Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Včerajším dňom odštartoval autosalón v Ženeve, ktorý patrí medzi tie najviac prestížne udalosti roka v oblasti automobilov a technológií s nimi spojené. Zastúpenie tu má aj česká Škodovka, ktorá predstavila vlastnú víziu elektrického vozidla, ktorej koncept nesie názov Škoda Vision iV.

Modla viacerých Slovákov a Čechov si nenechala ujsť ani tohtoročný ženevský autosalón a rozhodne sa nenechala zahanbiť. Svetu ukázala vlastný koncept elektrického vozidla, ktoré karosársky zapadá do triedy crossoverov a je založené na modulárnej platforme MEB. Na pohľad veľmi atraktívne vozidlo však v sebe skrýva aj množstvo zaujímavých technických prvkov a nám ostáva už len dúfať, že elektrická budúcnosť Škody sa nebude príliš odlišovať od toho, čo nám automobilka pred malou chvíľou ukázala.

Exteriér

Hneď na prvý pohľad zaujmú ostré krivky, ktoré vyvolávajú agresívny vzhľad vozidla. Špeciálne farbené prevedenie Ultra Yellow v sebe skrýva zlaté pigmenty, ktoré vyvolávajú rôzne farebné efekty a odrazy. Dvere sú bez rukoväte, ovládané výlučne dotykom. Chýbajú dokonca aj spätné zrkadlá, ktoré sú nahradené 180° kamerami. Obrovské 22″ kolesá síce na našich cestách budú veľmi nepohodlné, no dojem ktorý vytvárajú, sa nesmie odoprieť.

Predné Matrix LED svetlá prechádzajú plynulo cez typickú prednú mriežku a spája tak jednotlivé svetlomety. Nad nimi sa vyníma svietiace logo Škoda. Podobne koncipovaná je aj zadná strana, ktorej svetla v tvare „C“ sú doplnené svietiacim pásom nad zadným difúzorom a taktiež nechýba svietiaci nápis Škoda. Zaujímavý je aj objem batožinového priestoru, ktorý ponúkne až 550 litrov.

Interiér

Základom interiéru je dostatok priestora pre vodiča a hlavne minimalizmus. Ten je vidieť ako na palubnej doske, tak aj v prípade volantu, ktorý je pre Škodu netypický a obsahuje len dva lúče. Všetky ovládacie prvky sú ľahko dosiahnuteľné aj z miesta vodiča. Dojem dotvára panoramatická strecha. Takmer celý interiér sa môže pochváliť nálepkou „eko“, nakoľko je zväčša tvorený z recyklovaných materiálov.

Motorizácia

No a to najdôležitejšie na záver. Výhodou tohto vozidla je, že sa zákazník nemusí rozčuľovať nad tým, že najvyššia motorizácia je litrový trojvalec s nadmerne tlakovým turbom, len aby sa auto vôbec rozbehlo. Pohon všetkých štyroch kolies zabezpečujú dva elektromotory, jeden na prednej a jeden na zadnej náprave. Maximálny výkon je 225 kW a rýchlosť je obmedzená na 180 km/h. Zrýchlenie z 0-100 je za 5,9 sekundy. Maximálny dojazd je v tomto prípade až 500 km a zaručiť ho má 83 kWh batéria, ktorá sa na 80 % kapacity dokáže s patričnou nabíjačkou dobiť už za 30 minút.

Najnovšie technológie hlásia prítomnosť

Moderné autá sú prešpikované rôznymi technológiami a asistenčnými systémami, ktoré majú vodičovi pomôcť v rôznych situáciách. Na ich aplikáciu stavila aj Škoda a výsledkom je aj autonómne riadenie na úrovni 3, čo znamená že vozidlo dokáže jazdiť samo napríklad na diaľnici, obehnúť, zrýchliť či spomaliť. V nebezpečnej situácii je vodič vyzvaný na prevzatie riadenia. Na tejto úrovni dokážu vozidlá v blízkosti medzi sebou komunikovať a navzájom sa tak informovať o nebezpečenstvách a ďalších informáciách.

Ďalšie technológie umožňujú otvárať vozidlo pomocou smartfónu, prítomné je bezdrôtové nabíjanie, rozpoznávanie reči a gest či 5G pripojenie. Bohužiaľ, ako bolo spomenuté, ide zatiaľ len o koncept, ktorý je len akousi hudbou budúcnosti.

Tiež to znamená, že vozidlo reálne nemusí nikdy vzísť z výrobnej linky a jednotlivé technológie môžu byť aplikované v iných modeloch. Bola by to však škoda/Škoda, ak by sa to nepodarilo pretaviť do reality, nakoľko s podobným vozidlom by mohla Škodovka konkurovať bez problémov aj Tesle, ba dokonca aj vozidlám so spaľovacím motorom. Vision iV sa jednoducho vydaril.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú