Celosvetová polovodičová kríza má vážny dopad na všetky odvetvia výroby, kde sú využívané čipy. Najväčší dopad má táto kritická situácia, ktorá trvá už dlhé mesiace, na výrobcov automobilov. Tí boli nútení aj na Slovensku pozastaviť a značne obmedziť výrobu.

Na problémy s dodávkami čipov taktiež dopláca mladoboleslavská Škoda, ktorá nemôže pre chýbajúce polovodiče finalizovať vyrábané modely. Nedokončené desiatky kusov tak putujú priamo z linky na letiskový „sklad“, informovali České noviny.

Nedostatok čipov po celom svete komplikuje sériovú výrobu aj tým najväčším automobilkám, ktoré sa už dlhý čas potýkajú s nedostatkom dodávok a zásob potrebných polovodičových komponentov využívaných vo svojich vozidlách.

Mnohé z nich sú nútené často odstavovať výrobu niektorých modelov, pre ktoré je najväčší nedostatok čipov. Nie je to teda vôbec len segment elektroniky, na ktorý má táto pretrvávajúca kríza dopad. Podľa predpokladov sa však situácia tak skoro ani nezlepší, naopak, môže ďalej pretrvávat ešte niekoľko mesiacov.

Škodovky v Česku putujú z výroby na letisko

Ani snahy najväčších dodávateľov čipov a ich výrobné kapacity tak nestačia na pokrytie dopytu zo strany automobiliek. Po slovenskom Volkswagene, automobilke Stellantis v Trnave, či žilinskej Kii sa dopad krízy prejavil aj v Mladej Boleslavi, kde sídli výroba Škody.

Česká automobilka v tomto závode vyrába napríklad model Octavia či nový elektrický Enyaq iV. Ďalší výrobný závod má spoločnosť vo Vrchlabí. Práve v závode v Mladej Boleslavi však musí výrobca riešiť kritickú situáciu, ktorá mu bráni vo finálnej kompletizácii niektorých vyrábaných modelov.

NEPREHLIADNI
Celosvetová polovodičová kríza môže trvať omnoho dlhšie. Pocítime ju zrejme aj v budúcom roku

Vozidlá totiž nemôže kvôli nedostatku čipov dokončiť na výrobnej linke, a tak ich posiela „čakať“ na letisko v Hradci Králové, ktorého kapacita je dostatočná približne pre 1800 áut. Podľa informácií ČTK len včera dopoludnia výrobca poslal za 1 hodinu na letisko až 10 kamiónov s nedokončenými vozidlami.

Kapacita každého kamióna je 8 vozidiel, čo znamená, že len v priebehu hodiny zišlo z výroby 80 neskompletizovaných áut. Tie však majú byť na „čakačke“ a dokončené hneď, ako bude mať automobilka k dispozícii potrebné čipy.

Pre zachovanie našej výrobnej kapacity sme nútení odstavovať už vyrobené vozy počas nevyhnutne potrebnej doby,“ informovala ČTK hovorkyňa Martina Gillichová a dodala: „Pracujeme na minimalizácii účinkov celosvetového nedostatku polovodičov na výrobu. V súčasnej dobe ale predpokladáme, že dostupnosť čipov bude v nasledujúcich mesiacoch naďalej obmedzená.“

Skladovanie vozidiel na letisku pritom nemá ovplyvňovať leteckú dopravu. Škoda jednala o takomto riešení s mestom už skôr, nakoniec však kapacity letiska pre skladovanie áut využíva až v týchto dňoch. Doba prenájmu plochy je zatiaľ určená na jeden týžden, no môže sa predĺžiť.

Zatiaľ je tak veľmi otázne, ako dlho bude výrobca skladovať svoje nedokončené automobily na letisku a rovnako aj to, kedy ich sfinalizuje a pripraví na doručene zákazníkom. Nedostatok čipov v globálnom merítku totiž predstavuje vážny problém, ktorý rozhodne nebude mať rýchle riešenie.

Ďalšie články:

Problémy s výrobou majú aj automobilky na Slovensku

Podotknime, že na chýbajúce komponenty dopláca aj bratislavský VW, ktorý kvôli problémom s dodávkami predĺžil odstávku výroby SUV modelov. Tá mala pôvodne trvať do piatka 7.mája, nakoniec však potrvá ešte o týždeň dlhšie.

Nie je však vylúčené, že neskôr môže dôjsť aj k ďalšej odstávke. Podobne je na tom aj trnavský Stellantis, ktorý doteraz musel produkciu áut obmedziť už niekoľkokrát. Zväčša išlo o odstávky pre niektoré zmeny. Napríklad včera bola odstavená výroba počas nočnej zmeny a predtým bola 4.mája odstavená počas všetkých zmien.

Žilinská KIA predtým ešte v marci odstavila výrobu na jeden deň. Aktuálne nemá automobilku nedostatok čipov výrazne postihovať a vozidlá vyrába v štandardnom režime. Rovnako je na tom aj Jaguar Land Rover v Nitre.

Okrem tuzemských výrobcov automobilov však kríza postihla aj výrobu v zahraničí, kde musel produkciu obmedziť aj taký Ford a počet vyrobených vozidiel klesal aj vo výrobe Toyoty, Suzuki či Nissanu. Okrem automobilového priemyslu však polovodiče chýbajú aj výrobcom elektroniky.

Výrobcovia čipov ako taiwanské TSMC, kórejský Samsung a ďalší už avizovali zmeny v produkcii polovodičov, niektorí chcú rozšíriť svoje kapacity, aby dokázali pokryť obrovský dopyt. Momentálne to však vyzerá tak, že si na zlepšenie situácie budeme musieť počkať najmenej niekoľko mesiacov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú