„Výhodou tohto typu merania je, že môžeme na mikroskopickej úrovni presne pozorovať, ako batéria funguje, bez toho, aby sme ju museli rozoberať,“ povedal Bond.

Pri bežných batériách spôsobuje pohyb lítiových iónov počas nabíjania a vybíjania expanziu a kontrakciu materiálu elektródy. Tento opakovaný stres vedie k vzniku malých prasklín, ktoré sa časom zväčšujú a oslabujú elektródu. Nakoniec sa elektróda rozpadne, čo vedie k zníženiu kapacity batérie a skráteniu jej životnosti.

porovnanie ev batérie po 960 000 km
Dalhousie University

Nová batéria so single-crystal elektródou sa tomuto problému vyhýba. Na rozdiel od tradičných elektród, ktoré pozostávajú z množstva malých častíc náchylných na poškodenie, je single-crystal elektróda pevná a odolná. Vedci ju prirovnali k ľadovej kocke, ktorá zvládne stres a tlak bez poškodenia, zatiaľ čo tradičné elektródy sú ako vločky snehu v snehovej guli – ľahko sa poškodia.

Po šiestich rokoch nepretržitého používania nová batéria neprejavila žiadne známky degradácie a fungovala rovnako ako nová. Týmto dokázala svoj potenciál prekonať existujúce technológie batérií.

Udržateľnosť a budúcnosť elektromobilov

Jedným z najväčších prínosov tejto novej technológie je jej dopad na udržateľnosť. Elektromobily s dlhotrvajúcimi batériami môžu výrazne znížiť množstvo odpadu. Navyše, keď takáto batéria dosiahne koniec svojej životnosti v elektromobile, môže byť opätovne využitá na skladovanie energie zo solárnych či veterných elektrární, čím ďalej znižuje závislosť na fosílnych palivách.

Táto prelomová batéria nie je len teoretickým konceptom. Výskumníci potvrdili, že technológia sa už pripravuje na komerčnú výrobu. Očakáva sa, že v priebehu niekoľkých rokov budú tieto batérie dostupné na trhu, čím sa elektromobily stanú dlhodobo udržateľným a realistickým riešením pre každodennú dopravu.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP