Slováci: Na dovolenku nemožné, dlhá trasa je hlúposť. Vďaka jednej službe vyvrátime veľký mýtus elektromobilov
Jednou z najväčších otázok a zároveň obáv elektromobility je nabíjanie. Mnoho motoristov stále žije v domnienke, že na Slovensku a v Európe máme nedostatok nabíjacích staníc a tým pádom sa každá dlhšia cesta mení na nočnú moru.
Toto už dávno neplatí, staníc od rôznych poskytovateľov sú iba na Slovensku stovky a s univerzálnou nabíjacou službou môžeš na všetkých nabíjať s rovnakou tarifou za jednotnú cenu.
Takouto nabíjacou službou je napríklad Powerpass od Škody. Len si to predstav, nepotrebuješ množstvo účtov u rôznych poskytovateľov, nemusíš riešiť, u ktorého a v ktorej krajine je nabíjanie najvýhodnejšie. Nabíjaš všade jednou kartou, za rovnaké ceny a všetky nabíjania fakturuješ dokopy raz za mesiac.
Cestovanie elektromobilom na dlhé trasy nie je nočná mora
Ten, kto elektromobil aktívne využíva aj na dlhšie trasy, vie, že okrem dôslednejšieho plánovania trasy už elektromobilita ako taká neprináša žiadne väčšie nevýhody. Presvedčili sme sa o tom aj my v redakcii už niekoľkokrát, či už pri testoch elektromobilov, alebo pri rôznych iných cestách, napríklad pri tej okolo Slovenska.
Trasu dlhú 1 055 km sme spolu so zastávkami na nabíjanie absolvovali za 16 hodín a 33 minút. Využili sme pri tom elektromobil s 58 kWh batériou, ktorý rozhodne nie je ten najlepší na diaľkové cestovanie, aký súčasný trh ponúka.
Prepočítali sme aj náklady na nabíjanie z našej cesty. Za celý tento trip sme do batérie natlačili 194 kWh elektrickej energie. Ak by sme počas tejto cesty nabíjali elektromobil značky Škoda kartou Powerpass a výhradne na rýchlonabíjacích stojanoch, na základe zvoleného programu by nás celá cesta stála:
- 153 € pri programe Charge Free bez mesačného poplatku
- 95 € s programom Simply Charge za 17,59 € mesačne
- 75 € s programom Charge Faster za 22,59 € mesačne
Ak si to porovnáme s benzínovým automobilom, ktorého priemerná spotreba sa pohybuje na úrovni 7 l/100 km a vynásobíme ju priemernou cenou benzínu, ktorá je v súčasnosti na úrovni 1,47 €/1 liter, cena takejto jazdy by vyšla na 102 €.
Rozdiel to nie je veľký a isto si povieš, že pri benzínovom aute nemusíš čakať na nabíjanie, čiže je to výhodnejšie, no nezabúdaj na to, že ak počas bežných dní, kedy dochádzaš elektromobilom len pár desiatok kilometrov od domova a nabíjaš doma, dokážeš jazdiť zhruba za 1,50 €/100 km.
Bežného človeka elektromobil nijak neobmedzí
S elektromobilom sme si vyskúšali aj to, aké je to ísť s takýmto autom na dovolenku a aké obmedzenia nám elektrické auto počas predĺženého víkendu pod Tatrami prinesie.
So vztýčenou hlavou môžeme prehlásiť, že ani na jeden jediný moment sme nepocítili obmedzenie v zmysle, že sedíme v elektrickom aute a napríklad musíme ísť nutne niekam nabíjať.
Vyrážali sme z Bratislavy s plne nabitou batériou. Na rýchlonabíjačke v Budči sme sa zastavil na kávu a zatiaľ čo sme ju dopili sa auto nabíjalo a bez problémov sme dorazili až do Liptovského Mikuláša s rezervou okolo 100 km.
Na ubytovaní sme mali možnosť auto si nabíjať, no schválne sme ju nevyužili. Nie vždy totiž majiteľ elektromobilu takúto možnosť má a chceli sme tak odsimulovať najkritickejší scenár.
Dojazd 100 km nám bez problémov vystačil na potulky po okolí a znova sme nabíjali až v sobotu večer pred odjazdom domov. V Mikuláši sme našli verejnú nabíjaciu stanicu dostupnú aj cez službu Powerpass, vybavili sme si nákup a auto sa nám zatiaľ nabilo na 100 %.
Cesta do Bratislavy bola s menšími zachádzkami dlhá 314 km. Na trase LM – BA je pomerne členitý terén a aj diaľnice, no výškový rozdiel oboch miest je 450 metrov a môžeme teda povedať, že sme išli „z kopca“. Po príchode do Bratislavy nám zostalo ešte 25 % kapacity batérie a dojazd na ďalších 100 km.
So službou Powerpass odpadá aj „nutnosť plánovania“
Ak sa teda rozhodneš ísť s elektromobilom napríklad do zahraničia, s nabíjacou službou Powerpass odpadá aj akákoľvek nutnosť trasu si dopredu naplánovať či spraviť si prehľad o poskytovateľoch nabíjacích služieb v zahraničí.
Len na Slovensku môžeš jednou kartou od Škody nabíjať na viac ako 500 nabíjacích bodoch a v celej Európe ich máš vyše 260 000. To všetko s jednou kartou, jednou faktúrou raz za mesiac a s prehľadom všetkých nabíjaní v jednej mobilnej aplikácii.
Mobilná aplikácia navyše zobrazuje všetky dostupné body, na ktorých je možné kartou Powerpass nabíjať. Pri vybraných nabíjačkách je dokonca k dispozícii aj funkcia rezervácie, aby sa nestalo, že po príchode bude nabíjací bod obsadený. Poplatky za jednotlivé nabíjania sa sčítavajú a zákazník ich platí raz za mesiac, takže presne vie, koľko za daný mesiac prejazdil.
Ako sme už uviedli vyššie, Škoda ponúka celkovo tri programy pre službu Powerpass. Program Charge Free, ktorý je bez mesačného poplatku, program Simply Charge za 17,59 € mesačne a program Charge Faster za 22,59 € mesačne.
So stúpajúcim mesačným poplatkom sa znižuje cena za 1 kWh energie, voľné kWh zákazník pri balíkoch s mesačným poplatkom nezískava. V každej tarife sú tri cenové kalkulácie na základe toho, či zákazník nabíja na AC, DC alebo na Ionity nabíjačke.
Prvý rok so Škodou Enyaq ešte výhodnejšie
Škoda Enyaq je už štandardne vybavená možnosťou výkonnejšieho DC nabíjania a tak môžu zákazníci naplno využiť službu Charge Faster na prvý rok bez mesačného poplatku. Svoj elektromobil môžu nabíjať za najvýhodnejšie tarify a tak naplno využijú mimoriadne atraktívnu ponuku tohto balíka.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Susedný štát naleje stovky miliónov eur do elektromobility. Bežní ľudia však nedostanú ani cent
Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
Európska únia opäť pretláča elektromobily. Chce predĺžiť finančnú výnimku, ktorá má odpísať spaľováky
BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Nemocnica pre Startitup opísala realitu krízy: Zatvárame ambulancie, prepúšťame
Izraelsko-iránsky konflikt mení mapu sveta. Ako ho čítať a čo z neho plynie pre Slovensko (ANALÝZA)
„Vytvoril som biznis, ktorý mi zarába 15 000 eur mesačne.“ Sebastian sa navždy vzdal práce v korporáte
Rusko zamiešalo karty v globálnom boji o „biele zlato“. Obsadilo jednu z najväčších zásob lítia v Európe
Štát spúšťa „porovnávač“ cien potravín: Vyskúšali sme, ako ukazuje rozdiely medzi obchodmi a regiónmi
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
Rusko chce ovládnuť čínsky trh s kľúčovou surovinou, Indii ponúka „oceľové srdce“
Na Slovensku môžeme závidieť. U našich susedov spustili vo vlakoch testovanie Starlinku
Veľká zmena v slovenskej energetike: ZSE a VSE sa spojili, vzniká nová éra
Pre Teslu to už nemôže byť horšie. Na kľúčových európskych trhoch sa prepadla až o 60 %
Trump má vážny problém. Iránski hackeri hrozia, že zverejnia 100 GB dát e-mailov „jeho ľudí“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP