Výrobcovia zariadení využívajúci polovodičové komponenty pociťujú dopad aktuálne pretrvávajúcej krízy. V niektorých oblastiach sa nedostatok čipov prejavil skôr, iné zasiahol relatívne nedávno. Na situáciu pritom doplácajú nielen výrobcovia elektroniky a jej predajcovia, ale tiež slovenské automobilky. Aj tie, ktoré pred mesiacom informovali o minimálnom dopade krízy na výrobu, dnes prevádzky pozastavujú.

Predaje výpočtovej techniky sa medziročne zvýšili na rekordné hodnoty, ktoré boli najvyššie za posledné desaťročie, informuje vo svojej analýze trhu Canalys. Už koncom roka sa však začala prejavovať kríza, ktorá sa po neočakávanom náraste výroby áut ešte viac prehĺbila. Detailne sme sa tejto téme venovali aj v samostatnom článku.

Čipy chýbajú všetkým

Problémy s nedostatkom zariadení spôsobené v dôsledku nedostatku čipov potvrdzujú aj predajcovia elektroniky na Slovensku, ktorí evidujú väčšie alebo čiastočné výpadky dodávok niektorých produktov najmä v prvom štvrťroku. Situácia ovplyvňuje napríklad dodávky notebookov, televízorov, periférnych zariadení i herných konzol, segment, v ktorom je PlayStation 5 stále nedostatkovým tovarom.

V prípade smartfónov potvrdil nedostatky dodávok čipov aj jeden z najväčších výrobcov procesorov – Qualcomm, informoval Reuters. Kórejský výrobca Samsung Electronics varoval, že aktuálna situácia má negatívny dopad na výrobu pamäťových čipov, čo sa odrazí v obmedzenej výrobe smartfónov a neskorších dodávkach, informuje ArsTechnica.

Dopad krízy pociťujú aj automobilky na Slovensku

Výrobcovia polovodičov nestíhajú plniť objednávky, nakoľko sa momentálne snažia orientovať primárne na produkciu čipov pre automobilový priemysel a ich výrobné kapacity sú vyťažené.

Napriek tomu však trpia aj samotné automobilky, ktoré pred mesiacom pociťovali dopad polovodičovej krízy len minimálne, alebo vôbec. Aktuálne sa potvrdzuje, že nedostatok čipov ovplyvňuje produkciu aj na Slovensku.

Kvôli chýbajúcim dodávkam polovodičov musel výrobu na niekoľko dní pozastaviť Stellantis (FCA+PSA). Produkcia sa zastavila počas posledného víkendu i v pondelok. Automobilka má podľa jej hovorcu Petra Šveca problémy s nedostatkom polovodičových komponentov nevyhnutných pre výrobu, informuje SITA. Situácia je v ďalších automobilkách neistá.

Nitriansky Jaguar Land Rover potvrdil, že výroba v závode prebieha v štandardnom režime. Žilinská KIA ešte vo februári avizovala, že „eliminovala bezprostrednú hrozbu prerušenia výroby“. Aktuálne však  plánuje produkciu pozastaviť na jeden deň, konkrétne 19. marca. Dôvodom je práve nestabilná situácia v automobilovom priemysle pri dodávkach polovodičov.

Zobraziť celú galériu (0)
Na snímke je budova automobilky Kia Motors Slovakia v Žiline. Zdroj: TASR - Erika Ďurčová

NEPREHLIADNI
EÚ zvažuje koniec spaľovacích motorov. Slovensko je ale druhou najhoršie pripravenou krajinou na elektromobilitu

Sme si vedomí možného prerušenia dodávok polovodičov pre automobilovú výrobu. Situáciu pozorne sledujeme a spolupracujeme s našimi dodávateľmi s cieľom udržať stabilnú výrobu,“ uviedol v poskytnutom stanovisku pre SITA Tomáš Potoček.

Volkswagen sa momentálne ďalej snaží minimalizovať dopady na produkciu vozidiel a situáciu vyhodnocuje. Rovnaké informácie poskytla automobilka redakcii FonTech.sk ešte vo februári.

„Volkswagen Slovakia v spolupráci s koncernom situáciu neustále pozorne sleduje a vyhodnocuje. Nedostatok polovodičov sa dotýka aj niektorých modelov vyrábaných v bratislavskom závode, na situáciu sme však dokázali ihneď flexibilne zareagovať, vďaka čomu sú aktuálne dopady na našu výrobu minimálne,“ informovala FonTech.sk hovorkyňa spoločnosti Lucia Kovarovič Makayová.

Podľa vyjadrení riaditeľa automobilky Herberta Diessa na tlačovej konferencii však VW predsa len pocítil dopad polovodičovej krízy, ktorá spôsobila výpadok vo výrobe. Kvôli tomu nemohol VW vyrobiť 100 000 vozidiel a podľa jeho slov to nedobehne ani v priebehu tohto roka.

V zahraničí je situácia podobná

Kríza má však dopad na automobilky aj mimo Slovenska. Globálna produkcia áut automobiliek Honda a Subaru v januári klesla o 8,8 % respektíve o 29,2 %. Hlavným dôvodom bol práve nedostatok čipov, informuje TASR.

„Spoločnosť Honda čelila niektorým problémom pri výrobe automobilov v súvislosti s dodávkou polovodičov, naďalej však tvrdo pracujeme na tom, aby sme čo najviac minimalizovali dopad. Továreň však teraz momentálne beží ako obvykle.“ informovalo FonTech.sk slovenské zastúpenie značky.

V prvom mesiaci roka klesla aj výroba v Suzuki, Mazde a Mitsubishi, no to nemal spôsobiť nedostatok čipov. Toyota pritom uviedla, že má dosť zásob polovodičov na niekoľko mesiacov.

V článku boli použité materiály SITA a TASR.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

Články, ktoré hýbu svetom