Letné mesiace sa rozbiehajú, počet dovoleniek stúpa a letiská po celom svete čelia pribúdajúcemu náporu cestujúcich. Bratislavské letisko napríklad v roku 2023 prepravilo vyše 1,8 milióna cestujúcich, na letisku vo Viedni to bolo takmer 30 miliónov ľudí. Tieto čísla sa každoročne zvyšujú a výnimkou nebude ani tento rok.

Z toľkého množstva cestujúcich neexistuje záruka, že cestovateľskú pohodu naruší nechcená komplikácia. Zrušenie či odloženie letu, strata batožiny a veľa iných problémov, ktoré sa jednoducho stávajú a nedá sa im vyhnúť. Otázne je, ako v takom prípade postupovať správne. Práva cestujúcich totiž obsahujú bohatý zoznam prípadov, kedy môžeš od cestovnej spoločnosti získať nemalé peniaze.

Pri zmeškanom lete sa častokrát stáva, že dotknutý pasažier si nechá „otupiť myseľ“ bagetou a fľašou vody, ktorú dostane ako kompenzáciu. Tvoj nárok je ale oveľa väčší a spoločne s Oľgou Marekovou, zakladateľkou startupu FlyWize, ti v rozhovore prinášame všetky možnosti, ktoré cestujúci nevedomky prehliadajú a cestovky o tom radšej mlčia.

V rozhovore sa dozvieš:

  1. Na čo všetko máš ako cestujúci právo?
  2. Ako aerolinky reagujú na Oľginu prácu?
  3. Od čoho závisí výška kompenzácie?
  4. V akom prípade vieš získať až 1200 eur?
  5. Pri akej príležitosti vybavila preplatenie taxíka za 900 eur?

Ako každý rok, leto sa rozbieha a ľudia lietajú kade tade na dovolenky. Koľko z nich o tebe stále nevie?

Počas letnej sezóny sa počet cestujúcich zvýši na štvornásobok oproti tomu, ako ľudia cestujú počas roka. Keďže sme na trhu necelé dva roky a doteraz sme marketing moc netlačili, dovolím si tvrdiť, že 80 % Slovákov o nás nevie a viac než 70 % slovákov stále nevie, že môžu mať nárok na kompenzáciu v prípade problémového letu. 

Olga Mareková
Olga Mareková

Podľa rôznych prieskumov a štúdií sa odhaduje, že približne 85 – 90 % cestujúcich v EÚ si nie je vedomých svojich práv podľa nariadenia EC 261/2004. To znamená, že až 90 % ľudí môže prísť o kompenzáciu, na ktorú majú nárok v prípade zrušenia letu, meškania alebo iných problémov s letom.

Na čo všetko mám ako cestujúci právo?

V prípade, že lietadlo mešká viac ako 3 hodiny, let bol zrušený menej ako 14 dní pred odletom, alebo ťa nepustili na palubu lietadla kvôli takzvanému overbookingu (keď predajú viac miest, ako je sedadiel v lietadle), môžu mať pasažieri nárok na finančnú kompenzáciu od 250 € do 600 €.

Tento článok je dostupný členom Fontech PREMIUM

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú