Elektromobil ako mestské presúvadlo je nepochybne rozumná voľba. Pri „mestských“ rýchlostiach dosahujú elektrické autá skvelú spotrebu a na semafóroch či križovatkách ponúkajú častokrát potrebný agilný odpich. Mnoho ľudí si ale stále nevie predstaviť cestovanie s elektromobilom na dlhšie vzdialenosti. V dnešnom rozhovore ti priblížme, ako to vyzerá, keď sa s mestským „malobaterkáčom“ niekto rozhodne za deň najazdiť 1000 km.

Trúfol by si si vyraziť na dovolenku do Chorvátska na elektromobile? Igor Neštrák, ktorý so svojim Volkswagenom e-UP absolvoval zaujímavý test, pri ktorom za menej ako 24 hodín najazdil po Slovensku 1000 km, by sa do takejto cesty pustil bez najmenšieho zaváhania.

Aj keď nám prezradil, že s jeho mestským e-UPom by to asi bola „divočina“, s väčším rodinným elektromobilom nepredstavuje ani takáto trasa žiaden problém. So svojim e-UP už má čo to najazdené, rôzne zaujímavosti a testy zverejňuje aj na svojom YouTube kanáli.

NEPREHLIADNI
S vodíkovým autom budeme jazdiť vo veľkom. Elektromobily ale čaká drahšie nabíjanie, vlády potrápi únik na daniach z nafty a benzínu

Okrem toho, ako zaujímavý test naprieč Slovenskom prebiehal, nám Igor prezradil aj to, prečo sa rozhodol kúpiť si malý e-UP a taktiež predostrel svoj názor, ako on vníma budúcnosť elektromobility. Presné pravidlá testu, ako aj detailnejšie výsledky v číslach nie len od Igora, ale aj od iných účastníkov testu „Elektroautom okolo Slovenska“ si môžeš pozrieť na fóre telsaclub.sk.

V rozhovore sa dozvieš:

  • Ako sa Igor dostal k elektromobilite a prečo si ako svoj prvý elektromobil zvolil VW e-UP
  • To, či okrem elektromobilu využíva aj „rezervné“ auto so spaľovacím motorom
  • Ako prebiehal test naprieč Slovenskom, pri ktorom za deň najazdil 1000 km
  • Na aké prekvapivé zistenia počas zaujímavého testu narazil
  • Koľko by ho stálo nabíjanie na rýchlonabíjačkách v porovnaní s benzínom či naftou pre auto so spaľovákom
  • Aký by bol časový rozdiel pri absolvovaní rovnakej trasy s autom na benzín či naftu
  • To, či ho pri teste postihli nejaké nepríjemnosti alebo úsmevné situácie spojené s jazdou v elektromobile

Loading...

Loading…

Čo ťa viedlo ku kúpe svojho prvého elektromobilu? Bola to túžba jazdiť viac ekologicky, alebo ťa oslovili skôr jazdné vlastnosti a celkový pocit z jazdy na elektrickom aute, ktorý je oproti autu so spaľovákom značne odlišný?

Už od nepamäti som vždy inklinoval k novým technológiám, medzi ktoré jednoznačne patria aj elektromobily. Možno povedať, že v tom bolo z každého niečo, čo ma viedlo ku kúpe elektromobilu. Veľkú úlohu tu zohrala ekológia, ako milovníkovi prírody mi nie je osud našej planéty ľahostajný, a preto elektromobil, ktorý lokálne neprodukuje žiadne emisie a hluk, je krásny doplnok k môjmu ekologickému životnému štýlu. Nuž a samozrejme v neposlednom rade to boli vlastnosti, ktoré mi žiaden automobil so spaľovacím motorom nedokáže ponúknuť (predovšetkým ticho a „plynulosť“ jazdy).

Igor Neštrák

Prečo práve VW e-UP? Neuvažoval si o väčšom aute s vyšším dojazdom? E-UP je predsa len elektromobil určený primárne do mesta.

Ako sa hovorí peniaze sú až na prvom mieste. Rovnako to bolo aj v mojom prípade. Elektromobil je ešte stále finančne nedostupný pre širokú časť obyvateľstva. Keďže ide o môj prvý elektromobil, ktorý som si kúpil na skúšku, nemal som v pláne väčšiu investíciu do auta a nad jazdeným elektromobilom som vôbec neuvažoval. Najlepšie mi z toho preto vyšiel Volkswagen e-UP.

Je teda e-UP tvoje jediné a primárne auto, alebo máš doma ešte nejaký spaľovák na dlhšie trasy?

Aj napriek tomu, že vlastním ešte jedno vozidlo so spaľovacím motorom, využívam Volkswagen e-UP ako primárne vozidlo. Bežne absolvujem dlhšie trasy po Slovensku, sieť nabíjacích staníc je dostatočná aj pre takýto malý mestský elektromobil.

Vedel by si si teda predstaviť využívať e-UP ako “daily car”? Aké obmedzenia by ti táto zmena priniesla?

Vedel a aktuálne to už aj praktizujem. Obmedzenia pre mňa nie sú žiadne. Nepatrím medzi šoférov, ktorí sa večne niekam ponáhľajú a preto mi nerobí problém, ak počas dlhšej jazdy absolvujem niekoľko krátkych prestávok spojených s nabíjaním.

S “malobaterkáčom” ako e-UP sa dá cestovať aj na dlhé trasy, čo si dokázal aj vo svojom teste na 1 000 km. Čo ťa vôbec viedlo takýto test vykonať? Je totiž netypické jazdiť s mestským elektromobilom trasy, ktoré sa rovnajú ceste do Chorvátska.

Mám rád výzvy, predovšetkým, ak sú na prvý pohľad náročné. Sledoval som majiteľov väčších elektromobilov, ako sa úspešne zúčastňujú takýchto akcií a zakrátko po kúpe svojho prvého elektromobilu som si povedal, že to skúsim aj ja. Spočiatku som mal menšie obavy, či bude možné takýto test absolvovať bez toho aby som trápil auto, prípadne aj seba samého. Avšak po dôkladnejšom naplánovaní trasy postupne všetky obavy vyprchali a zostali už len samotné očakávania z cesty.

Ako teda samotný test prebiehal? Odkiaľ si štartoval, kde si nabíjal a kde bol tvoj cieľ?

Tento test zorganizoval kolega elektromobilista Pavol, ktorý je autorom samotnej trasy a pravidiel tohto testu. Podstata testu spočívala v tom, že štart je možný z ktoréhokoľvek miesta na Slovensku, podmienkou je, aby trasa prechádzala siedmimi prejazdnými bodmi a to vždy v smere hodinových ručičiek. Aby podmienky boli pre všetkých rovnaké, na štarte nesmelo mať vozidlo väčší dojazd ako 220 km.

Igor Neštrák

V mojom prípade som štartoval z miesta svojho bydliska v skorých ranných hodinách kde bol v závere jazdy aj cieľ. Prvé nabíjanie som absolvoval pri obci Tupá na miestnej nabíjacej stanici. Následne som vyrazil na najťažší úsek trasy, ktorý viedol cez Lučenec, Rimavskú Sobotu až do Košíc. Keďže najbližšia nabíjacia stanica bola až v Košiciach rýchlosť jazdy som musel prispôsobiť tak, aby som trasu dlhú 250 km zvládol bez nabíjania.

Prežil som si zopár stresov na tejto časti trate, ale k nabíjačke som sa nakoniec bezpečne dostal, i keď len s dojazdom 2 km. Z Košíc som putoval krásnymi zákutiami východného Slovenska postupne až pod Tatry do Popradu. V Poprade som nesprávne odhadol množstvo energie potrebnej na jazdu na Štrbské Pleso a na nabíjacej stanici som zotrval kratší čas, ako som reálne potreboval.

Krásne sa mi to vypomstilo a zo Štrbského Plesa som sa musel vrátiť späť do Popradu z dôvodu nabíjania. Ďalšia cesta však už prebiehala bezproblémovo. Nabíjanie som absolvoval v Žiline a v Novom Meste nad Váhom, odkiaľ som cez Myjavu a Senicu prišiel do cieľa krátko po polnoci.

Prekvapilo alebo obmedzilo ťa ešte niečo počas testu v spojitosti s tým, že si jazdil na elektromobile a nie na aute so spaľovacím motorom?

Prekvapením bolo pre mňa zistenie, ako veľmi je elektromobil citlivý na poveternostné podmienky a rýchlosť jazdy. Pri plánovaní trasy treba naozaj rátať so všetkým, napríklad protivietor aj pri úspornej jazde dokáže z dojazdu bez problémov ubrať 25 % kapacity akumulátora. Podobne je to s rýchlosťou jazdy, kedy každé zvýšenie o 10 km/h má zásadný vplyv na dojazd. Jednoducho plánovanie je alfou a omegou pri dlhších trasách s mestským elektromobilom.

V spojení s elektromobilitou sa hovorí aj o tom, že napríklad nabíjačka, na ktorej si vodič pri dlhšej ceste naplánuje zastávku na nabíjanie, môže byť nefunkčná, alebo obsadená. Ako by si takúto situáciu riešil ty?

V prvom rade si treba uvedomiť, že jazda s elektromobilom je odlišná, ako s vozidlom so spaľovacím motorom. Ide hlavne o plánovanie spojené s nabíjaním elektromobilu. Pri absolvovaní dlhších trás mám vždy záložné riešenia. Keď prídem na obsadenú, alebo nefunkčnú nabíjaciu stanicu mám v zálohe 2, prípadne 3 ďalšie v najbližšom okolí.

Igor Neštrák

Dá sa na niečo takéto vôbec pripraviť? Koľko „rezervy“ si treba pre takýto prípad nechávať v batérii?

Skoro na všetko sa dá pripraviť. Vzhľadom na to, že mám elektromobil s malou kapacitou batérie, predovšetkým pri dlhších trasách v zimných podmienkach vyrážam s akumulátorom nabitým na 100 %. Trasy sa snažím plánovať tak, aby kapacita akumulátora pred nabíjaním neklesla pod 25 %. No ako som už niekoľkokrát spomínal, môj elektromobil je primárne určený do mesta, možno aj preto musím plánovaniu venovať väčšiu pozornosť.

Zatiaľ je na Slovensku pomerne málo elektromobilov, zrejme si preto nemal problém s tým, že by bola nabíjačka, ku ktorej si smeroval, obsadená. Vieš si ale predstaviť, že by si podobnú trasu musel absolvovať, ak by sme mali na cestách napríklad 50 % podiel elektromobilov?

Dnešná sieť nabíjacích staníc je pre súčasný počet elektromobilov, ktoré jazdia po našich cestách, absolútne dostatočná. Masový prechod na elektromobilitu nebude zo dňa na deň. Rozvoj nabíjacej infraštruktúry v našej krajine napreduje rovnako rýchlo, alebo možno aj rýchlejšie, ako počet nových elektromobilov na cestách. Ak bude sieť nabíjacích staníc rovnako rozšírená na pomer elektromobilov, ako je dnes, nebál by som sa túto trasu absolvovať, ak by aj každé druhé auto na ceste bolo elektrické.

V čom vidíš najväčšiu nevýhodu elektromobilu pri jazde na takto dlhé trasy? Vedel by si nájsť aj nejaké výhody v porovnaní s diaľkovými jazdami so spaľovákom?

Ako najväčšiu nevýhodu vidím nízku kapacitu akumulátora elektromobilu a s tým spojené časté nabíjanie, ktoré predlžuje celkový čas dojazdu do cieľa. Našťastie, postupne sa na trh dostávajú modely s vyššou kapacitou, v ktorých absolvovanie dlhších trás nie je až taký veľký problém.

Elektromobil má jednu obrovskú výhodu a tou je ticho, ktoré je v kabíne počas jazdy. Pred spomínanou 1 000 km jazdou som mal značné obavy, ako to bude prebiehať z hľadiska komfortu v tak malom aute. Po jej absolvovaní som však bol milo prekvapený a predovšetkým akustický komfort mal veľký vplyv na to, že som sa necítil unavený.

Keď si to porovnáš, trvala by ti rovnaká trasa so spaľovákom kratšie, alebo by si sa podľa teba blížil k podobnému času?

Auto so spaľovacím motorom by danú trasu jednoznačne absolvovalo rýchlejšie. Stále platí, že tekuté palivo natankujeme rýchlejšie, ako trvá nabitie elektromobilu. V mojom prípade mám nevýhodu v podobe pomalšieho nabíjania, keďže Volkswagen e-UP nie je vybavený aktívnym termomanažmentom a pri častom rýchlom nabíjaní dochádza k poklesu nabíjacieho výkonu.

Igor Neštrák

Ak však vezmem elektromobil s vyššou kapacitou akumulátora, ktorý je vybavený ultra-rýchlym nabíjaním, v prípade dodržiavania bezpečnostných prestávok počas jazdy sa elektromobil priblíži k podobnému času, aký by na danej trase dosiahol spaľovák.

Počas testu si auto nabíjal prevažne na verejných rýchlonabíjačkách, máš spočítané, koľko ťa vyšla energia na prejdenie týchto zhruba 1000 km?

Nabíjal som výlučne na nabíjacích staniciach spoločnosti GreenWay, ktorá bola zároveň patronátom tejto akcie. Nabíjanie tak bolo bezplatné. Na prejdenie 1 000 km som spotreboval 100 kWh. Ak by som za nabíjanie platil, u uvedeného poskytovateľa by ma to v závislosti od zvoleného programu stálo 26 až 44 €. Ak to porovnám s jazdou so spaľovákom, pri priemernej spotrebe 5 litrov na 100 km by náklady na prejdenie rovnakej trasy boli cca 65 €.

Považuješ infraštruktúru nabíjacích staníc na Slovensku za dostatočnú aj pre potreby takéhoto “diaľkového “ cestovania?

Čo sa týka západného Slovenska, sieť nabíjacích staníc považujem za dostatočnú vzhľadom na počet elektromobilov na cestách. Horšie je to už so stredným a východným Slovenskom. Južná časť stredného Slovenska je pokrytá veľmi slabo. Len prednedávnom pribudli rýchlonabíjacie stanice v Lučenci, ktoré mi počas spomínanej jazdy okolo Slovenska chýbali.

Podobná situácia je na východnom Slovensku. Odhliadnuc od Košíc a Prešova, mestá ako Michalovce alebo Bardejov nedisponujú žiadnou rýchlonabíjacou stanicou. V tomto smere je potrebný ďalší rozvoj. Pozitívom je však rozvoj pomalých AC nabíjacích staníc, ktoré vplyvom dotácií pribúdajú aj v týchto kútoch Slovenska.

Test naprieč Slovenskom s malým elektromobilom si teda zvládol, no trúfol by si si napríklad s týmto autom ísť aj do Slovákmi obľúbeného Chorvátska? Mnoho ľudí si totiž nevie predstaviť cestu na dovolenku elektromobilom.

Určite áno. Minimálne Istriu by som s týmto autom zvládol, do južnejších destinácií by som sa už nepúšťal. Na dovolenke má človek odpočívať a nie sa ešte viac cestou unaviť. Predsa len, toto auto nie je určené na jazdy takéhoto typu. Stačí však presadnúť do väčšieho modelu s vyššou kapacitou akumulátora a problémom nie sú ani trasy dlhé niekoľko tisíc kilometrov.

Stalo sa ti už niekedy, že sa ti batéria vybila pred príchodom na cieľovú nabíjačku? Prípadne si zažil nejaké iné „úsmevné“ príhody v spojitosti s jazdou na elektromobile?

V prvých týždňoch po prevzatí nového elektromobilu som mal dostatok času otestovať možnosti svojho auta a našťastie som nič také nezažil. Zopárkrát v rámci testovania som sa dostal na úplne dno kapacity akumulátora, vždy som však bezpečne dorazil na nabíjaciu stanicu.

Igor Neštrák

Za tých pár mesiacov, čo vlastním Volkswagen e-UP, som sa stretol so širokým záujmom verejnosti o oblasť elektromobility. Najčastejšie sa ľudia pýtajú na dojazd, životnosť akumulátora, prípadne na cenu takéhoto vozidla. Sporadicky sa stretávam so zvláštnymi pohľadmi, možno je to bezhlučnou jazdou, alebo aj zelenými evidenčnými číslami.

So svojim e-UP si teda asi veľmi spokojný, no ak by si znova stál pred výberom nového auta, bol by to znova elektromobil? Aký by to bol a prečo by si si ho vybral?

Volkswagen e-UP má aj svoje nedostatky, tak ako asi každé auto. Vzhľadom na obstarávaciu cenu som s vozidlom spokojný. Na dobré sa rýchlo zvyká a ak by som znova riešil nové vozidlo, iná voľba ako elektromobil neprichádza do úvahy. Jednoducho mi vyhovuje táto technológia a benzín alebo nafta mi nedokáže ponúknuť taký komfort ako elektrické auto.

Sortiment elektromobilov sa postupne rozširuje, ponuka začína byť rozsiahlejšia a vcelku je už z čoho vyberať. Mal som možnosť jazdiť s viacerými elektromobilmi rôznych výrobcov a s ohľadom na dielenské spracovanie, dizajn a dostupnosť by som zostal verný koncernu Volkswagen.

Pravdepodobne by som postúpil o dve triedy vyššie do modelu ID.3, ideálne s akumulátorom s najväčšou kapacitou. Vyhovuje mi karoséria typu hatchback a tento model je svojim spôsobom revolučným vozidlom.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

Články, ktoré hýbu svetom