Tím švédskych vedcov sa pozrel bližšie na ekologickú alternatívu klasického leteckého paliva, ktorou je vodík – vo vesmíre najbežnejšie sa nachádzajúca látka, ktorú je možné spaľovať a zároveň využívať v špeciálnych palivových článkoch, ktoré aj bez procesu spaľovania vytvárajú elektrickú energiu s pomerne vysokou efektivitou. Ako upozorňuje Interesting Engineering, pre letectvo môže príchod tohto palivo znamenať prevratnú zmenu.

Letectvo má totiž zásadný problém s emisiami, ktoré sú vzhľadom na množstvo prepravených pasažierov pomerne vysoké. Metodík na vyhodnocovania ekologickosti foriem dopravy je viacero, avšak väčšina sa zhoduje na tom, že patrí letecká doprava medzi tie menej ekologické. Vodík je ale možné vyrábať obnoviteľným spôsobom a za predpokladu ďalších technologických pokrokov môže už čoskoro nahradiť letecké palivo.

Zvládne cez 1 000 km

Podľa novej štúdie sa môžu dostať prvé komerčné vodíkové lietadlá do prevádzky vo Švédsku už v roku 2028 a do roku 2045 má byť technológia dostatočne pokročilá na to, aby mohla nahradiť letecké palivo v drvivej väčšine letov do 1 200 km. Pomôcť môžu napríklad nové, oveľa efektívnejšie tepelné výmenníky, ktoré majú prevádzať teplo medzi extrémne studeným vodíkom a motorom.

Na rozdiel od vodíku v niektorých elektrických autách má byť v lietadlách skladovaný podobne, ako v raketách, teda vo veľkých nádržiach v kvapalnom skupenstve a pri veľmi nízkej teplote. V tomto prípade vedci proces spaľovania obísť nechcú a miesto toho má byť spaľovaný samotný vodík, čo je síce menej efektívne ako jeho konverzia palivovými článkami, avšak lietadlo tak nepotrebuje pomerne ťažké batérie či samotné palivové články.

Airbus

Autori štúdie vysvetľujú, že môžu tieto nové výmenníky znížiť spotrebu paliva lietadiel krátkeho a stredného doletu až o 8 %. V roku 2045 tak majú vodíkové lietadlá zvládať nahrádzať až 97 % domácich letov vo Švédsku, pričom rovnaké bude pravdou aj pre väčšinu iných krajín. Do roku 2050 má byť 30 až 40 % celkovej leteckej dopravy poháňanej práve vodíkom.

Stále sa menia

Lietadlá ľudstvo využíva desaťročia, ani zďaleka sme sa ale nedostali na špičku tejto technológie a ešte vždy sa nájdu vylepšenia, ktoré zásadne zvýšia bezpečnosť letectva či jeho efektivitu. Jedným z takýchto vylepšení môže byť v dohľadnej budúcnosti aj prepracovaná aerodynamika, na ktorej spolupracuje NASA s Boeingom a podľa odhadov prinesie zníženie spotreby paliva až o 30 %.

Inde optimizmus opadol

Kým v letectve sú vedci optimistickí a na príchod vodík stále čakajú, v automobilovej doprave ošiaľ z tejto alternatívy do značnej miery opadol. Naďalej prebieha vývoj rôznych modelov, ktoré by vodík využili v rámci elektromobility a v kombinácii s palivovými článkami, avšak v klasickej osobnej doprave už sa s touto látkou veľmi nepočíta kvôli viacerým nevýhodám.

Okrem pomerne komplikovaného skladovania bola problémom aj cena, keďže je vodík ešte vždy drahý a ekologickým spôsobom je vyrábaný len v malom množstve. Jedinou výhodou bolo rýchlejšie čerpanie paliva v porovnaní s nabíjaním veľkej batérie, čo sa ale postupom času vytratilo vďaka lepším a výkonnejším batériám, ktoré je možné nabíjať rýchlejšie.

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú