V posledných rokoch v automobilovom priemysle sledujeme smutnú situáciu, keď vplyvom rôznych noriem dochádza k tzv. downsizingu. Jednoducho povedané, ide o zmenšovanie objemu motora, pričom výkon je kompenzovaný jeho preplňovaním.

Nájsť v ponuke automobiliek poctivú atmosféru je tak rovnako ťažké ako hľadať ihlu v kope sena. Týmto netvrdíme, že turbo motory sú zlé, no jeho prítomnosť v litrovom trojvalci s výkonom 85 kW je niečo, čo veľa ľudí nedokáže predýchať. Jedným z mála výrobcov, čo sa rozhodli ísť proti prúdu, je Mazda, ktorá doteraz stále neponúka preplňovaný motor a nemalo by sa to zmeniť ani v budúcnosti.

Efektívnejší než elektromobily

Momentálne je pre zákazníkov k dispozícií prvá generácia motorov Skyactiv-G, ktorá bola predstavená ešte v roku 2011. V budúcom roku sa na trh má dostať druhá generácia Skyactiv-X, no Mazda už začína pracovať na ďalšej s názvom Skyactiv-3. Tieto motory sa pritom svojou účinnosťou majú dostať na úroveň elektromobilov či dokonca ich aj prekonať. Predstavu predniesol šéf divízie pohonných jednotiek, Mitsuo Hitomi. Tepelná účinnosť novej generácie sa má zvýšiť o približne 27 %, čím sa dostane na hodnotu 56 %, čo je niečo skutočne vzácne. Bežné automobily ju majú na úrovni približne 35 – 40 %.

Nenechaj si ujsť!
VIDEO: Audi A8 je najpokročilejšie auto na svete. Tieto vlastnosti sú najlepšie

V prípade elektromotorov sa účinnosť pohybuje okolo 90 %, no Hitomi do porovnania účinnosti zahrňuje celý priebeh výroby energie (výroba batérií do elektromobilov/ťažba a spracovanie ropy). Výpočty hovoria jasne. Pokiaľ sa meria celková účinnosť, niektoré elektromobily sú ‚‚špinavšie’’ ako autá so spaľovacím motorom. Mazda sa pritom domnieva, že dokáže znížiť emisie oxidu uhličitého o 25 %.

Tak sa zdá, že aj keď zažívame rozmach elektrických áut, spaľovacie motory ešte nepovedali posledné slovo a ukazujú, že do budúcnosti s nimi treba rátať. Bohužiaľ, nebol zverejnený žiadny oficiálny dátum, kedy by sa tieto motory mali na trhu objaviť. Najprv nás ešte čaká príchod Skyactiv-X, čo je vo svojej podstate takisto revolučný motor. Nazýva sa tiež aj diesel na benzín, nakoľko využíva okrem klasickej sviečky aj metódu vznietenia tlakom. Ak však zoberieme do úvahy súčasný rozostup medzi prvou a druhou generáciou, skôr ako v roku 2025 sa Skyactiv-3 určite nedočkáme.

Pošli nám TIP na článok



Elektromobilita