Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Letectvo prechádza na takmer celkom svete obrovskými zmenami a čaká inovácie, ktoré majú pomôcť dosiahnuť oveľa efektívnejšiu a najmä ekologickejšiu leteckú dopravu. Jednou z inovácií, ktorá sa môže dostať do komerčného letectva, je technológia krídiel inšpirovaná legendárnym bombardérom, ktorá má obrovský potenciál v hneď niekoľkých oblastiach, píše NewAtlas.

Kombinácia výhod

Novým dizajnom lietadiel sa môže v blízkej budúcnosti stať takzvaný trup a krídla v tvare „blended wing“, ktoré sú hybridom medzi klasických úzkych trupov s dlhými krídlami a „flying wing“, teda lietajúcich krídiel, ktorý využil napríklad legendárny americký bombardér B-2 či jeho nástupca B-21.

Azda najambicióznejšou je v tomto prípade spoločnosť JetZero, ktorá navyše získala od Vzdušných síl USA kontrakt v hodnote 235 miliónov amerických dolárov práve na vývoj plnohodnotného prototypu s hybridným trupom, ktorý je špecifický tým, že je v porovnaní s klasickými lietadlami nižší, avšak oveľa širší, čím sám slúži ako krídlo a umožňuje zníženie spotreby paliva až o 50 % alebo zvýšenie doletu o 50 % v porovnaní s klasickým lietadlom s rovnakým nákladom.

JetZero

Ako dodáva CNN, zatiaľ je otázne, či sa skutočne potvrdí až o 50 % nižšia spotreba. NASA a Airbus totiž hovorili o približne 20 % zlepšení. Aj takéto číslo je však obrovskou pomocou pre odvetvie dopravy, ktoré sa snaží znížiť svoj dopad na životné prostredie. Výhodou môže byť zároveň lacnejšie prevádzka, čo však ukážu až testy a následná prevádzka.

Oveľa tichšie

Jednou z výhod takéhoto dizajnu má byť aj nižšia hlučnosť vďaka motorom, ktoré sú umiestnené na vrchnej časti lietadla. Podľa JetZero majú pôsobiť takéto lietadlá tak ticho, akoby boli až 4-krát vzdialenejšie, než klasické dopravné lietadlá.

JetZero

Prekvapivé ambície

S vládnymi financiami, obzvlášť s armádnymi, má spoločnosť JetZero našliapnuté na úspešnú budúcnosť, avšak jej ambície sú skutočne obrovské. Vyvinúť chce totiž hneď tri verzie svojho inovatívneho lietadla a to nielen pre osobnú a nákladnú dopravu, ale tiež tanker, ktorý môže pomôcť najmä armáda.

JetZero

Okrem toho JetZero spolupracuje aj s NASA a na svojej webovej stránke tvrdí, že je v tejto oblasti nesmierne dôležité konať. Kým v roku 2022 vypustila letecká doprava 760 miliónov ton CO2, v roku 2040 to už má byť 1,7 miliardy ton ročne. Jedným z problémov má byť aj fakt, že sa z hľadiska tvaru lietadiel inovácie zastavili a aerodynamika sa už desaťročia zlepšovala len minimálne.

Firma plánuje vyvinúť tieto lietadlá tak, aby bolo možné ich spojiť s existujúcou infraštruktúrou a zároveň pomocou nich dosiahnuť nulové emisie. Jedinečné rozloženie interiéru má navyše umožniť oveľa rýchlejšie nastupovanie a vystupovanie, čo nešetrí len čas, ale je tiež bezpečnejšie v núdzovej situácii.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú