Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
Americkí vedci z Tennessee predstavili inováciu, ktorá môže zásadne zmeniť náš pohľad na batérie pre elektromobily. V laboratóriách Oak Ridge National Laboratory, ktoré patria pod americké ministerstvo energetiky, vyvinuli technológiu, vďaka ktorej sa batéria elektromobilu dokáže nabiť na osemdesiat percent už za približne desať minút. Zároveň si vystačí s menším množstvom kovov, ako je bežné. Na výskum upozornil portál Interesting Engineering.
Úspora materiálov aj nákladov
Kľúčovou zmenou je takzvaný zberač prúdu. Ide o časť batérie, ktorá zabezpečuje vedenie elektrického prúdu a zvyčajne sa vyrába z medi alebo hliníka. Výskumníci však namiesto hrubej kovovej vrstvy použili jemný polymér, ktorý obalili len tenkou vrstvou kovu. Výsledkom je štruktúra, ktorá je nielen ľahšia, ale aj lacnejšia a bezpečnejšia.
Táto zmena by mohla výrobcom ušetriť až osemdesiatpäť percent nákladov na výrobu tejto konkrétnej časti batérie. Zároveň sa vďaka novej konštrukcii zvyšuje kapacita batérie o viac než štvrtinu, čo sa premieta do dlhšieho dojazdu na jedno nabitie. Aj po tisícke nabíjacích cyklov si batéria udrží vysoký výkon, čo je dôležité najmä z pohľadu každodenného používania.
Aby však mohla takáto technológia prejsť z výskumného štádia do praxe, musí byť kompatibilná s existujúcimi výrobnými procesmi. V tomto prípade vedci uspeli. Nový dizajn je možné vyrábať klasickým pásovým spôsobom, ktorý sa v batériovom priemysle už bežne využíva. Jedinou väčšou výzvou bola manipulácia s tenkým polymérom, ktorý sa počas výroby vlnil. Tento problém sa podarilo vyriešiť úpravou výrobných parametrov.
Lacnejšia, bezpečnejšia a ekologická
Na projekte spolupracovala aj spoločnosť Soteria Battery Innovation Group, ktorá sa venuje zvyšovaniu bezpečnosti lítium-iónových batérií. Jej riaditeľ Brian Morin vysvetľuje, že práve polymérová vrstva plní aj ochrannú funkciu. V prípade skratu sa materiál rozloží, čím oddelí kovové vrstvy a preruší elektrický obvod. Tým zabráni prehriatiu a riziku požiaru. Podľa Morina testy potvrdili, že polymér výrazne zvyšuje celkovú bezpečnosť batérie.
Nová technológia tak môže pomôcť rýchlejšiemu rozšíreniu elektromobility. Nielen vďaka kratšiemu času nabíjania, ale aj nižším nákladom na výrobu a menšiemu environmentálnemu zaťaženiu. Výsledky výskumu boli publikované v časopise Energy & Environmental Materials. Už teraz sa však ukazuje, že ide o jeden z najvýznamnejších pokrokov v oblasti batériovej technológie za posledné roky.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zbytočne vyhadzuješ stovky eur. Toto sú najlepšie volanty pre PC a konzolu
Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
Celý život nás klamú. Powerbanky sú špinavý biznis, toto ti výrobcovia nikdy nepovedia
Prelomové upírske RPG príde už budúci rok. Dočkáme sa konkurencie pre Zaklínača? (TRAILER)
Neuveriteľný vedecký zázrak v Číne. Ochrnutý muž ovláda telo cez exoskelet mysľou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Langoš je najlepšie antidepresívum, ale zároveň dno gastronómie.“ Bratislavčan ho dostal do svetového bedekra
Môžeš mať cukrovku a ani o tom netušiť: Mladých ohrozuje choroba, ktorú doteraz spájali len so staršími
„Apokalypsa“ nad Ukrajinou: Rusko vyslalo 477 dronov a 60 rakiet, ide o doposiaľ najväčší vzdušný útok
Dermatologička varuje pred populárnou zložkou v opaľovacích olejoch a doplnkoch: Zvyšuje riziko rakoviny pľúc o 24 %
Jadrová zima a vietor vyše 750 km/h. Vedci zistili, čo by sa stalo, keby dnes vypukla nukleárna vojna
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Jazdná dokonalosť v kontroverznom balení. Nové BMW X3 potešilo dojazdom, má však nečakanú slabinu
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Masívny útok Ruska zasiahol celú Ukrajinu. Aktivovali sa aj poľské stíhačky
Slovenské palivá budú lacnejšie než vlani. Zdražovanie sa zastavilo, tvrdia banky
Vesmír zahltený odpadom. EÚ chce zákonom prinútiť operátorov likvidovať satelity
Klimatická veda prehodnocuje svoje modely. Yale navrhuje nový prístup
Darwin sa možno mýlil. Evolúcia prebieha v skokoch, tvrdia vedci
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP