Rusko stále pracuje na vývoji a stavbe nástupcu legendárneho ukrajinského lietadla An-124, ktoré vzniklo ešte v časoch Sovietskeho zväzu, informuje Interesting Engineering.. Tieto obrovské stroje sú podobne známe, ako ešte väčšia verzia An- 225 Mrija, ktorá ešte donedávna trhala svetové rekordy. Jej jediný exemplár však Rusko zničilo počas vojny na Ukrajine, keď bombardovalo domáce letisko výrobcu Antonov.

Testy už v tomto roku

Centrálny inštitút aerohydrodynamiky v Rusku (TsAGI) sa ešte v roku 2017 oznámil vývoj nástupcu slávneho lietadla An-124, ktoré tiež v minulosti vzniklo na území sovietskej Ukrajiny. Nové nákladné lietadlo dostalo prezývku Slon a má dokončiť testy vo veternom tuneli ešte koncom tohto roka, aspoň na základe informácií poskytnutých Ruskom.

Odkedy Rusko vo vojne zničilo An-225, známy tiež ako Mrija, môžeme približne 55 vyprodukovaných exemplárov An-124 považovať za najväčšie nákladné lietadlá na svete s nákladnou kapacitou 150 ton, hoci TsAGI uvádza „len“ 120 ton. Nástupca má dosiahnuť nosnosť 180 ton a dostane vylepšenú aerodynamiku, trup s väčším prierezom pre rozšírenie nákladného priestoru a tiež úplne iné motory.

TsAGI

Stroj majú poháňať turbínové motory Aviadvigatel PD-35, ktorých staršie verzie odvodené od motorov PD-14 využívajú aj lietadlá Iľjušin. Vývoj modernejších PD-35 skončí niekedy v roku 2025 a vylepšeným An-124 poskytne možnosť uraziť vzdialenosť 7 000 km a dosiahnuť maximálnu rýchlosť 850 km/h, píše Aerotime.

Nebude to jednoduché

Odborníci z inštitútu TsAGI zatiaľ pracujú na zmenách a vylepšeniach dizajnu, no je vysoko otázne, či dokážu splniť stanovené ciele v stanovenom čase. Po uvalení sankcií na Rusko sa totiž ukázalo, že má jeho letectvo, rovnako ako množstvo iných odvetví dopravy, vážne problémy a nedostatok niektorých komponentov.

Do akej miery sa tento problém týka aj lietadiel vyrobených v samotnom Rusku a koľko zahraničných dielov používajú, je otázne. Ešte pred začiatkom invázie a anexiou Krymu v roku 2014 uvažovali Rusko a Ukrajina nad vyvinutím spoločného nákladného lietadla, k čomu však, z pochopiteľných dôvodov, nedošlo.

Antonov Airlines

Pôvodný An-124-100, známy tiež ako Ruslan, vošiel do služby ešte v roku 1986 a používali ho aj krajiny ako Spojené arabské emiráty, Líbya či dokonca Spojené kráľovstvo. Ruslan má za sebou aj päť vážnych nehôd, pri ktorých zahynulo celkovo až 97 osôb, pričom k poslednej z nich došlo v Rusku v roku 2020.

Dnešné An-124 používajú sovietsko-ukrajinské turbínové motory Progress D-18T, pričom každé z týchto lietadiel poháňajú až štyri. Oveľa väčšiu a ťažšiu Mriju poháňalo šesť takýchto motorov a na fotografiách z hangáru, ktoré boli vyhotovené po bojoch, na rozdiel od trupu stroja, niektoré z nich prežili. Ukrajina chce toto legendárne lietadlo priviesť opäť k životu a nemieni sa ho vzdať ani po zničení jediného funkčného kusu.

Kyivcity.gov.ua

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú