Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
Americkí vedci z Tennessee predstavili inováciu, ktorá môže zásadne zmeniť náš pohľad na batérie pre elektromobily. V laboratóriách Oak Ridge National Laboratory, ktoré patria pod americké ministerstvo energetiky, vyvinuli technológiu, vďaka ktorej sa batéria elektromobilu dokáže nabiť na osemdesiat percent už za približne desať minút. Zároveň si vystačí s menším množstvom kovov, ako je bežné. Na výskum upozornil portál Interesting Engineering.
Úspora materiálov aj nákladov
Kľúčovou zmenou je takzvaný zberač prúdu. Ide o časť batérie, ktorá zabezpečuje vedenie elektrického prúdu a zvyčajne sa vyrába z medi alebo hliníka. Výskumníci však namiesto hrubej kovovej vrstvy použili jemný polymér, ktorý obalili len tenkou vrstvou kovu. Výsledkom je štruktúra, ktorá je nielen ľahšia, ale aj lacnejšia a bezpečnejšia.

Táto zmena by mohla výrobcom ušetriť až osemdesiatpäť percent nákladov na výrobu tejto konkrétnej časti batérie. Zároveň sa vďaka novej konštrukcii zvyšuje kapacita batérie o viac než štvrtinu, čo sa premieta do dlhšieho dojazdu na jedno nabitie. Aj po tisícke nabíjacích cyklov si batéria udrží vysoký výkon, čo je dôležité najmä z pohľadu každodenného používania.
Aby však mohla takáto technológia prejsť z výskumného štádia do praxe, musí byť kompatibilná s existujúcimi výrobnými procesmi. V tomto prípade vedci uspeli. Nový dizajn je možné vyrábať klasickým pásovým spôsobom, ktorý sa v batériovom priemysle už bežne využíva. Jedinou väčšou výzvou bola manipulácia s tenkým polymérom, ktorý sa počas výroby vlnil. Tento problém sa podarilo vyriešiť úpravou výrobných parametrov.
Lacnejšia, bezpečnejšia a ekologická
Na projekte spolupracovala aj spoločnosť Soteria Battery Innovation Group, ktorá sa venuje zvyšovaniu bezpečnosti lítium-iónových batérií. Jej riaditeľ Brian Morin vysvetľuje, že práve polymérová vrstva plní aj ochrannú funkciu. V prípade skratu sa materiál rozloží, čím oddelí kovové vrstvy a preruší elektrický obvod. Tým zabráni prehriatiu a riziku požiaru. Podľa Morina testy potvrdili, že polymér výrazne zvyšuje celkovú bezpečnosť batérie.
Nová technológia tak môže pomôcť rýchlejšiemu rozšíreniu elektromobility. Nielen vďaka kratšiemu času nabíjania, ale aj nižším nákladom na výrobu a menšiemu environmentálnemu zaťaženiu. Výsledky výskumu boli publikované v časopise Energy & Environmental Materials. Už teraz sa však ukazuje, že ide o jeden z najvýznamnejších pokrokov v oblasti batériovej technológie za posledné roky.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

9 mesiacov čakania sa končí. Akčný film 2025 už nájdeš online, jedna správa však ľudí nepoteší

Legendárna hra prepísala históriu e-športov. 2000 dronov predviedlo epické finále, aké svet ešte nevidel

Lacný iPhone, solídny Samsung a skvelé Xiaomi: Našli sme TOP 5 nadupaných mobilov do 500 €

Z vesmírnej veľmoci neostalo nič. Ruská pýcha je v troskách, zachrániť ich môžu už len USA

Žiješ technológiami a baví ťa písať? Pridaj sa k najväčšiemu technologickému portálu na Slovensku
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Paralyzované vlaky na juhu Slovenska. Na koľajniciach našli výbušninu
PREMIUMMiliardár Křetínský skupuje najväčšie autocentrá v regióne. Potichu buduje obrovské impérium

Slováci prišli o peniaze, varujú pred mobilným operátorom: „Zákaznícka podpora nereaguje, infolinka nefunguje“

Pevnosť v „Achillovej päte“ NATO: Európa plánuje vybudovať obriu základňu na mieste, ktoré chce Rusko odstrihnúť

MIMORIADNE: V Bratislave došlo k zrážke vlaku a auta, vozidlo uviazlo na koľajisku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Slovensko má dve šance na Oscara. Najdiskutovanejší film roka o hroznej tragédii ale vypadol
Kým ostatní riešia konflikty, Európa poslala do vesmíru raketu. Rusko ani USA už nepotrebujeme
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
Zlom v EÚ: Spaľovacie motory po roku 2035 nezmiznú. Nový balík umožní ich prežitie
Elon Musk prepisuje dejiny. Výška jeho majetku vyráža dych, vďačí za to jednej veci
Zostrihaný prejav spustil peklo. Trump od BBC žiada likvidačné odškodné
Poliakom došla trpezlivosť. Vyvíjajú štátnu aplikáciu na nahlasovanie podozrivých situácií
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Paralyzované vlaky na juhu Slovenska. Na koľajniciach našli výbušninu
PREMIUMMiliardár Křetínský skupuje najväčšie autocentrá v regióne. Potichu buduje obrovské impérium

Slováci prišli o peniaze, varujú pred mobilným operátorom: „Zákaznícka podpora nereaguje, infolinka nefunguje“

Pevnosť v „Achillovej päte“ NATO: Európa plánuje vybudovať obriu základňu na mieste, ktoré chce Rusko odstrihnúť

