Aktualizované 16.6.2022 o 11:02: 

Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI) spustí v najbližších dňoch do prevádzky projekt Slovensko v mobile. Funkcie mobilnej aplikácie na elektronickú komunikáciu so štátom sa budú postupne rozširovať. Kľúčovým cieľom je vytvárať bezpapierový štát, uviedla vo štvrtok na konferencii Jarná ITAPA 2022 ministerka investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Veronika Remišová (Za ľudí). O téme informuje TASR vo svojej správe.

Cieľom projektu je podľa Remišovej dosiahnuť stav, keď budú digitálne služby štátu prístupné kedykoľvek, z akéhokoľvek miesta a z akéhokoľvek zariadenia a zároveň aby štát zaručoval komfort služieb pre občana. „Na toto riešenie sme veľmi dlho čakali a za pár dní ho budeme spúšťať,“ povedala Remišová. „Pustili sme sa do budovania úplne nového digitálneho ekosystému pre občanov a podnikateľov,“ dodala.

Priamo v mobile bude kalendár najdôležitejších dátumov, cez mobil sa bude možné prihlásiť do vyše 400 portálov verejnej správy. V aplikácii postupne pribudnú aktívne notifikácie napríklad o nedoplatku sociálneho poistenia, elektronická PN a zaviesť by sa mal aj koncept dokladov v mobile.

Remišová zdôraznila, že digitalizácia prináša úspory. Napríklad úrady si budú medzi sebou vymieňať údaje elektronicky, čo v praxi znamená, že podnikatelia a občania už nebudú musieť navštevovať úrady osobne. „Zároveň bude štát ten, ktorý cez životné situácie občanov bude rozoznávať ich potreby a ponúkne im riešenia,“ priblížila ministerka a pripomenula, že štát postupne zruší 21 výpisov a potvrdení, medzi ktorými sú napríklad kópie rodného listu, či kópie sobášneho listu. Medzi najdôležitejšie výzvy, ktoré je treba riešiť, zaradila ministerka zlepšenie digitálnych zručností obyvateľov Slovenska, ale napríklad aj hoaxy, dezinformácie či hybridné hrozby.

Pôvodný rozhovor:

Už nejaký rok sa hovorí o sprístupnení elektronických služieb štátu prostredníctvom mobilnej aplikácie. Kľúčovým projektom je služba Slovensko v mobile, ktorá má uľahčiť každodenný život bežným ľuďom.

Modernizácia a digitalizácia štátu už je rozbehnutá v plnom prúde, pričom jedným z najkritickejších a najdôležitejších prvkov je inovácia Ústredného portálu verejnej správy Slovensko.sk. Medzi najkritickejšie úlohy ústredného portálu patrí nasmerovanie používateľov „na využitie konkrétnej elektronickej služby verejnej správy s využitím relevantných informačných zdrojov“.

Nie je však žiadnym tajomstvom, že nefunguje úplne podľa očakávaní a práca s portálom sa stala nočnou morou mnohých podnikateľov. Aj preto prichádza Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky (MIRRI) spolu so štátnou akciovou spoločnosťou Slovensko IT s jedinečným a sľubným riešením v podobe projektu „Slovensko v mobile“.

Čo všetko od tohto projektu očakávať prezradil pre portál FonTech.sk predseda predstavenstva Slovensko IT, Pavol Miroššay.

V rozhovore sa dozvieš:

  • Čo presne je Slovensko v mobile
  • Aké výhody prinesie tento projekt
  • Prečo je projekt Slovensko v mobile kriticky dôležitý
  • Ako projekt uľahčí život bežným ľudom
  • Ako prebiehajú inovácie

Čo je Slovensko v mobile a ako uľahčí život bežným občanom?

Hoci možno mnoho ľudí vníma Slovensko v mobile ako samostatný produkt, my v Slovensko IT a aj v rámci ministerstva, to všetci spoločne vnímame ako jednu časť veľkého ekosystému.

V prvom rade chceme bežným občanom výrazne uľahčiť prístup k elektronickej schránke a zbúrať kľúčovú bariéru. Ak ju máte aktivovanú, úrady by s vami mali komunikovať prostredníctvom nej. Tá existuje takmer 10 rokov, ale neplní svoju úlohu, ľudia chcú komunikovať so štátom bez vlastnenia čítačiek a zložitých počítačových zručností.

Uvediem príklad. Predstavme si, že dnes nemáte štátnu elektronickú schránku. V pošte si nájdete doporučený list z nejakého úradu. Ak bývate v Košiciach, ale aktuálne sa zdržujete v Bratislave, nemáte k jeho obsahu prístup. Potrebujete sa presunúť do Košíc, ísť na poštu, prevziať si zásielku a prečítať si čo je v nej. Ak aj máte aktivovanú schránku potrebujete čítačku a občiansky preukaz, aby ste sa k dôležitej informácii dostali. V prvom kroku vás odbremeníme od čítačky, neskôr si správu prečítate priamo v mobilnom telefóne. Okrem toho výrazne uľahčíme prístup aj podnikateľom, ktorí elektronické schránky musia využívať už dnes

Vnímame však, že ak niekto príde na Slovensko.sk, chce mať na stránke jednoduchú službu, ktorá mu umožní dostať sa k všetkým potrebným produktom. Preto riešime  aj modernizáciu tohto portálu, aby mali ľudia ten správny „feeling“, ako ten portál bude vyzerať a fungovať, ale i to, ako sa vôbec naň dostanú.

Z toho dôvodu tvrdíme, že Slovensko v mobile je iba jednou samostatnou časťou tohto celku, ekosystému, ktorý vytvárame.

Čo všetko sa teda bude dať robiť v tomto ekosystéme?

Jednoducho namiesto toho, aby som pri niektorých službách musel mať pri sebe elektronický občiansky preukaz a veľkú nepraktickú čítačku, budem mať aktivovanú aplikáciu v mobile, cez ktorú sa prihlásim na portál a urobím čo je potrebné.

Celé to má však viac aspektov. Dnes v podstate každá služba vyžaduje vysokú mieru overovania aj keď častokrát je to úplne zbytočné. Takže jedným z našich aktuálnych krokov v spolupráci s ministerstvom (MIRRI) je analýza rôznych služieb, pri ktorých by mohla byť znížená miera overiteľnosti, vďaka čomu občan nebude potrebovať na vykonanie niektorých úkonov potrebovať zabezpečený občiansky preukaz, ale iba aplikáciu v mobile.

Takže ľudia už nebudú obmedzovaní a nebudú musieť pri sebe nosiť veľkú nepraktickú čítačku, keď pôjdu niečo vybaviť?

Presne tak. Tu by som však ešte rád zdôraznil, že toto celé je dobiehanie „historického dlhu“, ktorý má štát voči občanom v rámci IT. Síce sa veľmi dlho rozpráva o tom, že sa budeme vedieť mobilom všade prihlasovať, ale až teraz sme skutočnosti tesne pred cieľom.

Toto je v mojich očiach ani nieže prvá, ale nultá moderná štátna služba, ktorá bude tvoriť základ všetkých ďalších nových služieb. Na to, aby však mohli byť tieto služby spustené, potrebujeme čo najviac zjednodušiť bežným ľudom prihlasovanie na portál Slovensko.sk

Treba však podotknúť, že v prvej fáze bude potrebné aplikáciu aktivovať pomocou občianskeho preukazu a jednorazovej čítačky. Samozrejme vieme, že to nie je najlepší spôsob, ako dostať čo najväčší počet ľudí do systému, ale tento prvý krok vnímame aj ako testovaciu fázu. Neskôr plánujeme rozšíriť možnosti aktivácie aj prostredníctvom autorizovaných tretích strán.

Uvádzate, že toto je nultý krok, od ktorého sa bude všetko odvíjať. Podpisovanie dokumentov bude aj naďalej vyžadovať čítačku a nebude možné to všetko overiť cez mobil?

Ak sa bavíme o 2. kvartáli tohto roka,  potom máte pravdu. Ako som však spomínal, toto je len prvá funkcionalita, ktorú máme. V ďalších krokoch plánujeme všetko vylepšiť do takej miery, že nebude vždy potrebné prihlasovať sa na portál Slovensko.sk, ale všetky potrebné dokumenty budete vidieť aj vo svojej aplikácii v mobile.

V pláne je aj spomínaný podpis, ktorý sa bude potom dať urobiť „jedným klikom“, takže niektoré dokumenty bude možné podpísať aj bez čítačky a občianského preukazu.

Je tiež nutné dodať, že sa plánujú vydávať občianske preukazy, ktoré v sebe majú zabudovaný NFC čip. Namiesto čítačky by ste však mohli takýto občiansky preukaz len jednoducho priložiť k telefónu.

Ako bude prebiehať samotné podpisovanie prostredníctvom smartfónu z hľadiska bezpečnosti?

Samozrejme, ak človek poskytne všetky svoje osobné údaje niekomu, je len veľmi ťažké predísť zneužitiu. To je niečo, ako keď vám dá niekto z rodiny platobnú kartu a k tomu aj PIN. Potom už je len na vašom svedomí ako sa zachováte.

ScreenShot/SlovenskoIT

Keď sa na to ale pozrieme pragmaticky, pri vývoji aplikácií máme určité bezpečnostné požiadavky, ktoré musíme spĺňať, čo znamená napr. to, že do aplikácie nebude možné vstúpiť bez toho, aby ste zadali PIN  – podobne ako pri aplikácii GreenPass.

Takže samotný podpis klikom samozrejme musí byť zabezpečený. Nebude to teda iba tak, že sa prihlásim do aplikácie a jedným klikom budem všetko rad radom podpisovať. Všetko bude v najvyššej možnej miere zabezpečené tak, aby nedošlo k zneužívaniu.

Náš tím sa na túto problematiku však pozerá z dvoch hľadísk – ako to čo najviac zjednodušiť užívateľovi a ako maximalizovať bezpečnosť. Čo sa týka bezpečnosti, tu nemôžeme robiť žiadne kompromisy. Obzvlášť v tejto dobe, kedy sa na nás rúti jeden kybernetický útok za druhým.

Bezpečnosť má teda prioritu, ale ide ruka v ruke s tým, aby prostredie bolo pre užívateľa čo najjednoduchšie.

Je možné mať v tejto aplikácií aktivovaných viacero zariadení?

Áno, samozrejme. Všetko zatiaľ smeruje k tomu, že na svojom účte budeme môcť mať prihlásených neobmedzený počet zariadení.

Podpora Huawei AppGallery je na stole?

V prvom kroku primárne mierime na Android a iOS zariadenia. Huawei teda zatiaľ pre nás nie je prioritou, budeme to spolu s ministerstvom analyzovať. Na Slovensku sú zariadenia tejto značky obľúbené. Nevidím však dôvod, prečo by aplikácia nemal byť dostupná aj pre Huawei zariadenia, ak budú dodržané všetky bezpečnostné a technologické požiadavky.

Treba však počítať s tým, že určite to nebude na Huawei dostupné hneď s prvým vydaním aplikácie. Termínovo si to teraz ani netrúfam odhadnúť.

V akej fáze sa aktuálne nachádza aplikácia?

Treba si uvedomiť, že hoci táto aplikácia je samostatne vydaný produkt, je súčasťou väčšieho systému. Aktuálne preto prebiehajú bezpečnostné testy nielen na aplikácii, testuje sa aj fungovanie celého systému, na ktorý sa aplikácia napája.

V súčasnosti je teda aplikácia v stave testovania, prebehli už aj penetračné testy a aktuálne prebieha najdôležitejší krok – napojenie aplikácie na súčasné systémy, testovanie funkčnosti a bezpečnosti, predtým, ako aplikácia môže ísť von na verejnosť.

Ako je na tom redizajn portálu Slovensko.sk, ktorý je po dizajnovej stránky dávno za svojim zenitom?

V prvom rade sme analyzovali ako majú európske štáty nastavený celý eGovernment systém, teda aké aplikácie používajú, aký majú dizajn a aké služby ponúkajú. Najskôr urobili súhrnnú analýzu, čo všetko európske štáty majú a na základe toho sme urobili návrhy, ako by to všetko malo vyzerať u nás.

ScreenShot/SlovenkoIT

Keď si všetky tieto stratégie a prístupy potvrdíme, prejdeme do fázy, kde budeme riešiť samotný vývoj. Chceme aby Slovensko.sk dostalo nielen nový „šat“, ale dokázalo svojou funkcionalitou konkurovať európskym krajinám. Slovensko.sk je však agregátom rôznych služieb. Pre nás to znamená asi toľko, že my sa síce venujeme aj redizajnu portálu, ale v rámci tohto portálu si napríklad ministerstvo vnútra spravuje svoju časť. To už je iný produkt.

Radi by sme ale položili základy, od ktorých by sa všetko mohlo postupne odvíjať. Takže ak nejaké ministerstvo bude robiť svoj nový systém, tak sa bude držať zásad a mantinelov, ktoré teraz položíme. Je preto zatiaľ ťažké povedať, kedy budú všetky služby Slovensko.sk kompletne zmodernizované.

Poznáme už aj cenový odhad toho, koľko bude stáť prerobenie portálu Slovensko.sk?

Na rovinu. V tejto chvíli neviem vyčísliť, koľko to celé bude stáť. Redizajn tejto služby totiž vyžaduje veľké zmeny, ktoré častokrát vyžadujú aj zmenu nejakej legislatívy, zmeny rôznych procesov, je tiež potrebné veľké množstvo analytickej práce. Následne sa musí urobiť aj systémový návrh, ako všetko bude vyzerať a fungovať.

ScreenShot/Slovensko.sk

Zbytočne bude stránka vyzerať dobre, keď jej funkcionalita bude frustrovať používateľov. Keďže hovoríme o viacerých poskytovateľoch služieb, je veľmi ťažké robiť celkový cenový odhad.

Veľa ľudí vníma IT zákazky ako práčku na peniaze, kde štát prichádzal o horibilné čiastky. Ľudia však vidia len výsledný produkt, ktorý doposiaľ aj tak nikdy nefungoval ako mal, nemalo by ministerstvo, prípadne aj vaša spoločnosť ukázať ľudom, že to nie sú vyhodené peniaze, ale ide o skutočne prepracovaný systém?

V tomto s vami súhlasím a nečudujem sa, že to takto ľudia vnímajú. Z pohľadu bežného občana, ktorý sa snaží niečo vybaviť cez službu Slovensko.sk a nefunguje to podľa jeho predstáv, pričom vie, že to stálo určitý obnos peňazí, ide naozaj o frustráciu.

Ľudia si však musí uvedomiť, že štát nemôže vybrať vždy to najlacnejšie riešenie a ani Slovensko IT nemôže spraviť to najlacnejšie riešenie. Šetrenie totiž vo výsledku uberá na kvalite. Bežní ľudia nevidia za „oponu“ ani to, ako sú tieto IT systémy náročne a komplexné.

Preto aj niektoré výdavky, ktoré sa môžu zdať ako prehnané sú v skutočnosti opodstatnené. Kvalita však musí byť na prvom mieste. Uvediem príklad. Čo uvidí bežný občan, ktorý sa prvýkrát prihlási do aplikácie Slovensko v mobile? Uvidí aplikáciu, ktorá ho prihlási na portál Slovensko.sk. Vyzerá to na prvý pohľad jednoducho, no v pozadí je mnoho integrácií.

Ľudia však nevidia komplexnosť tohto systému a prípravu všetkých funkcionalít, ktoré budú ďalej sprístupňované. Treba si uvedomiť, že toto je len jedna služba, ktorá bude súčasťou celého ekosystému. Verím však, že ľudia si „na konci dňa“ uvedomia, že dostali kvalitu, o ktorú sa môžu oprieť.

Pripravuje štát spolu so Slovensko IT nejaké projekty, ktoré by krízu spojenú s konfliktom na Ukrajine dokázali zmierniť?

Táto celá kríza je dobrým príkladom dvoch vecí. V štátnom IT stále žijeme v „projektovom mindsete“, čo znamená, že máme veľké projekty. Aj keď si zoberieme modernizáciu Slovensko.sk, je to veľký projekt, ktorý je naplánovaný na najbližšie roky.

Vidíme však, že vo svete sa neustále extrémne dynamicky mení situácia. Ešte pred pár mesiacmi sme si nevedeli predstaviť, že Rusi napadnú Ukrajinu a dnes je to tu. V prvom rade by pre nás toto všetko malo byť poriadnym budíkom. Na to aby sme vedeli rýchlo reagovať totiž potrebujeme zmeniť „mindset“ a boli viac produktový. Inými slovami, aby sme išli smerom ozajstného agilného vývoja.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP