádzajúce sa po okrajoch vozovky, ktoré slúžia vodičom v prípade núdze. Bez výhrady sú situované v tuneloch, no nájsť ich môžeš aj na núdzových odstavných plochách či odpočívadle. 

Zaujímalo ťa niekedy, kto prevádzkuje tieto telefóny, ako fungujú, prípadne koľko sa ich nachádza na celom Slovensku?

Koľko ich je a aký majú vôbec význam?

Aj keď sa im hovorovo nepovie inak ako SOS-ky, ich správny názov je Stojan tiesňového volania (STV) či Telefón núdzového volania (TNV). Naopak, v tuneloch a to každých 150 m môžeš nájsť špeciálne kabíny (výklenky), ktoré sa nazývajú SOS kabíny. V nich sa okrem TNV, ktorým sa dovoláte priamo operátorovi tunela, nachádza aj ďalšie vybavenie, ktoré predpisuje legislatíva. Samozrejmosťou je aj osvetlenie jednotlivých kabín.

„Slovenské diaľnice majú celkovo 313 kusov TNV“, informuje FonTech.sk hovorkyňa NDS Michaela Michalová. Nachádzajú sa len na diaľniciach a na rýchlostných cestách by si ich hľadal márne. Zo zákona pritom „neexistuje žiadny predpis“, ktorý by určoval ich minimálny počet na jednotlivých úsekoch.

NDS

Ide len o odporúčané zariadenia“, ktoré sú rozmiestnené podľa uváženia, dodáva Michalová. Ročné náklady na ich prevádzku sú pritom až 50 100 €, pričom táto suma zahŕňa servis a ich údržbu podľa manuálu. Naopak v tuneloch sú SOS kabíny povinné a ich počet v jednotlivých tuneloch nájdeš v tabuľke nižšie.

Aj keď neexistuje žiadna štatistika hovorov z TNV, podľa Michalovej sú využívané v extrémne malom množstve – rádovo jednotky hovorov počas roka. Vyvstáva preto otázka: Majú tieto telefóny zmysel?

Určite áno. Ich fungovanie totiž nie je viazané na žiadneho operátora a môžu tak fungovať aj v prípade, ak by nastal výpadok mobilných sietí. Je to síce málo pravdepodobné, ale stať sa to môže hlavne pri hromadných nehodách alebo kalamitných situáciách. „TNV sú pripojené priamo na Informačný a riadiaci systém diaľnic (IRSD). Spojenie je vyvedené buď na príslušné operátorské pracovisko daného strediska, ktoré príslušný  úsek diaľnice spravuje, alebo do Centrálneho operátorského pracoviska v Bratislave“, dodáva pre FonTech.sk hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

NDS: Mapa diaľničnej patroly

„Po zdvihnutí „klapky“ na TNV alebo zatlačení tlačidla (závisí od SOS-ky) je automaticky nadviazané spojenie s pultom obsluhujúcim príslušné TNV, a čaká sa na  bezprostredné prijatie hovoru operátorom.

NDS

Svoj význam teda rozhodne majú, a hoci sú využívané len vo veľmi malom množstve, nikdy nevieš, kedy budeš aj ty potrebovať pomoc. Dôležité sú predovšetkým v tuneloch, v ktorých sa neodporúča používať mobilný telefón a volať tiesňové čísla ani v prípade poruchy, či nehody. Volaním z „SOS-ky“ v tuneloch ste priamo v spojení s operátorom, ktorý Vás vidí aj prostredníctvom kamier a vie Vám poradiť, poprípade poslať odbornú pomoc.

Pomoc motoristom v núdzi

Vedel si napríklad, že zakúpením diaľničnej známky máš možnosť využiť na bezplatnú pomoc v prípade núdze? Či už ti došlo palivo, máš poruchu či defekt, stačí zavolať na bezplatnú linku 0800 100 007 alebo využiť mobilnú aplikáciu „pomoc na diaľnici“, ktorá ťa vie automaticky lokalizovať a najbližšia Diaľničná patrola ti príde na pomoc v čo najkratšom čase.

Tvoj problém vyrieši buď na mieste (ak to situácia dovoľuje), prípadne zabezpečí odťah do najbližšieho servisu. Služba funguje nepretržite 24/7 a to na slovenských diaľniciach a rýchlostných cestách.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú