Sú robotaxíky oproti ľudským vodičom bezpečnejšie? Najnovšia štúdia v tom má jasno
Otázky týkajúce sa plne autonómnych robotaxi služieb stále rezonujú po celom svete. Spoločnosť Waymo, ktorej patrí líderská pozícia v tomto segmente, dokázala vyvrátiť jednu z najväčších obáv. Nedávna štúdia potvrdila, že vozidlá využívajúce platformu Waymo Driver sú podstatne bezpečnejšie ako vozidlá riadené ľuďmi. Na tému upozornil portál Electrek.
Napriek tomu, že koncept robotaxi stále čelí skepticizmu a niektoré komunity dokonca protestujú proti tejto technológii, Waymo sa nevzdáva a posúva svoje plány vpred. V roku 2023 spoločnosť rozšírila svoju prítomnosť na amerických cestách a oznámila expanziu do ďalších krajín, vrátane Japonska.
Hoci autonómne vozidlá Waymo sú na cestách čoraz častejšie, ľudia majú prirodzené obavy zo zverenia svojho života do rúk technológie. Veľa z nich si myslí, že úlohy, ako je šoférovanie, zvládneme lepšie než počítač. Podľa štúdie Waymo a Swiss Re, tieto predpoklady nemajú oporu v dátach.
Nižší počet nehôd a menšie škody
Waymo sa v blogu podelilo o výsledky štúdie, ktorá analyzovala približne 40 miliónov autonómne najazdených kilometrov robotaxíkom Waymo Driver. Výsledky porovnali s údajmi o poistných nárokoch za nehody, ktoré boli pripísané ľudským vodičom.
Swiss Re použila svoje interné dáta z viac než 500-tisíc nárokov a 321 miliárd kilometrov a dospela k záveru, že vozidlá Waymo vykázali o 88 % menej nárokov na škody na majetku a o 92 % menej nárokov za zranenia v porovnaní s ľudskými vodičmi.
V reálnych číslach to znamená, že počas 40 miliónov kilometrov autonómnej prevádzky bolo Waymo zapojené iba do nehôd zahrňujúcich 9 škôd na majetku a 2 nárokov za zranenia (obe zranenia sú stále predmetom vyšetrovania). Pre rovnakú vzdialenosť by sa od ľudských vodičov očakávalo 78 nárokov za škody na majetku a 26 za zranenia.
Ešte pôsobivejšie je, že aj v porovnaní s najnovšími modelmi vozidiel (2018-2021) vybavenými pokročilými asistenčnými systémami (ADAS), ako je automatické núdzové brzdenie alebo udržiavanie v jazdnom pruhu, Waymo preukázalo lepšie výsledky. Redukcia nárokov bola v tomto prípade 86 % pre škody na majetku a 90 % pre zranenia.
„Údaje o poistných nárokoch sú tradične používané na hodnotenie rizika pri ľudských vodičoch, ale sú tiež silným nástrojom na posúdenie bezpečnosti autonómnych vozidiel. Táto štúdia nielenže potvrdzuje silný bezpečnostný rekord Waymo Driver, ale ponúka aj škálovateľný rámec na hodnotenie vplyvu autonómnych vozidiel na bezpečnosť na cestách,“ objasnil Mauricio Peña, hlavný bezpečnostný riaditeľ Waymo.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Prastaré cvičenie“ dokáže omladiť mozog. Starší ľudia spia lepšie a mozog im funguje ako u mladých, tvrdia vedci
Rusi odhodia rukavice a Ukrajine hrozí tvrdá odveta, varuje generál Šándor. Situácia podľa neho eskaluje
Všetko, čo si si myslel o kŕčoch, nemusí platiť: Vedci odhalili, že hlavnou príčinou nie je dehydratácia
Jazyková polícia Kim Čong-una: Za slovo „hamburger“ či „zmrzlina“ hrozí strata práce, nahradil ich bizarnými názvami
Ujdi na pár dní z upršaného Slovenska. Za 44 eur si zaletíš do 3 talianskych miest, minieš menej ako za večeru
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
Európskej únii hrozí kríza: Zákaz spaľovacích motorov zrušíme, sľúbil Európanom predseda ľudovej strany
Umelá inteligencia dostane prísnejšie pravidlá. Brusel chce Kódex praxe do roku 2026
Rusko zradil verný európsky spojenec. Poza jeho chrbát dodáva muníciu Ukrajine
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP