Ako informuje Startitup, Európsky parlament momentálne rieši citlivú a kontroverznú tému. Terčom potenciálneho zákazu je cielená internetová reklama, pričom ide o hlavným zdrojom príjmu pre množstvo spoločností.

Môžeme stratiť naozaj mnoho

Podľa expertov zasiahnu takéto zmeny v online priestory najmä malé a stredné podniky, médiá, ale aj bežných užívateľov internetu. Zákaz cielenej reklamy na internete by pripravil podniky o príjmy a európskych občanov o značnú časť obsahu a služieb, z ktorých dnes majú úžitok.

Bez jasnej alternatívy tak dôjde k zamedzeniu prístupu k veľkej časti obsahu a služieb, čo môže následne viesť k značnému obmedzeniu domácností s nižšími príjmami a ešte väčšiemu obmedzeniu prístupu k informáciám, tvrdí Michal Kordoš, výkonný riaditeľ SAPIE.

pressfoto/freepik

Digitálny marketér z iFocus.sk – Michal Čuridlo je toho názoru, že reklamu nemá nikto rád a po zmene ju ľudia začnú nenávidieť. „Zakázať cielenú reklamu je nezmysel, pretože kto dnes nechce sledovať reklamy, môže ich odmietnuť, alebo ich len ignorovať.“ Nedávno tak doplatili spotrebitelia na preclenie čínskeho tovaru, ktoré zásadne dvihlo ceny.

Reklamy nezruší, len ich zhorší

Takýto zákon podľa jeho slov len odstráni efektivitu reklamných kampaní. „Keď budeme v reklame ukazovať dôchodcom napríklad plienky pre deti či tenisky pre mladých, nepomôže to ani spotrebiteľom ani inzerentom. Vznikne iba zbytočný chaos a najviac na to doplatia menší a strední inzerenti,“ vyjadril sa pre Startitup.

EÚ podľa Čuridla mala skôr riešiť gigantov ako Facebook (Meta) a Google. „Dominujú a nabaľujú na seba ďalšie služby, čím vytvárajú dominanciu v oblasti dát o správaní sa užívateľov. Doterajšie pokuty aj tie najvyššie sú vo výške ich týždenného príjmu za reklamu, nehovoriac o neriešení daňovej optimalizácie.“

thaspol_s/freepik

Dávid Krumpár z Lighthouse Media Solutions zase objasnil, že cielená reklama v dnešnej dobe zlepšuje kvalitu užívateľskej skúsenosti a vďaka pokročilým algoritmom dokáže vo veľkej miere doručovať relevantný obsah relevantnej cieľovej skupine.

Súkromie už chránené je

Krumpár tvrdí, že súhlasí s reguláciou na úrovni ochrany osobných údajov a ochrany súkromia konkrétneho užívateľa, avšak drvivá väčšina platforiem dnes umožňuje si obsah prispôsobiť až na úroveň konkrétneho užívateľa.

„Cestu vidím v zlepšení transparentnosti celého procesu a v ďalších možnostiach prispôsobenia až na konkrétneho užívateľa. Plošný zákaz cielenej reklamy by vo finále obmedzil hlavne doručenie relevantných informácií cieľovej skupine a výrazne zasiahol pružnosť a efektivitu distribúcie produktov, služieb a informácií v digitálnom priestore.“

Kreatívny riaditeľ Melonberries, Pavol Sekelský, si taktiež myslí, že to nie je správne riešenie. „Tým, že sa reklama nebude dať cieliť vznikne obrovský digitálny reklamný smog, pretože reklamy sa budú náhodne zobrazovať masám ako zblúdené strely.“

Sama EÚ vie, aké sú dôležité

Európska komisia nedávno zdôraznila, aká dôležitá je cielená reklama pre vstup malých stredných podnikov na trhy a ich rozširovanie. Ich výskum ukazuje, že až 68 % týchto podnikov uvádza, že používanie cielenej reklamy je efektívny spôsob, ako osloviť nových zákazníkov.

Menej prekážok prístupu na trh znamená väčšiu konkurenciu a celkovo konkurencieschopnejšiu Európu. Naopak, obmedzenie online reklám zasiahne najmä malé podniky a startupy s malými marketingovými rozpočtami. Pre mnohé z nich je čosi také prakticky likvidačné a neprípustné. V dnešnej dobe, počas pandémie, sú podniky dokonca nútené digitalizovať, aby prežili.

JumpStory

Zavedenie zákazu tiež môže ohroziť bezplatný prístup k rôznym obsahovým platformám (napr. Spotify, Youtube), ktoré ponúkajú bezplatné verzie svojich služieb pomocou reklám.

Zákaz vyjde draho

Odhadované náklady na zákaz reklám by sa mohli vyšplhať až na 106 miliárd eur ročne, alebo 237 eur na každého európskeho občana, upozorňuje Copenhagen Economics. To vytvára pozíciu v prospech online používateľov, ktorí môžu platiť za prémiové služby platformy.

V dôsledku toho prakticky zmizne prístup k neobmedzenému obsahu online. Dôjde tak k znevýhodneniu ľudí, ktorí si nemôžu dovoliť platiť tieto mimoriadne prémie a navyše by sa jednalo o závažnú nezhodu so základnými zásadami EÚ, ktorými sú rovnosť, sloboda a demokracia.

Je kľúčová aj pre export

Cielené reklamy sú mimoriadne užitočné pre regionálne malé a stredné podniky, ale aj exportérov, ktorí potrebujú osloviť zákazníkov na globálnej úrovni. Informuje o tom Slovenská aliancia pre inovatívnu ekonomiku.

„Európski regulátori by mali prednostne dbať na boj s nezákonným obsahom a dezinformáciami, ako zasahovať detailne a technicky do mechanizmu fungovania digitálnej reklamy. V Sapie sme pripravení všetky podobné aktivity podporiť,” dodal Michal Kardoš.

karlyukav/freepik

Ako sa zdôrazňuje vo vyhlásení Európskej komisie, nová legislatíva o digitálnych službách má zaručovať ochranu základných práv. „Občania hrajú v politickom živote čoraz väčšiu rolu vďaka online nástrojom a službám, takže pri tvorbe predpisov ovplyvňujúcich online služby by sme mali venovať pozornosť napr. základným právam na prístup k informáciám a slobode prejavu online,“ píše sa v dokumente.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú