Táto technológia navždy zmení elektromobily. Vďaka nej prekonajú aj spaľováky
Elektromobil, ktorý dokážeme nabiť za rovnaký čas ako natankovať nádrž spaľováku je dlhodobo snom mnohých súčasných aj budúcich majiteľov „baterkáčov“. Čo ak by sme ale batériu mohli nabíjať ešte oveľa rýchlejšie?
Švajčiarsky technologický startup Morand hovorí, že v tom nie je žiaden problém. Vyvinuli totiž nový systém využívajúci hybridné ultra-kondenzátorové články, ktorý sľubuje 72-sekundové nabíjanie. Na tému upozornil portál NewAtlas.
Prelomová technológia
Nový hybridný systém s názvom eTechnology navyše podľa spoločnosti Morand ponúka oveľa dlhšiu životnosť, ako tradične využívané lítium-iónové batérie. ETechnology teda predstavuje akéhosi kríženca medzi lítium-iónovými batériami a ultra-kondenzátormi, čo umožňuje extrémne krátke časy nabíjania, píše portál InterestingEngineering.
Presnejšie je eTechnology možné opísať ako metódu alebo riešenie ukladania energie, ktore kombinuje vlastnosti ultra-kondenzátora s vlastnosťami bežnej batérie. Ultra-kondenzátory, známe tiež ako super-kondenzátory, je možné zaradiť niekde do stredu medzi klasické akumulátory a kondenzátory.
Dokážu v sebe udržať oveľa väčšie množstvo energie ako bežné kondenzátory, respektíve 10- až 100-krát viac energie na jednotku objemu alebo hmotnosti, než elektrolytické kondenzátory. Taktiež dokážu prijať alebo dodať energiu omnoho rýchlejšie, ako batéria a zvládajú tiež niekoľkonásobne viac nabíjacích/vybíjacích cyklov.
Nabíjanie menších vozidiel a elektrobicyklov v priebehu niekoľkých sekúnd
Počas testovania sa podarilo nabiť 7,2 kWh prototyp eTechnology na 80 % za 72 sekúnd, na 98 % za 120 sekúnd a na 100 % za 2,5 minúty pri nabíjacom výkone 900A/360 kW. Ak by sme predpokladali, že bežný elektromobil má batériu o kapacite 60 kWh, tak z 0 na 80 % by nabíjanie trvalo rovných 10 minút za predpokladu, že sa nič nezmení.
Pri konštantnom nabíjacom výkone (v rozmedzí 0 až 80 % kapacity batérie) by sme potom mohli očakávať nabitie z 20 na 80 % už za 7,5 minúty. To by predstavovalo absolútnu revolúciu v nabíjaní elektromobilu, keďže ide práve o to rozmedzie, v ktorom ľudia zvyčajne nabíjajú na dlhších cestách. Moderným elektromobilom takáto nabíjacia prestávka zaberie zvyčajne okolo 25 minút.
Hoci je evidentné, že kapacita ultra-kondenzátorov stále nie je na úrovni tradičných akumulátorov, v posledných rokoch v tomto smere došlo k poriadnemu pokroku.
Aktuálne je technológia skôr cielená na akumulátory s nižšou kapacitou než priemerný elektromobil. Menšie mestské autá, ako je napríklad Citroën Ami s 5,5-kWh batériou, drony, alebo e-bicykle sa zdajú byť ideálnym kandidátom na jej využívanie.
Spoločnosť Morand odhaduje, že e-bajk s 6 Ah batériou by sa prostredníctvom eTechnology mohol nabiť už v priebehu 6 minút a to už pri využití výkonu 3,2 kW. Vzhľadom na to, že nabitie bežného elektrického bicyklu trvá mnohonásobne dlhšie, aj v tomto smere by šlo o „game-changer“, ktorý by dokázal pritiahnuť viac pozornosti do tohto sektoru.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
V aute ho majú desaťtisíce Slovákov. Ak zneužiješ obľúbené zariadenie, riskuješ masívnu pokutu
Môže raz zachraňovať životy v Tatrách. V Poľsku otestovali futuristický lietajúci prostriedok
TOP Jeden z TOP elektromobilov dostal veľké vylepšenie. Odstránili vec, ktorú mnohí nenávideli (RECENZIA)
Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Rusko pripravuje masívny útok, ktorý má definitívne ukončiť vojnu na Ukrajine. Analytici varujú pred následkami
Elitný architekt Prekop: Slovensko trpí komplexom druhej kategórie a architektúra na to dopláca
Osudových 33 sekúnd: Čierna skrinka odhalila posledné momenty letu Air India. Príčina pádu je odhalená
Vedci objavili lacný spôsob, ako zlepšiť pamäť za 12 týždňov. Môže si ho dovoliť skutočne každý
Žena skončila na pokraji zlyhania pečene po užívaní obľúbeného bylinného doplnku. Vedci dvíhajú varovný prst
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V aute ho majú desaťtisíce Slovákov. Ak zneužiješ obľúbené zariadenie, riskuješ masívnu pokutu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
-
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
Trump mení stratégiu: Zbrane pre Ukrajinu pôjdu cez NATO, voči Rusku chystá zásadné vyhlásenie
Takto sa zneužíva home office. Odborári odhalili praktiky, ktoré sa ťa môžu týkať
Očkovanie neodmietali nevzdelaní. Nová štúdia odhalila iný faktor
Tržby TSMC prekonali očakávania. Čipy pre AI lámu rekordy
Slovensko má najdrahšie palivá v regióne. Analytici majú vysvetlenie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP