Komerčné letectvo v Rusku dopláca na silné sankcie, ktoré na krajinu uvalili západné krajiny po tom, čo Putin rozpútal inváziu na Ukrajinu. Ako informuje Ars Technica, Ruskom prevádzkované lietadlá od západných výrobcov sa začínajú kvôli nedostatku údržby rozpadávať a dosahujú svoje limity.

Flotila sa zmenšuje

Koncom februára malo Rusko vo svojej komerčnej leteckej flotile celkovo až 968 lietadiel, z ktorých väčšina je značky Boeing alebo Airbus. Toto číslo ale drasticky kleslo a koncom mája činilo už len 876 lietadiel, pričom kvôli potrebe neustálej údržby naďalej klesá.

Sankcie zabránili tomu, aby sa akékoľvek náhradné komponenty od spoločností Boeing či Airbus dostali do Ruska a tým pádom aj na používané stroje. Sankcie sa týkajú aj technickej expertízy, ktorá je pri takýchto opravách potrebná. Kým niektoré komponenty je možné vymeniť pomerne jednoducho z domácich zdrojov, iné, často kľúčové pre bezpečnosť, je prakticky nemožné ekonomicky výhodne nahradiť.

Airbus

Medzi najrýchlejšie opotrebované komponenty patria napríklad pneumatiky, ktoré sú vystavené extrémnym podmienkam počas pristávania. Je nutné ich meniť každých 120 až 400 letov, noa obe spoločnosti ich Rusku prestali dodávať už 1. marca. Max Kingsley Jones, konzultant zo spoločnosti Ascend by Cirium zameriavajúcej sa na zhodnocovanie stavu lietadiel, dodal, že výmena týchto pneumatík za vlastné náhrady je riskantná.

Týka sa to aj Európy

Portál Ars Technica spomína príbeh lietadla Airbus A320, ktoré dočasne uviazlo v Moskve kvôli problému s motorom. Airbus nemohol dodať náhradný komponent, no technici ho nakoniec napriek tomu úspešne vymenili a lietadlo sa vrátilo naspäť do Belehradu, odkiaľ priletelo.

Aerolínia Air Serbia odmietla komentovať kto a ako motor opravil. Podľa Patricka Kyho z Leteckej bezpečnostnej agentúry Európskej únie je situácia veľmi nebezpečná a experti majú strach, že všetky lietadlá cestujúce do Ruska, z neho alebo v jeho okolí, predstavujú práve kvôli podobným situáciám istú formu rizika, píše Politico.

Boeing

Rusko kvôli chýbajúcim komponentom rozšírilo zoznam firiem, ktoré môžu takéto lietadlá udržiavať a poskytovať im náhradné komponenty, spomína AviaciOnline. Nejedná sa pritom o nič nezvyčajné a aj v západných krajinách často poskytujú náhradné diely firmy tretích strán, čo sa však nepáči výrobcom týchto lietadiel.

„Ak sa tento problém nevyrieši v najbližších dvoch alebo troch mesiacoch, ruské lietadlá budú uzemnené úplne alebo budú nútené lietať s komponentmi, ktoré nie sú autorizované,“ vysvetľuje Bijan Vasigh z leteckej univerzity Embry-Riddle. Rusko má navyše problémy s technikou aj v armáde a je nepravdepodobné, že tamojšie vojenské letectvo na tom bude letectvo oveľa lepšie.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP