E-sporty sú posledné roky ohromným celosvetovým fenoménom, ktorý naplno zasiahol všetky vekové kategórie. Sledovanosť vyššia ako na NHL a odmeny, ktoré sa rádovo pohybujú v niekoľkých miliónoch dolárov. Ako tento trend zasiahol Slovensko? Sme úspešní a vieme sa presadiť na svetovej e-sportovej scéne? 

Sleduj Fontech aj na sociálnych sieťach!

FacebookInstagramYouTube

O e-sporte či celkovo zázemí tohto športu nám viac povedal Eduard Winkler, majiteľ najlepšieho slovenského tímu Hippomaniacs, ktorý má za sebou už niekoľko úspechov aj na medzinárodnej scéne. Sledovali ich desaťtisíce divákov a vyslúžili si rešpekt svojich súperov. No ako ťažké je presadiť sa, keď v zahraničí idú do tohto športu nemalé finančné injekcie?

Ako by si aktuálne charakterizoval e-sport na Slovensku? Zaznamenali Slováci v tomto smere posun za posledné roky? 

E-sport na Slovensku je ešte takmer v začiatkoch. Máme tu hŕstku profesionálnych hráčov a veľmi málo profesionálnych tímov. Tímy často vznikajú v zoskupení hráčov, ktorí spolu hrajú a nemajú žiadnu štruktúru a zázemie. Ťažko sa potom na tom buduje a pracuje na zlepšení. Posun tu však je, pomohli tomu hlavne pravidelné turnaje a vznikajúce turnaje, ktoré poskytujú možnosti tímom si aj niečo zarobiť na našej scéne.

Dokážeme konkurovať v CS:GO či Dote 2 špičkovým európskym a svetovým tímom? 

Iba teoreticky dokážeme konkurovať. Dobrým príkladom je Extatus, ktorý zaznamenal určité úspechy, no neustálil sa na scéne a nepatrí medzi stabilné tímy, ktoré hrajú veľké turnaje, no potenciál ukázal, že sa dá konkurovať, ale nie je to jednoduché. 

Viem, že vedieš veľmi úspešný slovenský tím Hippomaniacs, ktorý v Dote 2 zaznamenáva čoraz viac úspechov. Je finančne a časovo náročné riadiť profesionálny / poloprofesionálny e-sportový tím na Slovensku? Musel si investovať niečo aj z vlastného vrecka či všetko pokryli sponzori?

V rovine akej sme (semi-profi) to nie je až tak časovo a finančne úplne náročné, no krok na plne profesionálny tím je vcelku náročný aj časovo aj finančne. Zatiaľ som hradil skoro všetko len z vlastného vrecka, sponzorov sa hľadá celkom ťažko, pretože nás sledujú prevažne v zahraničí a fanúšikovská lokálna základňa nie je veľmi zaujímavá pre väčšinu sponzorov.

Snažím sa však stále pritiahnuť sponzorov, sledovanosť mávame celkom slušnú, už sme mali aj viac ako 100 000 pozerajúcich divákov na zápase. Bežne v lepších turnajoch/kvalifikáciách nás sledujú desiatky tisíc divákov.

Sú ochotné vôbec známe firmy investovať do slovenského e-sportového tímu? 

Ten čas postupne príde, viac ľudí začína sledovať e-sport a aj u nás sa začnú úspešné firmy pozerať po možnostiach investovania alebo pomoci e-sportu u nás. Myslím si, že je to otázka krátkej budúcnosti, kedy u nás bude viac profesionálnych tímov a naše tímy začnú dosahovať viac úspechov na medzinárodnej scéne.

Len pre predstavu čitateľov, skús v krátkosti opísať markantný rozdiel medzi svetovou elitou a napríklad bežným e-sportovým tímom zo Slovenska / Česka vo vybavení či fungovaní ako takom. 

Rozdiel je v kluboch predovšetkým. U nás tímy (je ich hŕstka) fungujú tak, že to financujú všetko hráči samotní, a aj keby mali financie od sponzorov, nemajú žiadnu štruktúru. V Čechách je viac tímov, ktoré majú aj nejakú štruktúru a sponzorov a dosahujú aj nejaké úspechy (napr. Hearthstone). V zahraničí majú tímy veľké rozpočty, majú viac zamestnancov, ktorí podporujú fungovanie tímu (analytici, psychológovia, a podobne). Hráči potom trénujú kvalitnejšie a vedia zaplatiť úspešných hráčov.

O nejakých štátnych dotáciách na herný segment môžeme zatiaľ u nás len snívať? Alebo máš informácie, ako zväčša funguje štátne financovanie v zahraničí? 

Minulý rok u nás vznikol e-sportový zväz (SAEŠ – saes.sk), ktorý už vie spojiť štát s e-sportom. Je však potrebné, aby sme nabrali väčšiu základňu hráčov a získali medzinárodné úspechy, aby tie dotácie mohli urobiť väčší dopad. Je to však niečo, v čom sme trochu popredu oproti okolitým štátom a kde pri dobrej práci vieme zlepšiť túto scénu prostredníctvom tohto zväzu.

Vo vašom tíme Hippomaniacs už aktuálne nenájdeme ani jedného slovenského hráča, pričom sa samozrejme jedná o tím, ktorý vznikol na Slovensku. Prečo ste sa tak rozhodli?

Na začiatku sme mali iba jedného českého hráča, no neskôr to slovenskí hráči začali vzdávať a ten jediný český hráč na začiatku je aj naďalej u nás. Ako náhradu tu na Slovensku nemáme veľmi veľa hráčov, v Čechách je viac hráčov, čo sa snažia niečo dosiahnuť. Preto prišla tá zmena.

Ten tím sa však vyprofiloval akoby sám, mali sme zostavu, kde mali jednotlivci iné ambície, tak sa to preskupilo a momentálne si myslím, že máme najsilnejšiu zostavu, aká sa dá zostaviť. Je tu ešte niekoľko veľmi dobrých hráčov, ktorí sa snažia a pracujú na sebe. Ešte také 1-2 veľmi kvalitné Dota 2 tímy by sa tu dali vytvoriť.

Hippomaniacs sú celkovo veľmi mladý kolektív, zväčša stále stredoškolských študentov. Nemyslíš si, že skoré peniaze od sponzorov či príliš vysoké výhry by mohli pokaziť ich talent a prirodzený vývoj?

Je to riziko, ak tím na to nemyslí a nepripravuje sa. V Dote sú výhry aj niekoľko miliónov eur za turnaj, preto sa môže stať hocičo. Talent by to nemalo pokaziť, môže to zmeniť ich charakter. 

Čo bol váš doteraz najväčší úspech na e-sportovej scéne? Máte aj jasne definované plány do blízkej budúcnosti?  

Najväčšie úspechy boli asi vyhraté otvorené kvalifikačky na veľké/malé turnaje, kde sme hrali potom s tými najlepšími tímami. Taktiež len o chlp (o 1. miesto) nám ušla kvalifikácia na WESG, kde sa hralo o 890 000 dolárov. Čo sa týka lokálnych turnajov, tak sme za poslednú dobu vyhrali asi všetko na našej scéne, čo sa dalo. Plány do budúcna sú jasné, chceme sa kvalifikovať na nejaký Major (1 000 000 eur minimálna výhra) alebo Minor (300 000 eur minimálna výhra) turnaj. Prípadne na nejaký iný turnaj s dobrou sledovanosťou a zaujímavou finančnou odmenou.

Ako sa niekto dostane do vášho tímu? Vyberáte cielene či sa môžu prihlásiť aj potenciálne talenty skúsiť šťastie? 

Vývoj tímu bol skôr taký, že sme s hráčmi pracovali, a keď niekto chcel odísť, hľadali sme za neho vhodnú náhradu. Posledná zostava sa však vybrala akoby sama, keď sa spojili dvaja hráči od nás a traja hráči z eEriness, ktorá bola najväčšia konkurencia na našej scéne.

Ja som túto zostavu následne zastrešil pod nás. Momentálne verím, že sa zostava dlhší čas nebude meniť, lebo sme už len krôčik od úspechu, viackrát nám chýbal len veľmi malý kúsok k dobrému úspechu. Scénu však sledujem a prehľad o dobrých hráčoch mám.

Samotní hráči taktiež vedia, kto by sa do tímu pripadne hodil, ak by niekto chcel odísť. Ak by sa niekto chcel dostať do tímu, mal by sa presadiť najskôr v rankedoch, kde bude hrávať už s tými najlepšími, ako sú aj naši hráči, ktorí patria v individuálnych rankoch k elite v EÚ.

Ty sa naozaj veľmi aktívne venuješ propagácii a zveľadovaniu e-sportu na Slovensku. Plánujete projekt do budúcnosti, ktorý posunie náš herný segment výrazne bližšie k svetovej elite? 

Áno, snažím sa robiť, čo sa dá, aby e-sport u nás bol úspešný, máme tu veľa hráčov. Problém však je v tom, že hráči často nemajú poňatie, ako efektívne trénovať, ako sa zlepšovať. Často aj talentovaní hráči trávia čas tým, že sa hrajú a nie trénujú. To ako keby futbalový hráč mal na každom tréningu len simuláciu zápasu a nezameriaval sa na zlepšenie určitých kľúčových zručností. Málo študujú a málo pracujú na sebe osobnostne. Projekty robíme, momentálne v e-sportovom zväze chceme rozbehnúť reprezentáciu, kde sa budú môcť hráči zúčastniť majstrovstiev sveta v Kórei.

Je to aspoň motivácia, aby na sebe hráči pracovali. Bližšie by nás posunulo taktiež viac tímov, ktoré by prerazili vo svete. O to sa snažím aj s Hippomaniacs. Ak budú mať hráči vzory, viac sa budú zaujímať o formovanie tímu a môžu si zobrať za vzor hráčov a štruktúru tímu.

Bude vedieť aj širšia verejnosť, ktorá síce nechce aktívne hry hrať, no radi by zlepšili slovenský e-sport, pomôcť rozšíriť profesionálny herný segment v našej krajine? Plánujete možno organizovať viac herných eventov na Slovensku so zaujímavými finančnými odmenami? 

Širšia verejnosť neviem, či by pomohla, skôr ľudia, ktorých e-sport zaujíma budú už len tým, že sledujú lokálne turnaje alebo tímy cez Twitch alebo na Facebooku, pomáhať tímom, keďže vzniká marketingový priestor pre tímy, ktorý budú vedieť speňažiť formou sponzorstiev, keďže sponzorské je často aj o tom, koľko ľudí to sleduje, aký majú dosah.

Herné podujatia by sme chceli vo zväze podporiť, aby mali vyššie výhry, verím, že v blízkom čase sa k tomu dostaneme, no nie je to jednoduché. Vidíme ale v okolitých krajinách, že aj štát pomáha, alebo väčšie firmy, aby mali nejaký veľký turnaj v krajine. Teraz sa blíži turnaj v Chorvátsku. V Poľsku bývajú veľké turnaje už každoročne v CS:GO a Dota 2 a aj Maďarsko dokázalo urobiť turnaj s veľmi veľkým rozpočtom .

Taktiež Rumunsko, Ukrajina máva občas nejaký veľký turnaj. Verím, že aj u nás sa niekedy v blízkom čase dočkáme nejakého veľkého eventu.

Prihlasujem do newslettera...

Dostávaj najlepšie informácie zo sveta technológií

Prihlásením sa do newslettera súhlasíte s podmienkami ochrany súkromia.