Otázky týkajúce sa plne autonómnych robotaxi služieb stále rezonujú po celom svete. Spoločnosť Waymo, ktorej patrí líderská pozícia v tomto segmente, dokázala vyvrátiť jednu z najväčších obáv. Nedávna štúdia potvrdila, že vozidlá využívajúce platformu Waymo Driver sú podstatne bezpečnejšie ako vozidlá riadené ľuďmi. Na tému upozornil portál Electrek.

Napriek tomu, že koncept robotaxi stále čelí skepticizmu a niektoré komunity dokonca protestujú proti tejto technológii, Waymo sa nevzdáva a posúva svoje plány vpred. V roku 2023 spoločnosť rozšírila svoju prítomnosť na amerických cestách a oznámila expanziu do ďalších krajín, vrátane Japonska.

Hoci autonómne vozidlá Waymo sú na cestách čoraz častejšie, ľudia majú prirodzené obavy zo zverenia svojho života do rúk technológie. Veľa z nich si myslí, že úlohy, ako je šoférovanie, zvládneme lepšie než počítač. Podľa štúdie Waymo a Swiss Re, tieto predpoklady nemajú oporu v dátach.

Nižší počet nehôd a menšie škody

Waymo sa v blogu podelilo o výsledky štúdie, ktorá analyzovala približne 40 miliónov autonómne najazdených kilometrov robotaxíkom Waymo Driver. Výsledky porovnali s údajmi o poistných nárokoch za nehody, ktoré boli pripísané ľudským vodičom.

Swiss Re použila svoje interné dáta z viac než 500-tisíc nárokov a 321 miliárd kilometrov a dospela k záveru, že vozidlá Waymo vykázali o 88 % menej nárokov na škody na majetku a o 92 % menej nárokov za zranenia v porovnaní s ľudskými vodičmi.

Waymo

V reálnych číslach to znamená, že počas 40 miliónov kilometrov autonómnej prevádzky bolo Waymo zapojené iba do nehôd zahrňujúcich 9 škôd na majetku a 2 nárokov za zranenia (obe zranenia sú stále predmetom vyšetrovania). Pre rovnakú vzdialenosť by sa od ľudských vodičov očakávalo 78 nárokov za škody na majetku a 26 za zranenia.

Ešte pôsobivejšie je, že aj v porovnaní s najnovšími modelmi vozidiel (2018-2021) vybavenými pokročilými asistenčnými systémami (ADAS), ako je automatické núdzové brzdenie alebo udržiavanie v jazdnom pruhu, Waymo preukázalo lepšie výsledky. Redukcia nárokov bola v tomto prípade 86 % pre škody na majetku a 90 % pre zranenia.

„Údaje o poistných nárokoch sú tradične používané na hodnotenie rizika pri ľudských vodičoch, ale sú tiež silným nástrojom na posúdenie bezpečnosti autonómnych vozidiel. Táto štúdia nielenže potvrdzuje silný bezpečnostný rekord Waymo Driver, ale ponúka aj škálovateľný rámec na hodnotenie vplyvu autonómnych vozidiel na bezpečnosť na cestách,“ objasnil Mauricio Peña, hlavný bezpečnostný riaditeľ Waymo.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP