Automobilová revolúcia v Rusku? Číňania pohltili trh, do roku 2030 má byť až tretina áut EV
V texte boli použité materiály TASR.
Čínske automobilky našli priestor, kde môžu rásť rýchlejšie než kdekoľvek inde. Rusko sa po odchode západných značiek stalo otvoreným trhom, na ktorom dnes už nehrajú hlavnú úlohu európske či americké autá, ale čoraz viac práve čínske modely. Tento posun sa netýka len klasických spaľovacích vozidiel, ale aj segmentu, ktorý môže v nasledujúcich rokoch rozhodnúť o celom automobilovom priemysle – elektromobilov.
Na zasadnutí v Kazani predseda Únie čínskych podnikateľov v Rusku Čou Li-čchün zdôraznil, že Čína patrí medzi lídrov vo vývoji elektromobilov a hybridov. Tvrdí, že Rusko je pripravené na zmenu, pretože vláda prijala stratégiu rozvoja elektromobility.
Tá počíta s tým, že podiel elektrických áut by do roku 2030 mohol narásť až na 30 percent. Krajina, kde dnes dominujú spaľovacie motory, by sa tak mohla stať novým cieľom pre expanziu čínskych značiek.
Čínske autá zaplavili Rusko
Dáta ukazujú, že čínska dominancia už začala. Zatiaľ čo ešte pred pár rokmi mali čínske autá len okrajový význam, v roku 2024 sa podľa Novgorodskej univerzity podieľali na 60 percentách všetkých predajov nových vozidiel v Rusku. Takýto rast je dôsledkom toho, že čínske automobilky rýchlo zaplnili priestor, ktorý zostal po odchode západných výrobcov.

Napriek tomu elektromobily zatiaľ nehrajú v Rusku výraznú rolu. V roku 2024 sa podľa spoločnosti Avtostat predalo iba 17 800 elektrických vozidiel, čo predstavuje 1,1 percenta trhu. Vládna koncepcia však pracuje s dvomi scenármi. Prvý, konzervatívny, hovorí o tom, že do roku 2030 dosiahnu elektromobily len 5 % podielu. Druhý, urýchlený, počíta s 30 percentami, ak sa podarí podporiť infraštruktúru a motivovať zákazníkov.
Pre čínske automobilky je práve druhý scenár kľúčový. Majú technológie, výrobné kapacity aj cenovú politiku, ktorá im umožňuje rýchlo expandovať. Ak sa Rusku podarí dobudovať nabíjaciu infraštruktúru a znížiť ceny batérií, môže sa stať jedným z najväčších trhov pre čínske elektromobily.
Budúcnosť preto závisí od toho, či štát dokáže vytvoriť podmienky, ktoré prekonajú súčasnú nedôveru spotrebiteľov. Ak áno, ulice ruských miest by mohli v nasledujúcom desaťročí zaplniť čínske elektromobily a automobilová spolupráca medzi Moskvou a Pekingom sa ešte viac prehĺbi.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet

Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy

Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu

Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi

Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Hádka skončila smrťou oboch rodičov. Tínedžerku previezli do nemocnice
PREMIUMSlováci majú šancu na vyššie penzie. Finančník Juraj Hrbatý vysvetľuje, čo im v tom môže pomôcť (ROZHOVOR)

Milujú ho tisíce Slovákov, po roku 2026 ho už nekúpiš. Legendárne auto dostalo v Európe stopku

Bomba v aute zlikvidovala vysokopostaveného ruského generála. Prstom ukazujú na Ukrajinu

Za 72 hodín zarobila 120-tisíc dolárov: Retro telefón zo sekáča premenila na zlatú baňu. „Chytila som blesk do fľaše“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
-
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu
- Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
Susedná krajina ide do vojny s EÚ. Odmieta uznať jadro ako „zelenú energiu“, chystá veľký zvrat
AKTUÁLNE: Ázijská mocnosť sa stáva spojencom EÚ v kľúčovej oblasti. Do výskumu nalejú 93 miliárd eur
Desí NATO aj spojencov Západu. Večný spojenec Ruska nasadí krutú zbraň a svet je v pozore
Od stolára k ikonickým postavám. Legendárny herec konečne dostane jedno z najvyšších ocenení
Čínska automobilka sa chystá zaplaviť Európu lacnými elektromobilmi. Spúšťa obrovskú ofenzívu
Európskemu štátu došla trpezlivosť. Apple musí zaplatiť ďalšiu mastnú pokutu
Veľké ambície, tvrdý pád. Japonská raketa nezvládla kľúčovú misiu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Hádka skončila smrťou oboch rodičov. Tínedžerku previezli do nemocnice
PREMIUMSlováci majú šancu na vyššie penzie. Finančník Juraj Hrbatý vysvetľuje, čo im v tom môže pomôcť (ROZHOVOR)

Milujú ho tisíce Slovákov, po roku 2026 ho už nekúpiš. Legendárne auto dostalo v Európe stopku

Bomba v aute zlikvidovala vysokopostaveného ruského generála. Prstom ukazujú na Ukrajinu

