Autonómne technológie riadenia sa pomaly adaptujú vo všetkých odvetviach. V lietadlách využívajú autopilota už desiatky rokov, v autách zatiaľ máme čoraz pokročilejších asistentov jazdy, no a v lodnej doprave už máme prvú plne autonómnu nákladnú loď v ostrej prevádzke. Ako informoval portál Electrek, loď menom Suzaka preplávala takmer 800 km prakticky bez zásahu ľudskej posádky.

Ak si myslíš, že nasadenie autonómnych technológií v lodnej doprave je vďaka rozľahlým moriam a oceánom to najjednoduchšie, čo môže byť, si na omyle. Aj na mori lode plávajú po určitých „cestách“ a vzájomne sa míňajú v relatívne tesnej blízkostí častejšie, než si myslíš.

Orca AI

Najmä v okolí prístavov je premávka veľmi hustá a kolízia dvoch plavidiel hrozí prakticky nonstop. Je preto nesmierne dôležité, aby autonómna loď zvládala všetky krízové situácie minimálne rovnako dobre, ako ľudský kapitán.

Takmer celá trasa bez zásahu kapitána

Nákladná loď Suzaka je vybavená autonómnym systémom Orca AI, ktorý monitoruje okolie celej lode, zozbierané dáta vyhodnocuje a na ich základe vykonáva potrebné manévre.

Počas prvej autonómnej plavby loď vyplávala z prístavu v Tokiu a po 40-hodinovej plavbe úspešne zakotvila v prístave Tsumatsusaka v zálive Ise. Tokijské vody sú pritom považované za najrušnejšie a najvyťaženejšie na svete, loď Suzaka tak nemala vôbec jednoduché podmienky.

Trasu dlhú 790 metrov zvládla nákladná loď až z 99 % bez zásahu ľudského kapitána. Počas samotnej plavby loď sama vykonala až 107 manévrov a celkovo sa vyhla 400-500 ďalším lodiam.

Orca AI

Výhodou systému Orca AI je, že táto technológia môže byť nasadená prakticky na akúkoľvek loď. Plavidlo teda nemusí byť od začiatku vyvíjané, aby sa naň autopilot dal použiť.

Budúcnosť je autonómna a elektrická

Nórka spoločnosť Yara Norge AS, ktorá sa špecializuje na výrobu hnojív, objednala ešte v roku 2017 autonómnu elektrickú loď Yara Birkeland. Tá už je zakotvená v prístave Horten a dokonca má za sebou aj prvé testy, no v týchto dňoch sa dolaďujú posledné detaily pre jej spustenie do reálnej prevádzky, informoval portál Electrek.

Lodná nákladná doprava sa považuje za jedného z najväčších producentov skleníkových plynov. Veľmi dobre to popisuje aj video v tomto článku, kde sme sa okrem iného venovali aj porovnaniu toho, ako čisté sú elektromobily v porovnaní so spaľovacími autami.

Okrem elektrifikácie automobilovej dopravy je preto veľmi dôležité myslieť aj na elektrifikáciu lodnej dopravy. Je všeobecne známe, že obrovské nákladné lode spaľujú tú najmenej kvalitnú naftu a kvôli svojim extrémnym emisiám majú dokonca zakázaný vstup do niektorých prístavov. Musia byť do nich odvlečené inými menšími loďami.

Všetko to ale môžu vyriešiť elektrické nákladné lode. Konzorcium E5 Lab už pracuje na elektrickom ropnom tankeri, ktorý by sa mal stať realitou do 2 rokov. Nedávno ho ale predbehla nákladná loď Yara Birkeland, ktorá je takmer pripravená do reálnej prevádzky.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú