Namiesto plynového pedálu má páku. Rusi postavili Ladu s kurióznym pohonom
Koľko konských síl dokáže vyprodukovať akumulátorová vŕtačka? A čo tak 50 vŕtačiek pracujúcich naraz? Presné číslo sa možno nikdy nedozvieme, no isté je, že takýto výkon stačí na to, aby rozpohyboval plnohodnotné auto. A nie také hocijaké, ale legendárnu Ladu.
Za týmto bláznivým nápadom stojí ruský YouTube kanál Garage 54, ktorý je známy svojimi šialenými automobilovými experimentmi. Už pred časom predstavili koncept auta poháňaného akumulátorovými vŕtačkami, no tentokrát ho výrazne vylepšili. Najväčšou zmenou je nový systém upevnenia vŕtačiek – pôvodne ich držali len jednoduché spony na hadice, ktoré, ako sa ukázalo, neboli príliš efektívne.
Nová verzia pohonu dostala precízne vyrobené oceľové rámy na upevnenie každej vŕtačky a prepracovaný systém kladiek, ktorý efektívnejšie prenáša výkon. Celá konštrukcia teraz pripomína radiálny motor z bombardéra z druhej svetovej vojny.
Vylepšili celé auto
Dostať túto nezvyčajnú pohonnú jednotku do karosérie Lady však nebola jednoduchá úloha. Garage 54 použili rovnaké auto, ktoré predtým upravili na experiment s motorom poháňaným šestnástimi reťazovými pílami. Karoséria už bola predĺžená, no pre nový pohon bolo potrebné ďalšie predĺženie prednej časti.
Pokiaľ ide o napájanie, neexistuje žiadna centrálnu batéria – každá vŕtačka používa svoju vlastnú. To znamená, že všetkých 50 batérií pracuje súčasne, čo je nielen extrémne neefektívne, ale aj dosť nebezpečné. Počas prvých testov na pracovnom stole lietali iskry, no tím sa rozhodol napriek tomu motor nainštalovať do auta. Pohon bol napojený na klasickú manuálnu prevodovku a vpredu jednoducho privarený ku karosérii.
Čudné ovládanie
Zaujímavosťou je, že auto nepoužíva plynový pedál – výkon sa reguluje veľkou pákou, ktorá funguje ako obrovský istič. Keď sa páka zatlačí dopredu, uzavrie elektrický okruh a motor sa spustí. Počas prvého testu v interiéri sa auto skutočne pohlo, no radosť netrvala dlho – príliš veľký prúd roztavil kabeláž.
Po výmene vodičov za odolnejšie sa podarilo auto rozhýbať vonku bez dymových efektov. Teoreticky by malo 50 vŕtačiek poskytnúť krútiaci moment 1 000 Nm, čo by mohlo zabezpečiť slušnú akceleráciu. Realita je však iná – kvôli rôznym stratám v systéme sa Lada pohybuje len rýchlosťou chôdze. No dôležité je, že vôbec funguje.
A týmto príbeh nekončí. Garage 54 sľubujú ďalšie testy, a keďže doteraz mali problémy s elektrikou, dá sa predpokladať, že v dielni budú potrebovať ešte veľa hrubých káblov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Batérie mu dodá čínsky gigant. Stellantis plánuje vyrábať elektromobily pod 20-tisíc eur
Čoskoro už budú lepšie. Elektromobily sa vyrovnali spaľovákom v najdôležitejšom parametri
Najväčší trh s elektromobilmi šokujúco upadá. Ľudia začali opäť kupovať spaľováky
Vykázali takmer 100 % efektivitu. Briti vyriešili veľký problém batérií elektromobilov
Prelom: Vedci prekonali hlavnú prekážku fúznej energie, éra fosílnych palív sa blíži ku koncu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Trump prezradil miesto, kde bude rokovať s Putinom o mieri na Ukrajine
„Na začiatku sme si požičali 1 000 eur na prvú paletu fliaš.“ Jakub a Dávid vyrábajú najexkluzívnejšiu kombuchu na Slovensku
Rakovina pankreasu: Tichý zabijak s nenápadnými príznakmi. 5 signálov, ktoré nesmieš ignorovať
Daňový systém prešiel zmenami: Nad 4 036 eur platíš viac. Zisti, koľko ti reálne zostane z výplaty
Zmena kurzu: USA odmietli vstup Ukrajiny do NATO. Je to kapitulácia pred Putinom, tvrdia experti
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
- Prelom: Vedci prekonali hlavnú prekážku fúznej energie, éra fosílnych palív sa blíži ku koncu
- Vykázali takmer 100 % efektivitu. Briti vyriešili veľký problém batérií elektromobilov
- Čoskoro už budú lepšie. Elektromobily sa vyrovnali spaľovákom v najdôležitejšom parametri
- Pochoval ho trend na trhu. Volvo ukončí výrobu ikonického kombi, rozlúči sa štýlovo
-
- Prelom: Vedci prekonali hlavnú prekážku fúznej energie, éra fosílnych palív sa blíži ku koncu
- Vykázali takmer 100 % efektivitu. Briti vyriešili veľký problém batérií elektromobilov
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
- Najväčší trh s elektromobilmi šokujúco upadá. Ľudia začali opäť kupovať spaľováky
- Pochoval ho trend na trhu. Volvo ukončí výrobu ikonického kombi, rozlúči sa štýlovo
-
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
- Prelom: Vedci prekonali hlavnú prekážku fúznej energie, éra fosílnych palív sa blíži ku koncu
- Pochoval ho trend na trhu. Volvo ukončí výrobu ikonického kombi, rozlúči sa štýlovo
- Dosahuje rekordné predaje. Elektromobil od Huawei pobláznil ľudí, má obrovský dojazd
- Vykázali takmer 100 % efektivitu. Briti vyriešili veľký problém batérií elektromobilov
Známa spoločnosť zdvojnásobila zisk. Môže za to rast ceny zlata
Milovaná služba Slovákov má 20 rokov. Používajú ju miliardy ľudí po celom svete
Boeing chytá druhý dych. Dodal najviac lietadiel za roky
Výbuchy vysoké až 100 metrov. 200 000-ročná sopka opäť chrlí lávu
Nemecké spoločnosti varujú. Ak vláda nezasiahne, čakajú nás hromadné prepúšťania
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Trump prezradil miesto, kde bude rokovať s Putinom o mieri na Ukrajine
„Na začiatku sme si požičali 1 000 eur na prvú paletu fliaš.“ Jakub a Dávid vyrábajú najexkluzívnejšiu kombuchu na Slovensku
Rakovina pankreasu: Tichý zabijak s nenápadnými príznakmi. 5 signálov, ktoré nesmieš ignorovať
Daňový systém prešiel zmenami: Nad 4 036 eur platíš viac. Zisti, koľko ti reálne zostane z výplaty
Zmena kurzu: USA odmietli vstup Ukrajiny do NATO. Je to kapitulácia pred Putinom, tvrdia experti
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené