Rozhovor s Rorym Sabbatinim: Mal som Porsche aj Mercedes, no Tesla vo mne zanechala niečo výnimočné
Niektorí ľudia vnímajú elektrické autá ako nedostupný výstrelok doby, iní ako ukážkových bojovníkov proti ekologickej kríze. Potom sú tu ale takí ľudia, ktorí si vyskúšali kadečo, od bežných, až po tie najluxusnejšie spaľováky a elektromobil považujú za revolučný dopravný prostriedok, ktorý je z hľadiska použiteľnosti to najlepšie.
Medzi takého osoby, alebo skôr osobnosti, môžeme zaradiť aj známeho slovenského golfistu Roryho Sabbatiniho. Strieborný medailista z Olympijských hier v Tokiu je veľkým fanúšikom elektromobilov, no sú to predovšetkým technológie, vďaka ktorým zamiloval autá novej generácie.
Jedna značka však u neho dominuje nad všetkými ostatnými a Rory nám v rozhovore prezradil, prečo sa aj po skúsenostiach s Mercedesmi vždy vrátil k Tesle a načrtol, akým smerom sa bude uberať jeho golfová kariéra v najbližšom období.
Vzhľadom k tomu, že Rory taktiež čoraz viac času trávi na Slovensku, vďaka DriveTesla.sk dostal možnosť spoznávať svoju obľúbenú značku aj na Slovensku. A ako to dopadlo?
Čo bolo pre teba tým prvotným „nakopnutím“ zadovážiť si elektrické auto a aký bol tvoj prvý elektromobil?
Moja prvá skúsenosť s elektromobilom bola práve vtedy, keď moja žena Martina dostala svoj nový elektromobil. Lízing na predchádzajúce auto končil, a tak potrebovala nové. Začali sme rýchlo zháňať nové auto.
Spýtal som sa jej, čo by chcela. Ona mi odpovedala „Mercedes triedy G“, no na to som jej povedal nie. Ona odpovedala „Okej, tak potom chcem Teslu“. Tak sme teda išli, pozreli sme si nejaké Tesly, v ktorých som mimochodom predtým nikdy nesedel a nešoféroval. Nevedel som, čo si o týchto autách myslieť, aké vôbec budú. Po skúšobnej jazde sme však auto rovno kúpili.
Bolo to pre teba až tak dobré auto?
Áno, bolo až tak dobré. Následne som sa aj ja zbavil svojho auta a tiež som si kúpil Teslu. Martina teda vlastnila Model X a ja som si kúpil Model Y.
Aký bol pre teba prechod zo spaľováku na elektromobil?
Prechod na elektromobil bol veľmi jednoduchý. Pre mňa v tom naozaj nebol rozdiel, či používam elektrické auto, alebo spaľovák. Vo veľmi krátkom čase sme si uvedomili, že elektromobil je pre nás omnoho výhodnejší.
Super na elektromobiloch je hlavne to ticho. Keď idete dolu ulicou, nepočujete nič. V spaľováku na vás neustále hučí motor. Ďalšia úžasná vec na elektomobile, špeciálne Tesle, je jednoduchosť. V interiéri takmer vôbec nie sú tlačidlá, máte tu len tlačidlo na výstražné smerovky a svetlá a to je všetko. Všetko ostatné ovládate cez displej, ktorý je niečo ako iPad. Je to veľmi jednoduché a intuitívne.
Pozoruješ rozdiel z hľadiska používania Tesly u nás a v USA?
Samozrejme, je to veľký rozdiel. V USA má Tesla prístupné niektoré funkcie, ktoré v Európe zatiaľ nie sú. Pravdepodobne je to však preto, že Tesla prišla do Európy neskôr, než sa začala predávať v USA.
Aj napriek tomu je základ používania rovnaký a rovnako jednoduchý. Máte svoje auto, ktoré má kolesá, stierače a do ktorého sem-tam nalejete kvapalinu do ostrekovačov. To je z hľadiska údržby všetko, o čo sa pri Tesle starám.
Iste, raz za čas treba meniť kabínový filter alebo brzdové doštičky, no pri Tesle vydržia brzdy aj 10 rokov, nakoľko ich auto takmer vôbec nepoužíva a väčšinu času brzdí elektronicky, teda rekuperuje. Tesla reálne zapája do brzdenia klasické brzdy iba v prípade, ak je nutné prudko a núdzovo zabrzdiť.
Myslíš si, že má Tesla v USA nejaký spoločenský status? Napríklad, že si ju ľudia kupujú kvôli Elonovi Muskovi a podobne?
Tesla rozhodne nie je vozidlo, ktorým by chceli v USA vodiči prezentovať svoj status. V USA sa skôr elektromobily Tesla stali tak populárne, pretože ostatné automobilky im z používateľského hľadiska nedokážu konkurovať. Sú jednoduché na používanie, sú tiež extrémne výkonné a tomu zatiaľ ostatní nedokážu konkurovať.
Ty si jazdil aj na niekoľkých elektrických Mercedesoch. Môžeš tieto autá porovnať s Teslou?
Poviem to takto. Ak má niekto 150 000 € na auto, nech ide a nech zaplatí 150-tisíc napríklad za Mercedes. Ja toľko peňazí za auto nechcem dať. Pre mňa je Model Y perfektný. Za tú cenu bezkonkurenčný.
Dobre, priznajme si, nie je to najkrajšie auto na ceste. Ale keď ho šoférujem, ja sedím dnu a pozerám sa von. Model Y plní presne ten účel, čo od auta očakávam a viac nepotrebujem.
Za elektromobil inej značky môžete zaplatiť aj podstatne viac ako za Model Y a stále nedostanete tak výkonné auto. Máte v ňom klimatizáciu, ktorá dobre nefunguje alebo máte pocit, že auto je extrémne ťažké a nebrzdí dobre. V Tesle máte pocit, ako keby ste šoférovali pretekárske auto, ktoré je ale zároveň mimoriadne komfortné.
Tesla nosí povesť nekvalitne spracovaného auta, súhlasíš s tým?
Kvalita Tesiel je za mňa v poriadku, je dobrá. Zatiaľ som nemal s autom zásadný problém a aj keď sa niečo vyskytlo, riešenie bolo tak jednoduché, ako je jednoduché používať samotné auto.
Úroveň kvality spracovania možno nie je pre všetkých, ako by od auta tejto cenovky očakávali. No ak sa s vozidlom niečo stane, opravy a riešenia sú o to jednoduchšie.
Považuješ sa za nadšenca do áut? Aké bolo tvoje vôbec prvé auto?
Jazdil som už zrejme na všetkom okrem Ferrari a Lamborghini. Jazdil som na všetkých Porsche, prešiel som si Mercedesmi, BMW aj autami od Audi. Moje prvé auto bolo Ford Escort.
Keď som sa ale stal profesionálnym golfistom, prešiel som si asi päticou rôznych Mercedesov a z nich som presedlal na Porsche. Prvé Porsche som vymenil za model s dvomi turbami po asi dvoch týždňoch.
Páčia sa ti aj staré americké “muscle cars”?
Nie. Vieš čo, mám pre tieto autá uznanie, ale tiež viem, koľko sa za nimi skrýva údržby a práce. To je to, čo na elektromobiloch milujem najviac, nie je tu takmer žiaden servis.
Aj samotný servis v Tesle je napríklad jednoduchý. Nemusíš chodiť na garančné prehliadky každých 20 000 km, ako to robia iné automobilky. Auto ti samo povie, keď potrebuje nejaký servis. Väčšina vecí sa však dá vyriešiť softvérovou aktualizáciou.
No a čo tvoja profesionálna golfová kariéra. Čo ťa čaká v najbližších týždňoch?
Tento týždeň mám turnaj v Severnej Karolíne. Potom zostávam dva týždne na Floride a potom sa zrejme vrátim na Slovensko, kde aktuálne prerábame dom. Chceme ho pripraviť na december, pretože tu chceme tráviť Vianoce. Aj na Floride máme nový dom, kde nás tiež čaká kopa práce.
Zmenil úspech na Olympiáde nejako tvoju kariéru?
Vieš, ja som mal celkovo dobrú kariéru, ktorú som si nesmierne užil. Teraz sa ale dostávam do bodu, kedy rozmýšľam, že budem hrávať menej turnajov a začnem si užívať iné veci, ktoré mi v živote robia radosť.
Ako vnímaš mladých golfistov na Slovensku? Majú nejakú perspektívu?
Aj to je jedna z vecí, na ktoré sa chystám a na ktoré sa teším. Že budem tráviť viac času na Slovensku a venovať sa mládeži, propagovať golf a podobne. Na Slovensku sa golf aktuálne snažíme rozvíjať najmä medzi malými deťmi.
Ako sú na tom slovenské golfové ihriská z hľadiska kvality v porovnaní so zvyškom sveta?
Ide o to. Môžete mať golfové ihrisko s najlepším dizajnom na svete, no ak je na ňom zlá údržba, aj tak to bude jedno z najhorších ihrísk vôbec. Naopak ale môžete mať zlý dizajn golfového ihriska, no vďaka skvelej údržbe z neho môžete spraviť špičkové ihrisko.
Dôležité je teda nájsť ideálnu kombináciu medzi dizajnom a údržbou a z tohto hľadiska si myslím, že slovenské ihriská majú obrovský potenciál. Prirovnal by som ich k niektorým novým moderným autám. Fungujú, no nie je to dokonalé a treba ich ešte doladiť.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
ROZHOVOR: Pokračovanie filmu MIKI bude brutálnejšie. Černák trval na tom, aby sme z neho nespravili hrdinu
ROZHOVOR Rozhovor s ťažiarom kryptomien: Netreba mať veľké oči, len za elektrinu platím 3000 €
ROZHOVOR: Mal sa tu natáčať aj Gladiátor. Hollywood Slovensko miluje, ale má to háčik
ROZHOVOR: Expert prezradil, koľko Slovákom ušetrí fotovoltika. Po splnení podmienok dostaneš aj dotáciu
Báli sa, že o ňu nebude záujem. Slovenská hra zo socializmu dobyla svet (Rozhovor)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Muskovi dali tvrdú príučku. Číňania dodržali sľub, majitelia týchto elektromobilov dostanú sci-fi upgrade
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta skoro 1200 €
- Nikto nechce ich autá. Jedna z najstarších automobiliek čelí existenčným problémom
- Obľúbená automobilka explodovala na trhu. Predala najviac áut v histórii, ľudia „žerú“ jej elektromobily
- Kríza vo Volkswagene vrcholí. Oficiálne zatvára kľúčový európsky závod
-
- Muskovi dali tvrdú príučku. Číňania dodržali sľub, majitelia týchto elektromobilov dostanú sci-fi upgrade
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta skoro 1200 €
- Nikto nechce ich autá. Jedna z najstarších automobiliek čelí existenčným problémom
- Obľúbená automobilka explodovala na trhu. Predala najviac áut v histórii, ľudia „žerú“ jej elektromobily
- Kríza vo Volkswagene vrcholí. Oficiálne zatvára kľúčový európsky závod
-
- Nikto nechce ich autá. Jedna z najstarších automobiliek čelí existenčným problémom
- Spaľováky dostali zakáz. V európskej krajine platí od novembra nekompromisný zákon
- Obľúbená automobilka explodovala na trhu. Predala najviac áut v histórii, ľudia „žerú“ jej elektromobily
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta skoro 1200 €
- Vynašli „nesmrteľnú“ batériu. Aj po rokoch si udržuje 99 % účinnosť a má jednu obrovskú výhodu
Trumpovo víťazstvo vystrelilo Muska do nebies. Hodnota Tesly vzrástla o 120 miliárd dolárov
Tisícky ľudí sú bez domova. Výbuch sopky zapríčinil katastrofálne následky
Trstín odmietol veterné a solárne elektrárne. Investorom povedali nie aj napriek ponúkaným výhodám
Slovenské firmy bijú na poplach. Nedostatok digitálnych zručností zamestnancov brzdí ich rozvoj
Košické letisko zaznamenalo rekord. Takéto extrémne číslo cestujúcich vybavilo
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené