+ Vysoký výkon
+ Drobné, no vítané zmeny pri ovládači
+ Masívna spätná kompatibilita

- Slabá ponuka nových hier pri uvedení na trh
- Prílišná stávka na istotu
- Výkon zariadenia je zatiaľ nevyužitý

V utorok 10. novembra Microsoft do sveta oficiálne vypustí dvojicu herných zariadení novej konzolovej generácie, Xbox Series X a jej menej výkonného bračeka, Xbox Series S. Silnejší variant konzoly, ktorá predovšetkým po stránke výkonu sľubuje revolúciu v hernom zážitku, sme mali možnosť dôkladne vyskúšať už v predstihu, prinášame teda našu odpoveď na otázku, či kúpa Xbox Series X skutočne stojí za to.

Bez zbytočného napínania môžeme hneď v úvode prezradiť, že akonáhle si novú next-gen konzolu vyskúšaš, k starým modelom už sa nikdy nebudeš chcieť vrátiť. Xbox Series X je totiž štýlovým, mimoriadne tichým a predovšetkým brutálne výkonným kusom hardvéru, ktorý sa oplatí mať doma. S jeho kúpou sa však netreba ponáhľať.

Dizajn

Microsoft pri dizajne svojej novej konzoly prekvapil a pomerne výrazne sa odchýlil od klasických konzolových kriviek, na ktoré sme boli zvyknutí z predchádzajúcich generácií Xboxu. Series X na prvý pohľad pripomína klasický vežový počítač, vzhľadom na PC architektúru zariadenia ale konzervatívne a „overené“ tvary dávajú význam.

FonTech

Konzola prichádza na trh v matne čiernom prevedení, ktoré pôsobí elegantne a minimalisticky. Z obrázkov možno viacerí používatelia mohli nadobudnúť dojem, že Series X bude „veľkou krabicou“ a pomerne jasnou dominantou miestnosti, vo výsledku je ale zariadenie veľmi vkusným a nenápadným kusom hardvéru. S finálnymi rozmermi 15,1 x 15 x 30,1 cm a hmotnosťou 4,45 kg by nemal byť problém mu nájsť komfortné miesto v obývačke.

Series X je možné položiť ako do vertikálnej, tak aj do horizontálnej polohy, pričom vrchná strana konzoly je vybavená jemne prehnutou čierno-zelenou mriežkou, pod ktorou sa skrýva výkonný ventilátor. Zelená farba predstavuje vítané vizuálne oživenie, keďže pri vzdialenom pohľade vytvára tvar zelenej gule symbolizujúcej známe logo Xboxu.

Čelná strana zostáva verná minimalizmu, vybavená je 4K UHD Blu-ray mechanikou, tlačidlom pre vysunutie disku, klasickým vstupom USB-A 3.2, tlačidlom pre párovanie a gombíkom s tvarom Xboxu umiestneným na vrchnej strane, ktoré slúži na zapnutie a vypnutie konzoly a pri hraní svieti na bielo. Celkovo Series X v miestnosti pôsobí nenápadne, moderne a citeľne vkusnejšie ako na prezentovaných obrázkoch.

FonTech

V našom prípade v oblasti vizuálneho dojmu jasne uprednostňujeme umiestnenie vo vertikálnej polohe, ktoré je jednoznačne preferované aj zo strany Microsoftu, keďže konzole zabezpečuje efektívne vetranie. Pri umiestnení medzi police alebo do televízneho stolíka treba počítať aj s rezervou na únik teplého vzduchu, v opačnom prípade by konzola mohla trpieť prehrievaním.

Na zadnej strane zariadenia nájdeme dvojicu USB 3.2 portov, video výstup HDMI 2.1, sieťový vstup, port na rozšírenie pamäte a vstup na napájanie. Majiteľov domácich kín a soundbarov pravdepodobne nepoteší absencia optického audio výstupu, ktorým Series X na rozdiel od svojho predchodcu nedisponuje.

Zadná strana je zároveň vybavená aj vetracími mriežkami, aj v tomto prípade preto pri umiestnení odporúčame rátať s malou rezervou od steny. Stále však platí, že väčšina teplého vzduchu je odvádzaná cez vrchný otvor.

FonTech

Konzola na trh prichádza s cenovkou 499 eur, vzhľadom na výkon je však cena viac než oprávnená. Series X disponuje osemjadrovým procesor AMD Zen 2 s architektúrou RDNA, 16 GB GDDR6 RAM, 1TB diskom NVME SSD a hrubý grafický výkon vie pri maximálnej záťaži dosiahnuť úctyhodných 12 teraflopov.

Povedané ľudskou rečou, Xbox Series X v oblasti grafického výkonu ponúka najciteľnejší generačný skok v histórii konzol od Microsoftu. Je približne osemnásobne efektívnejší ako pôvodný Xbox One, v porovnaní s vylepšenou verziou Xbox One X, ktorá je momentálne najvýkonnejšou konzolou na trhu, ponúka Series X dvakrát lepší výkon. Pri pohľade na špecifikáciu a cenu zariadenia si preto dovolíme tvrdiť, že ide o najlepšiu kombináciu v pomere cena/výkon, ktorá je aktuálne v hernom segmente dostupná.

Vzhľadom na enormný výkon zariadenia je príjemným prekvapením, aká tichá konzola vlastne pri používaní je. Počas týždňa intenzívneho herného testovania, v ktorom sme na konzole vyskúšali jedny z graficky najnáročnejších titulov v podobe Gears 5, Forza Horizon 4, Destiny 2, Warzone či konzolovú novinku Gears Tactics, zariadenie svoju prítomnosť ani jediný krát nepripomenulo zvýšenou hlučnosťou.

V oblasti tichého chodu ide oproti konkurencii aj predchádzajúcim Xbox konzolám o enormný rozdiel, ktorý je skutočne hodný prívlastku „next-gen“. Je samozrejme možné, že po predstavení plnohodnotných exkluzivít schopných vyždímať z konzoly maximum výkonu sa bude písať iný príbeh, zatiaľ však nenápadný, pre bežné ucho takmer nebadateľný chod zariadenia z nášho pohľadu patrí k najatraktívnejším devízam nového zariadenia.

Tichý chod patrí k jeho najväčším prednostiam, predovšetkým v porovnaní s poslednou generáciou

Najviac je konzolu počuť pri inštalácii hry z Blu-ray disku, vo vybraných prípadoch tiež pri inštalácii aktualizácií. Konzola sa pri záťaži neprehrieva, na dotyk nie je nepríjemne teplá a nateraz môžeme s pokojným svedomím konštatovať, že manažment chladenia je zvládnutý na jednotku.

FonTech

Spustenie a hlavné funkcie

Ako býva pri herných konzolách zvykom, uvedenie nového Xboxu do chodu je extrémne jednoduché a intuitívne. Pri prvom spustení a zadaní prvotných nastavení v podobe pripojenia na internet (pri Wi-Fi) či prepojenia Xbox Live konta, si konzola automaticky stiahne aktualizáciu, po ktorej je možné zariadenie plnohodnotne využívať.

FonTech

Konzola pri prvotnom spustení upozorní aj na možnosť prepojenia s oficiálnou Android/iOS aplikáciou Xbox, ktorá využitie rozširuje o viaceré atraktívne prvky. Hráč si v aplikácii môže napríklad spravovať zachytené snímky a videá, sledovať svoje aktivity alebo si na diaľku do konzoly stiahnuť nový obsah, prepojenie konzoly s oficiálnou aplikáciou preto z nášho pohľadu stojí minimálne za zváženie.

Čas inštalácie hier z Blu-ray disku sa oproti predchodcovi Xbox One príliš nezmenil, pri inštalácii opäť treba rátať v priemere s dvoma až troma desiatkami minút, pri niektorých hrách aj viac. Pri sťahovaní je rýchlosť ovplyvnená možnosťami domáceho internetu, hry, ktoré sme vyskúšali však pre spustenie nevyžadovali plné stiahnutie a bolo ich možné rozbehnúť už pri 15 až 20 percentách stiahnutých dát. Možnosti sa rôznia v závislosti od konkrétneho titulu.

Z 1 TB SSD disku je pre používateľa vyhradených 802 GB, čo by vzhľadom na dátovú náročnosť moderných titulov rozhodne mohlo byť lepšie. Vynikajúco je naopak zvládnutá nová funkcia Quick Resume, umožňujúca dynamické prepínanie medzi rozohranými titulmi. Hráč si vďaka novinke môže medzi hrami stiahnutými v konzole svojvoľne prepínať v rozmedzí niekoľkých sekúnd.

FonTech

Žiadne zdĺhavé načítavanie, žiadne otravné úvodné videá, v priebehu krátkeho okamihu sa používateľ ocitne presne v bode, v ktorom v hre naposledy skončil. Podobnou funkciou síce disponuje už aj Xbox One, tu je však ponuka obmedzená len na jeden titul. Series X umožňuje nechať na pozadí spustených hneď niekoľko hier.

Okamžité hranie nikdy nebolo jednoduchšie. Funkcia Quick Resume je splneným snom, medzi hrami prepínaš do niekoľkých sekúnd

Microsoft nespresnil, koľko titulov môže byť touto formou simultánne aktívnych, v rámci testovania sa nám podarilo prepínať najviac medzi piatimi hrami. Rozohrané tituly na pozadí zostanú aj pri vypnutí konzoly (dokonca aj po vytiahnutí z elektriny) či inštalácii z fyzického média, otravným čakaniam na spustenie novej hry preto pri Series X odzvonilo.

Jedinú výhradu, ktorú k vítanej funkcii máme je, že používateľské rozhranie neumožňuje vidieť, ktoré tituly sú na pozadí vlastne spustené. Túto informáciu sa hráč dozvie až pri spustení hry. Rovnako sa nám pri prepínaní medzi graficky náročnejšími hrami stalo, že sa na televízore objavila len čierna obrazovka a titul bolo nutné reštartovať. Išlo však o ojedinelé prípady a funkciu Quick Resume považujeme za jednu z najužitočnejších vlastností novej konzoly.

Nemenej pôsobivá je aj okamžitá synchronizácia naprieč jednotlivými zariadeniami pod vlajkou Microsoftu. Vďaka Xbox Live účtu je prechod medzi starou a novou konzolovou generáciou Xboxu plynulý, do konzoly sú po registrácii okamžite prenesené všetky dôležité informácie vrátane „trofejí“, preferencií a uložených pozícií z hier z iných zariadení.

V rozohraných hrách z PC, Xbox One alebo mobilov cez streamovaciu službu xCloud, je na Series X možné okamžite po inštalácii titulu pokračovať, to isté samozrejme platí aj opačne. Rýchla a jednoduchá synchronizácia prípade Series X naprieč všetkými zariadeniami umocňuje dojem starostlivo pestovaného ekosystému s dôrazom na svoju platenú službu Games Pass.

Series X je síce určený primárne na hranie, problémy mu nerobí ani úloha multimediálneho centra obývačky. K dispozícii sú na stiahnutie prakticky všetky hlavné streamovacie aplikácie ako Netflix, YouTube alebo Apple TV+, zároveň v Microsoft Store nájdeme aj aplikácie Disney+ alebo Amazon Prime Video, ktoré boli pre náš región ohlásené iba nedávno.

K dispozícii je rovnako Spotify, Twitch či Kodi doplnené o desiatky ďalších aplikácií, ktoré v Microsoft Store čakajú na svoje objavenie. Zabudnúť nesmieme ani na 4K Blu-ray prehrávač, ktorý si hravo poradí aj s diskami s hudobným či filmovým obsahom.

Používateľské rozhranie

Herní veteráni, ktorí v minulosti vlastnili niektorú z konzol Xboxu, sa pri Series X budú cítiť ako ryba vo vode. Rozhranie je totiž presnou kópiou predchádzajúceho systému obohatené o modernejší dizajn a predovšetkým o konskú dávku rýchlosti. Pohyb cez hlavné menu konzoly je plynulý a extrémne rýchly, na používateľov nečakajú žiadne nepríjemné prekvapenia v podobe lagov alebo zdĺhavého načítavania.

Zapnutie konzoly z úsporného režimu trvá približne päť sekúnd, návrat späť do hry zariadenie hravo zvládne už pod desať sekúnd. Pri studenom štarte sa číslo vyšplhá na dvojnásobok, čo je stále mimoriadne slušný výkon. Series X v tomto smere jasne dokazuje kľúčovú rolu SSD disku a so železnou istotou garantujeme, že po vyskúšaní novej konzoly sa k predchodcovi už len vďaka rýchlosti nebudete chcieť vrátiť.

FonTech

Úvodnú obrazovku zdobia nedávno spustené aplikácie a hry, posledný spustený titul alebo aplikácia sú vždy automaticky preradené na ľavú stranu. Moderný nádych pečatí automatické prepnutie pozadia do témy hry, ktorá je aktuálne spustená. Pri Gears Tactics sa v pozadí domovskej obrazovky napríklad objaví zlovestná podobizeň záporáka Ukkona, Hellblade zasa do centra zobrazí hlavnú hrdinku a bojovníčku Senuu.

Ide len o drobný detail, ktorý však vo výsledku zásadnou mierou prispieva k celkovej estetickosti a nadčasovému vzhľadu. Pozitívny dojem umocňuje aj skutočnosť, že používateľské rozhranie je kompletne v slovenčine, pričom s otázkami týkajúcimi sa akejkoľvek oblasti konzoly, služieb alebo príslušenstva, je okamžite pripravený pomôcť systémový asistent, dostupný rovnako v slovenčine.

Rozhranie disponuje množstvom možností, občas sa je však neprehľadné

Veľký dôraz je kladený na sociálnu interakciu. Možností ako sledovať ostatných hráčov, deliť sa o vlastné zážitky, monitorovať rebríčky či porovnávať achievementy je v konečnom dôsledku toľko, až sa stávajú trocha neprehľadnými. Našťastie systém disponuje bohatými možnosťami úprav a nastavení, ktorými sa rozhranie dá prispôsobiť takmer na mieru.

Aj v tejto oblasti systém zachádza až do absurdných detailov. Používateľ si môže prispôsobiť farebné rozhranie, podfarbenie či prioritu ikon, pridávať zástupcov na domovskú obrazovku alebo si herné tituly zhromažďovať do vlastných vytvorených skupín. Každá hlavná kategória vo vertikálnom menu sa dá upraviť, vďaka čomu sa majiteľ pri menšej časovej investícii v záplave možností ľahšie zorientuje.

Ovládač

Xbox ovládač si dlhé roky drží vysoký štandard a nie náhodou je mnohými považovaný za najlepší spomedzi konkurencie. Vysokých kvalít si je vedomý aj samotný Microsoft, ktorý v prípade ovládača pri Series X nepristúpil k tak zásadným zmenám ako Sony so svojim DualSense, ale zostal verný tradícii. Podobne ako celá konzola, aj nový ovládač je preto dôsledne premyslenou evolúciou postavenou na dobre známych základoch.

FonTech

Prvé, čo je pri uchopení nového ovládača do rúk jasne cítiť, je jeho upravená ergonómia. Aj napriek podobným rozmerom a hmotnosti ako predchodca z Xbox One je nový ovládač citeľne menší a lepšie padne aj do drobnejších rúk. To pri predstavení zariadenia potvrdil aj senior dizajnér Ryan Whitaker, ktorý avizoval, že ergonomicky by mal byť ovládač prístupnejší väčšiemu percentu hráčov.

V jadre rovnaký, navonok úplne iný – aj takýto je nový ovládač Microsoftu k Series X

Farebným prevedením ovládač kopíruje materskú konzolu a prichádza v elegantnom matne čiernom prevedení. Obavy, že sa na matnej farbe budú združovať ťažko čistiteľné fľaky zo spotených rúk sa ukázali ako neopodstatnené, ovládač si udržiava čistý uniformný vzhľad aj pri dlhých a vypätých herných seansách.

Opticky najväčšou zmenou je pridanie tlačidla „Share“ umiestneného v strednej časti ovládača, ktoré slúži na okamžité zachytenie snímky obrazovky alebo nakrútenie videa pri jeho dlhom stlačení. Vlastnosti tlačidla ako napríklad časové rozpätie či predefinované rozlíšenie videa či obrázkov je možné upraviť v nastavení konzoly, používateľ si ho teda do značnej miery môže prispôsobiť podľa vlastných preferencií.

FonTech

Zaznamenaný obsah sa pri spárovaní s aplikáciou okamžite objaví aj v smartfóne, kde nabáda na zdieľanie s priateľmi. Microsoft však myslel aj na ľudí, pre ktorých funkcia zachytenia obrazovky nemá žiadnu pridanú hodnotu a jednoducho im umožňuje, aby tlačidlo prostredníctvom nastavení priradili inú funkciu.

Druhou zásadnou zmenou, s ktorou ovládač Series X prichádza, je zmenený D-pad, teda tlačidlá so šípkami. Microsoft sa pri dizajne očividne inšpiroval svojim Elite ovládačom, šípky je možné stláčať v ôsmych smeroch a tvarovo pripomínajú jemne prehĺbenú vaničku. D-pad je príjemný na dotyk, oproti predchodcovi je zároveň o niečo citlivejší, pričom silnejšie stlačenie sprevádza kliknutie.

Tlačidlo „Share“ a vylepšený D-pad zďaleka nie sú jedinými inováciami, ktoré nový gamepad postretli. Zadné triggery sú napríklad citeľne menšie a zaoblenejšie, podobne ako úchyty na spodnej časti ovládača a pohybové páčky sú potiahnuté protišmykovým texturovaným vzorom, zamedzujúcim kĺzanie pri spotených dlaniach. Štruktúrovaný povrch rozhodne kvitujeme, ovládač v rukách vďaka nemu pôsobí stabilne.

Na zadnej strane ovládača nájdeme dobre známe tlačidlo na spárovanie ovládača, mikro USB port pre nabíjanie po novom nahradil port USB-C. Predčasná radosť však nie je na mieste, aj nový ovládač totiž poháňa neslávne známa dvojica tužkových AA bateriek s výdržou dosahujúcou približne 50 hodín (pri použití audio jacku podstatne menej). Nabíjací USB-C port má význam len pri dodatočnom zakúpení akumulátora, ktorý je vo forme doplnkového príslušenstva dostupný za niečo viac 20 eur.

FonTech

Nový ovládač prichádza vylepšeným Bluetooth protokolom, ktorý znižuje latenciu a zrýchľuje komunikáciu medzi gamepadom a konzolou. Odozva je okamžitá, počas 30 hodín testovania sme nezaznamenali čo i len najmenší problém so synchronizáciou alebo nepresnou odozvou.

Series X je plne kompatibilné aj so starším ovládačom, rovnako tak používatelia nový gamepad bez problémov rozbehnú aj na konzole Xbox One. Využitie sa pritom neobmedzuje len konzoly, podobne ako väčšina Bluetooth zariadení, aj ovládač Xbox Series X je plne kompatibilný s celou škálou ďalších systémov, Microsoft Windows či Android nevynímajúc.

Celkovo predstavené zmeny na ovládači nejde hodnotiť inak ako pozitívne. Nový gamepad do rúk padne ako uliaty, pôsobí prémiovým dojmom a zabudované zmeny sú v každej oblasti dobre premysleným, aj keď možno príliš opatrným posunom k lepšiemu.

FonTech

Pri pohľade na konkurenčný ovládač DualSense s množstvom atraktívnych noviniek v kútiku duše predsa len cítime drobné sklamanie nad tým, že Microsoft nebol pri dizajne nového ovládača o niečo odvážnejší. Na druhej strane ovládač Xbox dlhé roky predstavuje zlatý štandard a na výrazné zmeny dizajnéri z Microsoftu veľký dôvod nemali.

Výkon a hry

Najdôležitejšie na každej konzole sú samozrejme hry, paradoxne je to však práve herná oblasť, kde Series X pri svojom vydaní pokuľháva najviac. Nechápte nás zle, hry na novom Xboxe sú po grafickej stránke oproti predošlej generácii citeľným krokom vpred a vyzerajú fantasticky, pri ospevovanom a neustále pripomínanom brutálnom výkone konzoly nás ale žiadny herný titul na zadok neposadil a v konečnom dôsledku sme predsa len očakávali viac.

Optimalizované hry vyzerajú viditeľne krajšie, sánka z nich však nespadne

Series X na trh prichádza s takmer štyridsiatkou herných titulov, pričom všetky z nich sú dostupné aj na predchádzajúcej konzole Xbox One. Nádeje na aspoň čiastočné naplnenie výkonnostného potenciálu konzoly mnohí hráči vkladali do odloženej strieľačky Halo: Infinite, bez nej Series X pri štarte predaja zostáva bez vyloženého „must have“ titulu.

FonTech

To však ešte neznamená, že by na novom Xboxe nebolo čo hrať. Herná knižnica je stále bohatá, vďaka funkcii Smart Delivery je veľká väčšina titulov, ktoré hráč vlastní na Xbox One, plne a bezplatne kompatibilná aj s novou konzolou. Zoznam herných titulov, ktoré budú v deň vydania optimalizované pre Xbox Series X uvádzame nižšie:

• Assassin’s Creed Valhalla
  • Forza Horizon 4
  • Destiny 2: Beyond Light
  • Dirt 5
  • Gears 5
  • Gears Tactics
  • Ori and the Will of the Wisps
  • Sea of Thieves
  • Tetris Effect: Connected
  • The Falconeer
  • The Touryst
  • Watch Dogs: Legion
  • Yakuza: Like a Dragon

Ako vidieť na zozname, v ponuke nechýbajú niektoré z najväčších hitov z predchádzajúcej konzolovej generácie optimalizované pre doposiaľ najlepší herný zážitok. To znamená zvýšený počet snímok za sekundu (60, prípadne 120 fps), vyššie rozlíšenie (4K) alebo integrovanú podporu HDR či ray tracingu, teda lepšieho spracovania svetla a zobrazovania svetelných efektov.

Nejde pritom o zanedbateľné rozdiely. Súboje v Gears 5 napríklad v porovnaní s Xbox One naberajú úplne nový, podstatne dynamickejší rozmer, to isté platí aj o overených klasikách v podobe závodov Forza Horizon 4, ktoré s podporou 4K pri 60 fps a vylepšenými efektami nikdy nevyzerali lepšie. Vizuálna prezentácia hier je už na prvý pohľad príťažlivejšia a pôsobí omnoho živším dojmom.

FonTech

Spomenúť v tomto smere musíme aj Gears Tactics, ktorý si na konzolách 10. novembra novembra odkrúti svoju premiéru. Taktická akcia je pre Series X skvele optimalizovaná nielen v oblasti ovládania, ale tiež po grafickej stránke, kde sa s prehľadom vyrovná aj podstatne drahším high-endovým PC zostávam.

Aj keď grafický posun pri hrách za očakávaniami v konečnom dôsledku predsa len o niečo zaostal, nová konzola to bohato kompenzuje rýchlosťou načítavania pri hrách. Nedá sa síce povedať, že by loadingovým obrazovkám odzvonilo úplne, rozhodne ale ide o mamutí skok vpred v porovnaní s predchodcami.

Pri Gears 5 sa po smrti hráč na bojisko v kampani dostane už za dve sekundy, o niečo horšie sa na loadingovú obrazovku pozerá v Sea of Thieves, Warframe či Destiny 2, kde načítavanie trvá v priemere od 20 po 40 sekúnd. V porovnaní so staršími konzolami a mnohonásobne dlhším čakaním však stále ide o markantné zlepšenie.

FonTech

Súčasťou marketingu next-gen konzol sú aj silné termíny ako 8K rozlíšenie alebo hranie pri 120 snímkach za sekundu. Aj Microsoft pri vybraných hrách ako Gears 5, Ori and the Will of the Wisps alebo Dirt 5 avizuje podporu 120 fps, nanešťastie sme počas testovanie nemali možnosť takéto snímkovanie vyskúšať v praxi.

Dôvodom je, že podobný frame-rate zďaleka nepodporujú všetky televízory (ani nové modely), určite preto odporúčame overiť si, čoho je vlastne vaša obrazovka schopná. V opačnom prípade sa ľahko môže stať, že viaceré z reklamovaných vlastností konzoly môžu zostať iba na papieri.

Papierové špecifikácie sú síce pekné, daj si ale pozor, čo reálne zvládne tvoja obrazovka

Dobrou správou naopak je, že podobne ako Xbox One aj Series X disponuje bohatou spätnou kompatibilitou, ktorá sa neobmedzuje len na tituly predchádzajúcej konzolovej generácie, ale tiež na hry z pôvodného Xboxu či Xbox 360. Bavíme sa pritom o stovkách rôznorodých titulov, od známych klasík ako Fable alebo GTA až po dávno zabudnuté indie kúsky. Kinect tituly ale na Series X spustiť nejde, keďže nová konzola Kinect nepodporuje.

Drvivá väčšina týchto hier je na novej konzole pripravená využívať hardvérové benefity, čo znamená automatické renderovanie do vysokého rozlíšenia, rýchly loading, stabilné snímkovanie či podporu HDR. Na oprášenie starých klasík teda nikdy nebol vhodnejší čas, predovšetkým, keď množstvo z nich nájdeme aj v službe Xbox Game Pass.

Platená služba Microsoftu momentálne v hernom segmente nemá konkurenta, za mesačný poplatok 10, respektíve 13 eur za Ultimate verziu, hráč získava prístup k stovkám kvalitných titulov, ktoré na novom Xboxe vyzerajú krajšie ako kedykoľvek pred tým. Do „herného Netflixu“, ako Xbox Game Pass mnohí označujú, navyše čoskoro pribudnú aj hry od spoločnosti EA, hráč v tomto prípade naozaj dostáva veľa muziky za málo peňazí.

Gears 5 / FonTech

Finálny verdikt

Microsoft do nového súboja next-gen konzol neprichádzal z ľahkej pozície. Predaje Xbox One v porovnaní s PS4 ďaleko zaostali za očakávaniami, pre zvrátenie nepriaznivého stavu preto musel gigant z Redmondu vyrukovať s niečím skutočne pôsobivým. Po týždni intenzívneho testovania môžeme s čistým svedomím konštatovať, že Xbox Series X takýmto zariadením skutočne je.

Predovšetkým po stránke rýchlosti. Spustenie konzoly, načítavanie hier či blesková orientácia v menu sú jasným dôkazom toho, že jednoznačným víťazom novej konzolovej generácie sú SSD disky, ktoré herný zážitok vylepšujú po každej stránke. Zásahom do čierneho je aj funkcia Quick Resume umožňujúca dynamické prepínanie medzi hrami, aj keď táto oblasť ešte potrebuje doladiť.

FonTech.sk

V ostatných smeroch, či už pri vylepšeniach ovládača, používateľského rozhrania alebo v oblasti predstavených noviniek, sa Microsoft rozhodol príliš neriskovať, stavil na istotu a v podobe Series X predstavuje dobre premyslený a vítaný krok vpred.

Možno nie je tak veľký, v aký sme v kútiku duše dúfali, treba však pamätať na to, že americký výrobca sa medzi svojimi zariadeniami dlhodobo snaží vytvoriť symbiotický zväzok, z ktorého vďaka bohatej spätnej kompatibilite a synchronizácii naprieč zariadeniami profituje hráč.

Výsledkom je, že Xbox Series X pôsobí ako stará známa konzola obohatená o prémiové funkcie a predovšetkým, o poriadnu dávku výpočtovej sily. Papierovo konzola od Microsoftu premožiteľa nenájde, o to viac mrzí, že pri štarte neponúka tituly, ktoré by jeho veľkoleposť predviedli v plnej paráde. Zároveň sa však už teraz nevieme dočkať, kedy si takéto hry na Series X zahráme.

8.5/10