Elektromobil, ktorý dokážeme nabiť za rovnaký čas ako natankovať nádrž spaľováku je dlhodobo snom mnohých súčasných aj budúcich majiteľov „baterkáčov“. Čo ak by sme ale batériu mohli nabíjať ešte oveľa rýchlejšie?

Švajčiarsky technologický startup Morand hovorí, že v tom nie je žiaden problém. Vyvinuli totiž nový systém využívajúci hybridné ultra-kondenzátorové články, ktorý sľubuje 72-sekundové nabíjanie. Na tému upozornil portál NewAtlas.

Prelomová technológia

Nový hybridný systém s názvom eTechnology navyše podľa spoločnosti Morand ponúka oveľa dlhšiu životnosť, ako tradične využívané lítium-iónové batérie. ETechnology teda predstavuje akéhosi kríženca medzi lítium-iónovými batériami a ultra-kondenzátormi, čo umožňuje extrémne krátke časy nabíjania, píše portál InterestingEngineering.

Unsplash (úprava redakcie)

Presnejšie je eTechnology možné opísať ako metódu alebo riešenie ukladania energie, ktore kombinuje vlastnosti ultra-kondenzátora s vlastnosťami bežnej batérie. Ultra-kondenzátory, známe tiež ako super-kondenzátory, je možné zaradiť  niekde do stredu medzi klasické akumulátory a kondenzátory.

Dokážu v sebe udržať oveľa väčšie množstvo energie ako bežné kondenzátory, respektíve 10- až 100-krát viac energie na jednotku objemu alebo hmotnosti, než elektrolytické kondenzátory. Taktiež dokážu prijať alebo dodať energiu omnoho rýchlejšie, ako batéria a zvládajú tiež niekoľkonásobne viac nabíjacích/vybíjacích cyklov.

Nabíjanie menších vozidiel a elektrobicyklov v priebehu niekoľkých sekúnd

Počas testovania sa podarilo nabiť 7,2 kWh prototyp eTechnology na 80 % za 72 sekúnd, na 98 % za 120 sekúnd a na 100 % za 2,5 minúty pri nabíjacom výkone 900A/360 kW. Ak by sme predpokladali, že bežný elektromobil má batériu o kapacite 60 kWh, tak z 0 na 80 % by nabíjanie trvalo rovných 10 minút za predpokladu, že sa nič nezmení.

Pri konštantnom nabíjacom výkone (v rozmedzí 0 až 80 % kapacity batérie) by sme potom mohli očakávať nabitie z 20 na 80 % už za 7,5 minúty. To by predstavovalo absolútnu revolúciu v nabíjaní elektromobilu, keďže ide práve o to rozmedzie, v ktorom ľudia zvyčajne nabíjajú na dlhších cestách. Moderným elektromobilom takáto nabíjacia prestávka zaberie zvyčajne okolo 25 minút.

BYD

Hoci je evidentné, že kapacita ultra-kondenzátorov stále nie je na úrovni tradičných akumulátorov, v posledných rokoch v tomto smere došlo k poriadnemu pokroku.

Aktuálne je technológia skôr cielená na akumulátory s nižšou kapacitou než priemerný elektromobil. Menšie mestské autá, ako je napríklad Citroën Ami s 5,5-kWh batériou, drony, alebo e-bicykle sa zdajú byť ideálnym kandidátom na jej využívanie.

Spoločnosť Morand odhaduje, že e-bajk s 6 Ah batériou by sa prostredníctvom eTechnology mohol nabiť už v priebehu 6 minút a to už pri využití výkonu 3,2 kW. Vzhľadom na to, že nabitie bežného elektrického bicyklu trvá mnohonásobne dlhšie, aj v tomto smere by šlo o „game-changer“, ktorý by dokázal pritiahnuť viac pozornosti do tohto sektoru.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP