Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Záujem o elektromobily na Slovensku prudko rastie, naznačujú najnovšie dáta. V priebehu prvého polroka 2023 sa na Slovensku zaregistrovalo už približne toľko nových elektromobilov, ako počas celého minulého roka. FonTech.sk o tom informovala Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) prostredníctvom tlačovej správy.

Batériových elektrických vozidiel v kategóriách M1 a N1 (osobné autá a malé dodávky) bolo za prvý polrok 2023 registrovaných spolu 1932, v čom sú započítané údaje od importérov aj individuálne dovozy vozidiel.

Slováci sú pri elektromobiloch opatrní

Na prvý pohľad tieto čísla dávajú dôvod na mierny optimizmus a vyzerá to tak, že sme sa konečne odrazili od dna. Stále však vidieť opatrnosť spotrebiteľov a istú nedôveru v rozvoj skutočnej elektromobility,“ hovorí riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) Patrik Križanský a poukazuje na to, že podiel klasických spaľovacích pohonov klesol v prvom polroku 2023 o viac ako 6 %. To sa nemusí zdať ako veľa, no ide o zásadný krok smerom k ekologickejšej budúcnosti.

Čo sa týka nových elektrických vozidiel predaných prostredníctvom importérov, ich počet v medziročnom porovnaní stúpol o viac ako 63 %.

Preferujeme tradičné automobilky, chýba však kľúčová vec

Medzi modelmi kraľuje Škoda Enyaq, ktorá na trhu dosiahla podiel vyše 16 %. „Vnímame veľmi pozitívne, že predaj elektromobilov rastie už aj na Slovensku, stále však z veľmi nízkeho základu. Na druhej strane, ak by bola dostupná systémová podpora na nákup nových vozidiel na elektrický pohon, boli by výsledky určite ešte lepšie,“ hovorí Jaroslav Hercog, zástupca importéra dlhodobo najúspešnejšieho modelu ŠKODA AUTO Slovensko, ktorý je zároveň členom Výkonného výboru SEVA.

Zároveň tvrdí, že v niektorých krajinách už trh elektromobilov rastie aj bez štátnej podpory, keďže sa z úvodnej fázy práve pomocou dotácií rozbehol do organického rastu.

Škoda

Podiel novoregistrovaných elektromobilov u nás však aktuálne dosahuje len 2,4 %, čo je stále výrazne menej ako hranica 5 %, ktorá sa zo skúseností zo zahraničia javí ako bod zlomu pre organický rast elektromobility,“ dopĺňa Patrik Križanský. SEVA preto opakovane apeluje na vládu, aby využila svoje právomoci a nevyužité zdroje z Plánu obnovy alokovala na program priamej podpory (dotácií) na nákup elektromobilov pre jednotlivcov aj firmy.

Veľkú rolu zohráva dovoz „jazdeniek“

Počty elektromobilov na slovenských cestách rastú aj vďaka individuálnemu dovozu jazdených vozidiel. Takéto autá je nevyhnutné započítavať do celkovej flotily, nakoľko sú pre všetky relevantné štatistiky (zníženie emisií CO2 v doprave, potreba nabíjania, podiel BEV na celkovom fleete) rovnako významné, ako novovyrobené vozidlá. „V priemere každý štvrtý elektromobil, zaregistrovaný na Slovensku v prvom polroku 2023, už má viac ako 6 mesiacov, čo sú dovozy jazdených áut z druhej ruky,“ uzatvára riaditeľ SEVA Patrik Križanský.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú