Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Uviesť do predaja úplne nový model auta so spaľovacím motorom v roku 2023 sa môže v čase, kedy všetky automobilky elektrifikujú svoje portfólia, javiť ako riskantný ťah. Spaľovacie autá tu s nami však budú minimálne do roku 2035, teda ešte viac ako 10 rokov.

Dobrý spaľovák by sa teda na trhu ešte mohol uchytiť a túto teóriu skúša aj Renault s modelom Austral. Trh s SUV-čkami je už ale presýtený a priniesť niečo nové, zaujímavé je poriadnou výzvou.

Áno, aj auto, ktorého základná cenovka začína na sume 30 000 € môže mať tak prémiovú funkciu, akou je napríklad natáčanie zadných kolies.

Mild-hybrid alebo full-hybird

Austral prichádza na trh ako mild-hybrid alebo klasický hybrid, ktorý sa nenabíja zo siete, ale iba pomocou rekuperácie či spaľovacím motorom počas jazdy. Najvýkonnejšia hybridná verzia má až 200 koní, no táto motorizácia je zatiaľ iba na predobjednávku.

Mild-hybrid s výkonom 160 koní poháňa benzínový 1,3-litrový štvorvalec, ktorý produkuje točivý moment 270 Nm. O radenie sa stará automatická prevodovka CVT, ktorá je naprogramovaná, aby simulovala 7 stupňov radenia. Samotná prevodovka je veľmi kultivovaná a pri pokojnej jazde drží motor v nízkych otáčkach. Vďaka tomu sa do kabíny neprenáša takmer žiaden hluk z motora, počuť iba vzduch obtekajúci okolo auta.

Reakcia na prudšie zošliapnutie plynu je aj v režime Comfort pomerne rýchla, zatiaľ čo v režime Šport prevodovka reaguje okamžite, pričom si navyše drží motor v o čosi vyšších otáčkach. Podvozok je tvrdší, čo mierne uberá na komforte, no auto to predurčuje aj na ostrejšiu jazdu. Tá sa ale dá ako tak užiť iba v prípade, že sa vezieš sám. Maličký 1,3-litrový motor už pri väčšom zaťažení stráca dych.

Dizajnom ťa posadí na zadok. Renault vytasil SUV, aké tu dlho nebolo

My sme mali Austral v tej najvyššej výbave Iconic s príplatkovým dizajnovým packetom Esprit Alpine. Ten je inšpirovaný športovou divíziou Alpine a modelu pridáva niekoľko zaujímavých dizajnových detailov. Je to napríklad logo Alpine pri predných dverách, nápis Alpine na prahoch dverí či modré prešívanie volantu, prístrojovej dosky a sedačiek.

Sympatické modré „A“ sa nachádza aj v hlavových opierkach predných sedadiel. Nedá mi nespomenúť nádhernú sivú matnú farbu s názvom Schiste Satin, ktorá nielenže vyzerá famózne, ale je aj praktická. Lak celkom dobre maskuje bežné nečistoty a prach.

Spotrebou neurazí

Renault Austral je veľké auto a jeho rozmerom zodpovedá aj o niečo vyššia spotreba. Samozrejme, máme na trhu autá, s ktorými sa dá jazdiť aj pod 5 litrov na 100 km, no tieto autá nemajú 160 koní, 500-litrový kufor a vnútorný priestor, kde sa bez najmenších obmedzení pohodlne odvezie 5 dospelých osôb.

FonTech

Toto všetko nový Austral totižto má a batožinový priestor sa dá v prípade potreby ešte zväčšiť. Zadná lavica je posuvná v rozsahu až 16 cm. Najmenší objem kufra pri sedadlách posunutých úplne vzadu je 487 litrov, no po ich sklopení to môže byť až 1 525 litrov.

Poďme ale k spotrebám. Automobilka uvádza priemernú spotrebu na úrovni 6,2-6,5 l/100 km. To je veľmi optimistická hodnota a už po prvých desiatkach kilometrov mi bolo jasné, že iba ťažko dosiahnuteľná. Ak by dokázal Austral jazdiť do 6,5 l/100 km, bolo by to bez pochýb fantastické. Reálne dáta ale ukazujú o niečo vyššie hodnoty.

Najhoršie je na tom táto motorizácia v meste. Priznávam, že v mestských podmienkach by si lepšie poradila hybridná verzia, ktorá dokáže prejsť zopár kilometrov aj čisto na elektrinu. Pri mild-hybride pomáha relatívne slabý elektromotor iba pri rozjazdoch a plachtení, čo vo finále nemá žiadny dramatický efekt na znižovanie spotreby. V hustej bratislavskej premávke som po meste jazdil až za 9,5 l/100 km.

Čo ale auto stráca v meste, to si vynahradí na diaľnici. Austral jednoducho nie je autom do mesta. Je to plnohodnotný rodinný „pracant“, ktorý ťa komfortne a lacno odvezie na dovolenku do Chorvátska či na turistiku do Tatier. V zlých poveternostných podmienkach, kedy oproti fúkal vietor a do toho sa ešte pridal aj dážď, som pri rýchlosti 130 km/h dosiahol spotrebu 8,2 l/100 km.

„Reparát“ v lepšom počasí ale zvládol Austral na výbornú. Zhruba 100 km dlhý úsek s priemernou rýchlosťou 125 km/h  dokázal zajazdiť so spotrebou 7 litrov na 100 km, čo oveľa presnejšie odráža skutočnosť. Pevne verím, že ak by som na diaľnici cestoval rýchlosťou okolo 110 km/h, dokázal by som sa so spotrebou dostať aj pod 6,5 l/100 km.

FonTech

Počas celého týždňového testu, kedy som s Australom prešiel okolo 1 000 km, sa priemerná spotreba zastavila na 7,2 l/100 km. Je to veľa, alebo málo? Vzhľadom na rozmery je to viac ako prijateľné.

V interiéri ide Renault príkladom

Interiérom, ktorý sme mali možnosť poprvýkrát vidieť už v elektrickom Megane E-Tech, by sa mohli inšpirovať aj niektoré nemecké, omnoho prémiovejšie automobilky. Renault urobil veľmi dobre, že koncepciu a technológie, ktoré použil pri Megane, integroval aj do Australu a po dizajnovej stránke či stránke spracovania ich ešte o niečo vylepšil.

Volant má pomerne netypický tvar, no drží sa veľmi dobre. Výbava Esprit Alpine dodáva interiéru výrazný športový nádych. Tlačidlá na prvý pohľad vyzerajú ako dotykové, no ide o hardvérové ovládače, ktoré je nutné fyzicky zatlačiť. Zaujímavým prvkom je posuvná bezdrôtová nabíjačka umiestnená v stredovej konzole. Tá sa posúva cez masívne madlo, ktoré ale tak veľkému autu svedčí.

Milo ma prekvapil ešte jeden detail, ktorým je spätné zrkadlo integrované v stropnej priehradke na okuliare. Pomocou tohto zrkadla má vodič dokonalý výhľad na pasažierov vzadu. Áno, tušíš správne, takéto zrkadlá sa bežne nachádzajú v rodinných MPV, čo iba potvrdzuje, že Austral je auto určené pre rodiny.

Absolútnym vrcholom je však multimediálny systém openR Link, ktorý beží na Android Automotive. Tvrdil som to už pri teste Megane E-Tech a teraz sa budem len opakovať, ale integrácia tohto systému je to najlepšie, čo mohla automobilka urobiť.

Po používateľskej stránke infotainmentu nielenže dobehla, ale dokonca predbehla priamu konkurenciu. Systém je svižný, ponúka nádhernú grafiku, pekné animácie a jeho ovládanie je intuitívne, i keď o niečo zložitejšie. Prirovnal by som ho skôr k ovládaniu smartfónu než ovládania systému auta, no s trochou praxe v ňom dokáže človek rýchlo nájsť všetko, čo potrebuje.

Vstavaná navigácia Google sa dá premietať aj na digitálny kokpit pred vodiča, no to je iba zlomok toho, čo systém dokáže. Majiteľ má k dispozícii obchod s aplikáciami, ktorý je ale značne limitovaný a ponúka iba aplikácie optimalizované pre používanie v aute. To ale nevadí, nakoľko jednou z dostupných aplikácií je webový prehliadač Vivaldi, ktorý otvára dvere do sveta plnohodnotného prehliadania internetu, ako by si to robil na počítači či smartfóne.

Youtube, Netflix, Facebook – toto všetko dokážeš rozbehať na obrazovke svojho auta. Má to len jeden háčik, prehliadač je možné používať iba pri zaradenom režime parkovania. Akonáhle sa vodič pohne, obraz zmizne, no multimediálny obsah sa prehráva aj naďalej. Ak teda počúvaš pesničky na YouTube, hudba bude hrať na pozadí cez prehliadač ďalej aj počas jazdy. Neuvidíš iba videoklip.

FonTech

Ak ale stojíš niekde v zápche, môžeš si pokojne pustiť Netflix a skrátiť si tým čakanie. V kombinácii so špičkovým audiom značky Harman Kadron bude zvukový zážitok zaručene výborný. Súčasťou audio sústavy je aj samostatný subwoofer, ktorý pri maximálnom vybudení rozhodne cítiť aj fyzicky.

Posledné „klasické“ SUV?

Renault Austral možno predstavuje posledné „klasické“ SUV, aké si kedy budeš môcť kúpiť. Väčšina automobiliek už prináša iba nové elektromobily, ktoré mnohokrát majú odlišný, oveľa futuristickejší dizajn. Austral je elektrifikovaný iba čiastočne a primárnu rolu tu naďalej zohráva spaľovací motor, takže ak niekto hľadá nové, športovo vyzerajúce auto, ktoré je zároveň maximálne praktické a vhodné aj na dlhé cesty, Austral môže byť pri súčasnej ponuke trhu voľbou číslo 1.

Spotreba síce nie je najnižšia, no vzhľadom na rozmery auta sa ani nejedná o úplnú katastrofu. S ľahkou nohou na plyne a „výletným“ diaľničným tempom sa spotreba bez problémov dá stiahnuť pod 6,5 l/100 km.

Základná cenovka za výbavu Techno s motorom naladeným na 140 koní a manuálnou prevodovkou začína na sume 30 400 €. Oveľa zaujímavejšia je ale kombinácia verzie Techno s príplatkovou dizajnovou výbavou Esprit Alpine, prípadne verzia Iconic, ktorá už ponúka prakticky všetko, čo v modernom aute potrebuješ.

V najvyššej výbave sa môže cena vyšplhať až na 37 600 €, ale aj vďaka technológiám, systému a úžitkových vlastností nového Austral je auto absolútne hodné tejto ceny.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú