Talianska vláda dala oficiálne zelenú projektu, ktorý zmení mapu európskej infraštruktúry. Ponte Stretto di Messina spojí Sicíliu s talianskou pevninou cez Messinský prieliv a s rozpätím 3,3 kilometra medzi piliermi sa stane najdlhším zaveseným mostom na svete. Prekoná tak turecký Çanakkale 1915 Bridge, ktorý drží rekord od roku 2022. Na tému upozornil portál New Atlas.

Staroveký sen, moderná realizácia

Myšlienka prepojiť Sicíliu s pevninou siaha až do čias Rímskej ríše. Už v 3. storočí pred naším letopočtom sa Rimania pokúšali postaviť pontónový most z lodí a sudov, aby umožnili prechod vojenských jednotiek. V stredoveku sa k tejto myšlienke vracali normanskí vládcovia, no technické možnosti a drsné podmienky prielivu – silné morské prúdy, časté vetry, hustá lodná doprava a vysoká seizmicita – realizácii vždy zabránili.

V 19. a 20. storočí sa objavili prvé seriózne technické návrhy, no ani tie neprekročili fázu plánov. Až teraz sa Taliansko odhodlalo uskutočniť projekt, ktorý bol po celé stáročia len na papieri.

Most na Sicíliu
Webuild

Plánovaný most bude mať celkovú dĺžku až 3,6 kilometra a šírku 60 metrov. Ponúkne tri jazdné pruhy v každom smere, dva servisné pruhy a dvojkoľajnú železničnú trať. Počíta sa s kapacitou až 6 000 vozidiel za hodinu a 200 vlakov denne.

Pilóny dosiahnu výšku 399 metrov – takmer ako Empire State Building – a dvojica oceľových káblov s priemerom 1,26 metra bude pozostávať z viac než 44-tisíc drôtov. Takáto konštrukcia umožní prekonať nielen vzdialenosť, ale aj extrémne podmienky v oblasti.

most sicilia
Webuild

Gigant európskeho inžinierstva

Výstavbu povedie taliansky gigant Webuild, ktorý zdôrazňuje, že zavesené mosty patria medzi najodolnejšie konštrukcie v seizmicky aktívnych oblastiach. Ako príklad uvádza podobné stavby v Kalifornii, Turecku či Japonsku. Bezpečnosť je v Taliansku mimoriadne citlivá téma, najmä po páde Morandiho mosta v Janove v roku 2018.

Most Sicilia
Webuild

Ponte Stretto di Messina sa stane kľúčovou súčasťou dopravného systému, ktorý zahŕňa viac ako 40 kilometrov nových ciest a železníc, tri podzemné vlakové stanice, viadukty a tunely. Projekt má priniesť tisíce pracovných miest, stimulovať hospodárstvo južného Talianska a zlepšiť spojenie Sicílie so zvyškom krajiny.

Motor hospodárskeho rastu

Podľa generálneho riaditeľa Webuild Pietra Saliniho pôjde o „projekt, ktorý bude pýchou Talianska“ a umožní pracovať domácim inžinierom, manažérom a robotníkom na jednej z najnáročnejších stavieb na svete.

Ak pôjde všetko podľa plánu, výstavba sa začne v najbližších mesiacoch a dokončenie je naplánované na rok 2032. Po otvorení sa most stane nielen novým rekordmanom, ale aj moderným symbolom spojenia, na ktoré sa čakalo viac než dve tisícročia.

Čítajte viac z kategórie: Ekológia

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP