Stojí 800 € a vyvoláva veľké vášne. Vyskúšal som PlayStation 5 Pro a mám jasno, či sa oplatí
+ Efektná kombinácia ostrej grafiky a plynulosti
+ Pokročilé funkcie ray tracingu
+ Veľký potenciál novej technológie PSSR
+ Vysoká miera detailov a hromada drobných vylepšení
+ Výkon + 2TB SSD
- Vysoká cena
- Bez Blu-ray mechaniky
- Zamrzí absencia veľkej štartovacej hry
Najväčší rozdiel pri skoku na novú konzolu zažijú predovšetkým hráči, ktorí si v hrách potrpia na ostrú grafiku s množstvom detailov. Tie v hrách doposiaľ ponúkal režim Grafiky, Fidelity alebo Kvality, ako ich vývojári zvyknú nazývať, vo väčšine prípadov bol frame rate zamknutý na 30 FPS. Nová konzola pri rovnakej (a častokrát vyššej) miere detailov posúva snímkovanie na 60 fps, čo sa okamžite podpisuje na väčšej dynamike obrazu.
Každé z vývojárskych štúdií sa pritom k optimalizácii na PS5 Pro stavia po svojom. V prípade remasteru The Last of Us je napríklad k dispozícii režim Pro, ponúkajúci vylepšené vykresľovanie v rozlíšení 1440p, ktoré nová technológia PSSR renderuje do 4K, samozrejme pri 60 snímkach za sekundu.

Rozdiel sa v hre prejavuje na vyššej miere detailov, ale tiež vernejšieho osvetlenia a lepšej vykresľovanej vzdialenosti. Pri prechode do zamorenej oblasti je napríklad možné doslova pozorovať jednotlivé spóry vo vzduchu, pôsobivý dojem zanecháva aj vstup do Seattlu, ktorému predchádza jazda koňom naprieč neskutočne nasvieteným lesom. No a pozerať sa na horiace mesto rebelov v plameňoch je vďaka ray tracingu a PSSR už skutočná lahôdka.
Komplexnejšie nastavenia v režime Pro do hry prinášajú tvorcovia z Insomniac Games, ktorí pre PS5 Pro optimalizovali minuloročný fenomén Spider-Man 2 či Ratchet & Clank: Rift Apart. Tu sa ukazuje, že na jednej strane sú hráči pri PS5 Pro oslobodení od voľby medzi režimami Výkon a Grafika, zároveň však budú pri niektorých hrách musieť riešiť novú dilemu, do akej miery chcú experimentovať s ray tracingom.

Spider-Man 2 aj Ratchet & Clank: Rift Apart totiž prichádzajú s dvojicou režimov Vernosť Pro a Výkon Pro. Prvý menovaný hru uzamyká na 30 fps, no ponúka pokročilé možnosti nastavenia ray tracingu, napríklad v podobe miery odrazov, VRR či ambientnej oklúzie, teda techniky vytvárania tieňov.
Sýtosť farieb, správanie svetla a jeho odrazy sú v tomto režime podľa očakávania bohatšie, ako veľmi ich hráč pocíti však záleží predovšetkým od scenérie a aktuálnej situácie na obrazovke. Výhody tohto režimu sú preto obmedzené, navyše v prípade oboch titulov (najmä však pri Spider-Manovi) ide o rýchle hry, ktoré si pýtajú vyššie snímkovanie.

To prináša režim Výkon Pro, ktorý cieli na plynulých 60 fps pri zachovaní kvality obrazu štandardného grafického režimu Vernosť. Súčasťou tohto módu je aj vylepšený ray tracing (jeho detaily nie je možné nastavovať), ktorý sa pri hraní prejavuje pokročilými odrazmi svetla od mrakodrapov, ale tiež pri správaní vody, ktorá vierohodnejšie reflektuje správanie svetla. Na prvý pohľad ide o drobnosti, skákanie v Spider-Manovi ulicami New Yorku však nikdy nevyzeralo lepšie.
Rovnaký dojem budí aj Ratchet & Clank, ktorý s pomocou ray tracingu a detailov ponúka ohromujúcu mieru detailov. Rozdiel oproti klasickej PS5 verzii je cítiť predovšetkým na tmavých planétach a v interiéroch, kde prostredie vďaka ray tracingu získava nový rozmer.

Ešte ďalej v miere nastavení ide minuloročný hit Hogwarts Legacy, ktorý pri konzolách ponúka až 5 režimov grafických nastavení. Ide o extrém, ktorý pri iných hrách našťastie nevidieť, keďže väčšinu hráčov pravdepodobne nebude baviť hľadať najlepší mód grafiky a rozdiely medzi nimi.
Na to však mysleli aj samotní vývojári, keďže v hrách s viacerými možnosťami nastavení vždy možno nájsť odporúčaný režim, ktorý v sebe spája ray tracing, vysokú mieru detailov a zároveň čo najvyššie snímkovanie. Platí to aj pri Hogwarts Legacy, kde je režim Balanced pravdepodobne najlepšou voľbou.

Spomenúť však musím aj špeciálny HFR režim s ultravysokým snímkovaním, ktorý pri súbojoch a efektoch jednotlivých kúziel zanechal naozaj silný dojem. Napokon som však hru predsa len prepol do odporúčaného režimu Balanced, keďže akčné pasáže v Hogwarts Legacy netvoria gro hernej náplne a HFR mód si vyberal veľkú daň v podobe znížených detailov. Ide však o pôsobivú ukážku možností PS5 Pro a veľký prísľub do budúcna.
Všetky zmienené režimy nie sú dostupné len na PS5 Pro, ale aj na ďalších konzolách. Pro verzia ale do hrania prináša lepšiu plynulosť pri vyšších detailoch. Nejde len o pocitovú záležitosť a lepší zážitok určite čoskoro potvrdia aj detailné grafické porovnania, ktoré sa po vydaní PS5 Pro vyroja.

PlayStation 5 Pro na trh prichádza aj s podporou 8K režimu, podporuje ho však len hŕstka titulov na čele s F1. V tomto prípade ide skôr o marketing a podčiarknutie potenciálu novej konzoly, keďže reálna pridaná hodnota zostáva otázna.
Hry s optimalizáciou pre PS5 Pro v deň vydania:
Alan Wake 2
Albatroz
Apex Legends
Assassin’s Creed Mirage
Baldur’s Gate 3
Call of Duty: Black Ops 6
EA Sports College Football 25
Dead Island 2
Demon’s Souls
Diablo IV
Dragon Age: The Veilguard
Dragon’s Dogma 2
Dying Light 2 Reloaded Edition
EA Sports FC 25
Enlisted
F1 24
Final Fantasy VII Rebirth
Fortnite
God of War Ragnarök
Hogwarts Legacy
Horizon Forbidden West
Horizon Zero Dawn Remastered
Kayak VR: Mirage
Lies of P
Madden NFL 25
Marvel’s Spider-Man Remastered
Marvel’s Spider-Man: Miles Morales
Marvel’s Spider-Man 2
Naraka: Bladepoint
NBA2K 25
No Man’s Sky
Palworld
Paladin’s Passage
Planet Coaster 2
Professional Spirits Baseball 2024-2025
Ratchet & Clank: Rift Apart
Resident Evil 4
Resident Evil Village
Rise of the Ronin
Rogue Flight
Star Wars: Jedi Survivor
Star Wars: Outlaws
Stellar Blade
Test Drive Unlimited: Solar Crown
The Callisto Protocol
The Crew Motorfest
The Finals
The First Descendant
The Last of Us Part I
The Last of Us Part II Remastered
Until Dawn
War Thunder
Warframe
World of Warships: Legends
Keďže väčšina hier, ktoré som na PS5 Pro skúšal, boli first party tituly, a teda exkluzívne hry s vynikajúcou optimalizáciou, pri testovaní som si rovnaké pasáže hier viackrát zapínal aj na klasickej PS5. Opakovane som sa presviedčal, že vylepšenia nie sú iba pocitovou záležitosťou, ale sú v hre skutočne vidieť.

Odrazy v zrkadlách v Hogwarts Legacy, výrazne vyššia miera detailov pri pohľade na oblaky, vlasy či fúzy v Horizon: Forbidden West, nádherne sýte farby v Ratchet & Clank či celková plynulosť pri cestovaní v Spider-Manovi. PS5 Pro posúva zážitok z hrania na novú úroveň a ako veľmi tento posun hráč ocení bude vo veľkom záležať aj na kvalite obrazovky, ktorú pri hraní používa.
Technológia PSSR, poháňaná umelou inteligenciou, vykazuje veľmi sľubný potenciál a to je iba na začiatku svojej cesty. AI dokáže spoľahlivo upscalovať obraz do 4K a pridáva hre hĺbku. Ak budeme sledovať podobný cyklus vylepšení ako pri DLSS od NVIDIE, určite sa máme na čo tešiť.

Zamrzí naopak, že príchod PS5 Pro nesprevádza dedikovaný titul, ktorý by nadšenie z novej konzoly umocnil. The Last of Us, Horizon: Zero Dawn a ďalšie tituly síce vyzerajú fantasticky, predsa len už ale ide o hry, ktoré tu s nami nejaký rok sú a mnohí vlastníci konzol PlayStation ich už dobre poznajú.
Spomenúť tiež treba, že PS5 Pro automaticky nevylepšuje všetky hry, určite nie do výraznej miery. Je nutné, aby boli na lepší výkon priamo optimalizované. Vidieť to bolo napríklad na nedávnej novinke Black Myth: Wukong, ktorá z dodatočného výkonu Pro verzie nijak zásadne neťaží. Časy načítavania pri mojom testovaní zostali takmer rovnaké a výrazné vylepšenia nebolo poznať ani na vizuále.

Dobrou správou je, že výkon novej konzoly pri jej štarte podporuje viac než 50 herných titulov, pričom ďalšie budú čoskoro nasledovať. Ak vezmeme do úvahy skutočnosť, že príchod PlayStation 6 sa očakáva najskôr v roku 2028, hodnota PS5 Pro sa bude časom iba zvyšovať.
Už teraz ale PS5 Pro teraz na scénu prináša výkon, ktorý vývojári premietajú v ešte krajší a plynulejší herný zážitok. Obraz je ostrejší, farby sýtejšie a ray tracing spoločne s vysokým snímkovaním hranie posúvajú o ďalší krok dopredu. Nejde o generačný skok, ten ale od medzigeneračnej konzoly nikto čakať nemôže.

Najväčším mínusom herného zariadenia je v konečnom dôsledku vysoká cena, ktorú bude musieť Sony v očiach mnohých hráčov ešte musieť dlho obhajovať. Sám som vysokou cenovkou pri oznámení konzoly vôbec nebol nadšený, po vyskúšaní možností PS5 Pro na vlastnej koži som však postoj voči novej konzole výrazne zmiernil. Rozhodne totiž má čím zaujať.
Čítajte viac z kategórie: Filmy & seriály
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.





Teraz čítajú

Disney pochovalo Predátora. Po desaťročiach prichádza úplne nová „náhrada“ (RECENZIA)

TEST: Dojazd cez 400 km za prekvapivo nízku cenu. Na tento čínsky elektromobil nikdy nezabudnem

Stojí len 300 €, no robí to, čo drahšie modely. Našiel som najvýhodnejší robotický vysávač v roku 2025

Vrah tabletov a krabička do vrecka: 14 dní som testoval najlepšie skladačky na trhu, jednu si určite kúpiš

RECENZIA Vymenil som svoj drahý mobil za „lacné” Xiaomi. Ušetril som stovky eur, ale stálo to za to? (RECENZIA)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Každá domácnosť má „zásuvku hanby“. Expertka na upratovanie: 8 vecí, ktoré robia z tvojho bytu skladisko

Zbavili sa hypotéky a luxusného domu. Rodina odišla do zahraničia, kde žijú „ako králi“ za 2 260 eur mesačne

Z Číny utiekla na mopede a obrala ľudí o 4,8 miliardy eur. „Krypto-kráľovnú“ vypátrali vďaka jedinému zaváhaniu

Zlatý záchod, tašky plné bankoviek a miliónové úplatky počas vojny: Vyšetrovanie zasahuje ľudí blízkych Zelenskému

Kúsok od Slovenska vyrastá architektonický zázrak: Múzeum ako zelený park, pod ktorým sa skrýva 23-tisíc m² vedy
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Astronóm odhalil zvláštne správanie satelitov SpaceX. Začali vysielať signál do „zakázanej zóny“
- Vedci rozlúštili pôvod záhadného signálu a ostali bez slov. Nič podobné ešte nevideli
- Veľký zvrat vo vojne: Ukrajina dostane zákernú zbraň, ktorá zničí Rusov v okruhu 2 000 m²
- Naša galaxia sa zrazí so susednou, „letiacu“ Andromedu už vidíš voľným okom
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
-
- Astronóm odhalil zvláštne správanie satelitov SpaceX. Začali vysielať signál do „zakázanej zóny“
- Má hodnotu 92 biliónov eur. Na západe Európy našli ložisko 46 miliónov ton vzácneho paliva
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Vedci rozlúštili pôvod záhadného signálu a ostali bez slov. Nič podobné ešte nevideli
- Na jedno nabitie prežije civilizáciu. Nová čínska batéria využíva trik, ktorý závidí aj Západ
-
- Z nečakanej krajiny sa stane plynová veľmoc. Majú zásoby 200 miliárd m³, do ťažby nalejú 4 miliardy €
- 90 % zariadení by mohli odpísať. Brusel chcel Slovákom zdražieť vykurovacie systémy, neuniesol kritiku
- Astronóm odhalil zvláštne správanie satelitov SpaceX. Začali vysielať signál do „zakázanej zóny“
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Zasiahne všetko do okruhu 400 km. Proti novej zbrani USA nemá šancu Rusko ani Čína
Milovaná automobilka šokovala svet: Spúšťa najväčšiu investíciu v histórii a zmení budúcnosť áut
EÚ rozdáva štátom stovky miliónov eur na palivá budúcnosti. Slovensko zase nedostane nič
Koniec ruskej dominancie vo vzduchu. Ukrajina získava najväčšiu pýchu Európy
Európska mocnosť ich už má plné zuby. Apple a Google majú vážny problém, toto nečakali
Airbus očakáva nárast dopytu, európsky gigant počíta s Blízkym východom
Samsung plánuje v domovskej krajinu mega-investíciu najmä do AI
AI pomáha Slovákom aj počas Black Friday, je prekvapivým pomocníkom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Každá domácnosť má „zásuvku hanby“. Expertka na upratovanie: 8 vecí, ktoré robia z tvojho bytu skladisko

Zbavili sa hypotéky a luxusného domu. Rodina odišla do zahraničia, kde žijú „ako králi“ za 2 260 eur mesačne

Z Číny utiekla na mopede a obrala ľudí o 4,8 miliardy eur. „Krypto-kráľovnú“ vypátrali vďaka jedinému zaváhaniu

Zlatý záchod, tašky plné bankoviek a miliónové úplatky počas vojny: Vyšetrovanie zasahuje ľudí blízkych Zelenskému

