V texte boli použité materiály TASR.

Čínske automobilky našli priestor, kde môžu rásť rýchlejšie než kdekoľvek inde. Rusko sa po odchode západných značiek stalo otvoreným trhom, na ktorom dnes už nehrajú hlavnú úlohu európske či americké autá, ale čoraz viac práve čínske modely. Tento posun sa netýka len klasických spaľovacích vozidiel, ale aj segmentu, ktorý môže v nasledujúcich rokoch rozhodnúť o celom automobilovom priemysle – elektromobilov.

Na zasadnutí v Kazani predseda Únie čínskych podnikateľov v Rusku Čou Li-čchün zdôraznil, že Čína patrí medzi lídrov vo vývoji elektromobilov a hybridov. Tvrdí, že Rusko je pripravené na zmenu, pretože vláda prijala stratégiu rozvoja elektromobility.

Tá počíta s tým, že podiel elektrických áut by do roku 2030 mohol narásť až na 30 percent. Krajina, kde dnes dominujú spaľovacie motory, by sa tak mohla stať novým cieľom pre expanziu čínskych značiek.

Čínske autá zaplavili Rusko

Dáta ukazujú, že čínska dominancia už začala. Zatiaľ čo ešte pred pár rokmi mali čínske autá len okrajový význam, v roku 2024 sa podľa Novgorodskej univerzity podieľali na 60 percentách všetkých predajov nových vozidiel v Rusku. Takýto rast je dôsledkom toho, že čínske automobilky rýchlo zaplnili priestor, ktorý zostal po odchode západných výrobcov.

Ruský trh s autami ovládla Čína
TASR/AP/BYD (úprava redakcie)

Napriek tomu elektromobily zatiaľ nehrajú v Rusku výraznú rolu. V roku 2024 sa podľa spoločnosti Avtostat predalo iba 17 800 elektrických vozidiel, čo predstavuje 1,1 percenta trhu. Vládna koncepcia však pracuje s dvomi scenármi. Prvý, konzervatívny, hovorí o tom, že do roku 2030 dosiahnu elektromobily len 5 % podielu. Druhý, urýchlený, počíta s 30 percentami, ak sa podarí podporiť infraštruktúru a motivovať zákazníkov.

Pre čínske automobilky je práve druhý scenár kľúčový. Majú technológie, výrobné kapacity aj cenovú politiku, ktorá im umožňuje rýchlo expandovať. Ak sa Rusku podarí dobudovať nabíjaciu infraštruktúru a znížiť ceny batérií, môže sa stať jedným z najväčších trhov pre čínske elektromobily.

Budúcnosť preto závisí od toho, či štát dokáže vytvoriť podmienky, ktoré prekonajú súčasnú nedôveru spotrebiteľov. Ak áno, ulice ruských miest by mohli v nasledujúcom desaťročí zaplniť čínske elektromobily a automobilová spolupráca medzi Moskvou a Pekingom sa ešte viac prehĺbi.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP