Slováci môžu prísť o peniaze, ich online život stojí na hranici zásadnej zmeny. EÚ chce zaviesť kontroverznú zmenu
Ako informuje Startitup, Európsky parlament momentálne rieši citlivú a kontroverznú tému. Terčom potenciálneho zákazu je cielená internetová reklama, pričom ide o hlavným zdrojom príjmu pre množstvo spoločností.
Môžeme stratiť naozaj mnoho
Podľa expertov zasiahnu takéto zmeny v online priestory najmä malé a stredné podniky, médiá, ale aj bežných užívateľov internetu. Zákaz cielenej reklamy na internete by pripravil podniky o príjmy a európskych občanov o značnú časť obsahu a služieb, z ktorých dnes majú úžitok.
Bez jasnej alternatívy tak dôjde k zamedzeniu prístupu k veľkej časti obsahu a služieb, čo môže následne viesť k značnému obmedzeniu domácností s nižšími príjmami a ešte väčšiemu obmedzeniu prístupu k informáciám, tvrdí Michal Kordoš, výkonný riaditeľ SAPIE.
Digitálny marketér z iFocus.sk – Michal Čuridlo je toho názoru, že reklamu nemá nikto rád a po zmene ju ľudia začnú nenávidieť. „Zakázať cielenú reklamu je nezmysel, pretože kto dnes nechce sledovať reklamy, môže ich odmietnuť, alebo ich len ignorovať.“ Nedávno tak doplatili spotrebitelia na preclenie čínskeho tovaru, ktoré zásadne dvihlo ceny.
Reklamy nezruší, len ich zhorší
Takýto zákon podľa jeho slov len odstráni efektivitu reklamných kampaní. „Keď budeme v reklame ukazovať dôchodcom napríklad plienky pre deti či tenisky pre mladých, nepomôže to ani spotrebiteľom ani inzerentom. Vznikne iba zbytočný chaos a najviac na to doplatia menší a strední inzerenti,“ vyjadril sa pre Startitup.
EÚ podľa Čuridla mala skôr riešiť gigantov ako Facebook (Meta) a Google. „Dominujú a nabaľujú na seba ďalšie služby, čím vytvárajú dominanciu v oblasti dát o správaní sa užívateľov. Doterajšie pokuty aj tie najvyššie sú vo výške ich týždenného príjmu za reklamu, nehovoriac o neriešení daňovej optimalizácie.“
Dávid Krumpár z Lighthouse Media Solutions zase objasnil, že cielená reklama v dnešnej dobe zlepšuje kvalitu užívateľskej skúsenosti a vďaka pokročilým algoritmom dokáže vo veľkej miere doručovať relevantný obsah relevantnej cieľovej skupine.
Súkromie už chránené je
Krumpár tvrdí, že súhlasí s reguláciou na úrovni ochrany osobných údajov a ochrany súkromia konkrétneho užívateľa, avšak drvivá väčšina platforiem dnes umožňuje si obsah prispôsobiť až na úroveň konkrétneho užívateľa.
„Cestu vidím v zlepšení transparentnosti celého procesu a v ďalších možnostiach prispôsobenia až na konkrétneho užívateľa. Plošný zákaz cielenej reklamy by vo finále obmedzil hlavne doručenie relevantných informácií cieľovej skupine a výrazne zasiahol pružnosť a efektivitu distribúcie produktov, služieb a informácií v digitálnom priestore.“
Kreatívny riaditeľ Melonberries, Pavol Sekelský, si taktiež myslí, že to nie je správne riešenie. „Tým, že sa reklama nebude dať cieliť vznikne obrovský digitálny reklamný smog, pretože reklamy sa budú náhodne zobrazovať masám ako zblúdené strely.“
Sama EÚ vie, aké sú dôležité
Európska komisia nedávno zdôraznila, aká dôležitá je cielená reklama pre vstup malých stredných podnikov na trhy a ich rozširovanie. Ich výskum ukazuje, že až 68 % týchto podnikov uvádza, že používanie cielenej reklamy je efektívny spôsob, ako osloviť nových zákazníkov.
Menej prekážok prístupu na trh znamená väčšiu konkurenciu a celkovo konkurencieschopnejšiu Európu. Naopak, obmedzenie online reklám zasiahne najmä malé podniky a startupy s malými marketingovými rozpočtami. Pre mnohé z nich je čosi také prakticky likvidačné a neprípustné. V dnešnej dobe, počas pandémie, sú podniky dokonca nútené digitalizovať, aby prežili.
Zavedenie zákazu tiež môže ohroziť bezplatný prístup k rôznym obsahovým platformám (napr. Spotify, Youtube), ktoré ponúkajú bezplatné verzie svojich služieb pomocou reklám.
Zákaz vyjde draho
Odhadované náklady na zákaz reklám by sa mohli vyšplhať až na 106 miliárd eur ročne, alebo 237 eur na každého európskeho občana, upozorňuje Copenhagen Economics. To vytvára pozíciu v prospech online používateľov, ktorí môžu platiť za prémiové služby platformy.
V dôsledku toho prakticky zmizne prístup k neobmedzenému obsahu online. Dôjde tak k znevýhodneniu ľudí, ktorí si nemôžu dovoliť platiť tieto mimoriadne prémie a navyše by sa jednalo o závažnú nezhodu so základnými zásadami EÚ, ktorými sú rovnosť, sloboda a demokracia.
Je kľúčová aj pre export
Cielené reklamy sú mimoriadne užitočné pre regionálne malé a stredné podniky, ale aj exportérov, ktorí potrebujú osloviť zákazníkov na globálnej úrovni. Informuje o tom Slovenská aliancia pre inovatívnu ekonomiku.
„Európski regulátori by mali prednostne dbať na boj s nezákonným obsahom a dezinformáciami, ako zasahovať detailne a technicky do mechanizmu fungovania digitálnej reklamy. V Sapie sme pripravení všetky podobné aktivity podporiť,” dodal Michal Kardoš.
Ako sa zdôrazňuje vo vyhlásení Európskej komisie, nová legislatíva o digitálnych službách má zaručovať ochranu základných práv. „Občania hrajú v politickom živote čoraz väčšiu rolu vďaka online nástrojom a službám, takže pri tvorbe predpisov ovplyvňujúcich online služby by sme mali venovať pozornosť napr. základným právam na prístup k informáciám a slobode prejavu online,“ píše sa v dokumente.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Považovali ho za "neviditeľné", Sovieti ho aj tak zostrelili. Legendárne špionážne lietadlo je späť v službe
Európsky unikát? Futbalový štadión v Bratislave ukázal eko-inováciu, stojí za ňou slovenský startup
Apple konečne naplní víziu Steve Jobsa. Na iPhone príde historická novinka
Otestovali prototyp lietadla budúcnosti. Kľúčový test potvrdil jeho najväčšiu výhodu
Bezos dýcha Muskovi na krk. Blíži sa prvý let rakety, ktorá chce pochovať Starship
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Diváci nemajú záujem, Netflix je zúfalý. Ich najdrahšie sci-fi je absolútnym prepadákom
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Nepotrebuje žiadne palivo. Prelomový motor využíva nepochopenú vlastnosť fyziky
- Legendárna akčná komédia je späť, nešetrí humorom ani akciou (trailer)
- USA sa po 50 rokoch vrátili na Mesiac. Historická misia sa práve zmenila na katastrofu
-
- Diváci nemajú záujem, Netflix je zúfalý. Ich najdrahšie sci-fi je absolútnym prepadákom
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Nepotrebuje žiadne palivo. Prelomový motor využíva nepochopenú vlastnosť fyziky
- Legendárna akčná komédia je späť, nešetrí humorom ani akciou (trailer)
- USA sa po 50 rokoch vrátili na Mesiac. Historická misia sa práve zmenila na katastrofu
-
- USA sa po 50 rokoch vrátili na Mesiac. Historická misia sa práve zmenila na katastrofu
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Nepotrebuje žiadne palivo. Prelomový motor využíva nepochopenú vlastnosť fyziky
- Ľudia prosia, aby to nerobili. Prvé európske mesto zavádza „bič” na elektrické bicykle
- Parádny úlovok Netflixu. Do ponuky zaradí jeden z najlepších filmov minulého roka
Európa by sa mala inšpirovať. Prvý krát v históriitáto krajina reštartuje jadrovú elektráreň
Najdrahší benzín spomedzi okolitých krajín EÚ má práve Slovensko
Elektrické nákladiaky Tesla môžu byť vyrábané v Európe, firma rokuje s touto krajinou
Žije. Japonská Sonda prekvapivo zvládla lunárnu noc
Doteraz nikde nebol dostupný. Najlepšieho Spider-Mana si v novom filme pozrieš úplne zadarmo
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené